Nimbus 365 Coupé
Turbåtmesteren
Fast aksel er ikke historie. Nimbus er tilbake med en ny turbåtklassiker.
I en tåkete skjærgård utenfor Gøteborg får jeg et klart svar: Fast aksel tilhører ikke historiebøkene. 365 går usedvanlig lett i sjøen, og bak det gjennomførte, gråfargede dashbordet har jeg en kjørefølelse og en sittekomfort jeg ikke tidligere har smakt på i en akselbåt i denne størrelsen. Riktignok er det ingen grov sjø å teste seg frem i, men indisiene er klare nok: Det stive og lette, vakuuminjiserte skroget er solid og stumt, og takket være et fokus på løft i båten har 365 tilstrekkelig med chines til å flyte tilsynelatende uanstrengt i alle fartsområder, spesielt ved toppfarten på drøye 25 knop.
Mest påfallende er støynivået: Ingen sjenerende vibrasjoner; ingen brøl eller enerverende banking fra den seksylindrede, 370 hk dieselmaskinen der bak. Ved toppfart viser støymåleren beskjedne 76,7 dBA - ikke så langt unna stillheten i en personbil på motorveien.
Lyst og lekkert
Svenskene finner på ingen måte opp hjulet på nytt når det kommer til innredningen. Nimbus 320 Coupé har vært en salgssuksess de siste årene, så det gjelder å ikke vike så mye fra de velprøvde ingrediensene. Likevel fremstår båten som ny og moderne på flere måter - styrehuskonseptet er finpusset og forbedret i flere ledd for å utnytte plassen maksimalt og for å tilltale selv den mest innbitte skeptiker til lukkede båter.
Smart
Nimbus har fire faste køyeplasser, fordelt på en ryddig og innholdsrik kapteinslugar i front, og en babordplassert midtkabin med tversgående dobbeltkøye. To personer kan også overnatte i sofa+bord-løsningen oppe i salongen, men for turens del blir det noe trangt når seks personer skal middagserveres rundt bordet.
Baderommet er elegant og enkelt å holde rent, samt utstyrt med et dusjkabinett med svingdør. Her finner vi en annen liten detalj som bør fikses: For de høyeste blant oss blir dusjen for lav under taket, noe som krever en praktisk sitteplate i siden.
Godt utgangspunkt
Nimbus har åpenbart samlet alle sine kloke hoder i en fellesdugnad før de satte i gang med 365 Coupé. Her har alle ledd jobbet sammen for å skape en velkjørende og velinnredet båt, noe som betyr at man slipper så mange barnesykdommer og justeringer i ettertid. Men noe vil det alltid være, og etter vår mening har Nimbus en liten jobb å gjøre med ripa, som blir for smal for å være en trygg terskel ved om bord og avstigning. Noe sier meg at de fleste detaljer er fikset før båtsesongen tar til for fullt.
Tekniske data
Merke og modell: Nimbus 365 Coupé
Pris, kr: fra 2 610 000
Motormerke og type: VP D6-370
Motoreffekt, hk/kW: 363 hk
Produksjonsland:Sverige
Lengde (LOA), m:10,97 m
Bredde, m:3,45 m
Dypgang, m:1,18 m
Byggemateriale:GAP
Vekt uten motor, kg:-
Vekt med motor, kg:6380 kg
Nyttelast, kg:-
CE kategori:B
Ant. personer-
Soveplasser:4 + 2
Drivstofftank, l:700 l
Vanntank, l:270 l
Varmtvannstank, l:-
Septiktank, l:-
www.oslobatsenter.no
Denne saken ble første gang publisert 04/06 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.