Test: Yamarin 61 CC
Skjærer gjennom bølgene
Yamarin får det til i båtklasse etter båtklasse. Deres nye senterkonsoll-jeep er intet unntak.
Tekniske data Yamarin 61 CC
- Lengde: 6,25 m
- Bredde: 2,3 m
- Vekt: 800 kg
- Motor: 80-150 hk
- Pris: Fra ca. 320 000,- med F115
- www.yamarin.fi
En av de mest spennende båtnyhetene i år er den nye skjærgårdsjeepen Yamarin 61 CC. Ikke bare fordi finske Yamarin er en av de største aktørene i det norske båtmarkedet, men også fordi Yamarin ofte setter standarden som andre produsenter blir målt etter.
Og det tar ikke lang tid før vi merker at Yamarin har laget et førsteklasses skrog. Yamarin 61 CC skjærer gjennom de krappe skumtoppene som kniv i varmt smør, og har en førsteklasses balanse slik at du kan holde fint driv nesten uansett bølger. I litt smulere sjø lenger inn i fjorden, danser skroget lett på småbølgene og gir en flott kombinasjon av komfortabel gange og sportslige egenskaper.
Fikser fint 115 hk
Skroget lar seg ikke påvirke nevneverdig av sidevind eller sidesjø, noe som i større eller mindre grad preger de andre testbåtene. I tillegg er den lettkjørt, slik at de aller fleste kan få det meste ut av den trygge og spreke Yamarin-jeepen.
Vår testmodell er utstyrt med en Yamaha F115. Den sørger for en toppfart på snaut 38 knop med to personer om bord. Det er en hastighet som båten takler uten å kny, og Yamarin har testet 61 CC med 150 hk. Da øker toppfarten til snaut 45 knop.
Les også:
Klikks Båtkatalog - skjærgårdsjeeper 200-500.000:
Støy fra skroget
Båten går i plan uten merkbar terskel, reagerer fint på trim og er kjørbar i et stort hastighetsregister. Vil tror de fleste vil synes 115 hk er greit, mens de mest adrenalinsøkende sikkert vil ha ekstra pulver på hekken.
115 hk'en gir tilstrekkelig skyv med 0-25 knop på 7,4 sekunder, og det mest økonomiske hastighetsområdet ligger på 19-24 knop. Da bruker båten snaut 0,7 l p. nautisk mil. Det blir heller ikke mye støy om bord - mellom 20-30 knop kretser det rundt høyst akseptable 80 dBA.
Yamarin 61 CC er som navnet antyder en jeep med senterkonsoll. Den avrundete vindskjermen er trukket langt rundt på sidene og sørger for effektiv ly mot vind og sjøsprøyt. Konsollen er pent og praktisk utført, bl.a. med plass til en 8,4-tommers kartplotter og værbeskyttet radio/CD-plassering. Vi sitter godt i bøtteseter med vippbar ståpute, Yamarin som er vanlig flinke med avstanden til ratt og fotstøtter.
Gjennomtenkte detaljer
Det er flere andre praktiske detaljer som avslører fornuftig finsk tankegang: Ferdigstøpt plasseringsramme til kjøleboks under aktersofaen, lekkert innfelt batteriplassering, nedfelte lanterner som ikke skades så lett, og gode trinn for entring av båten både forut, akter og sideveis. Foran i midtkonsollen er det ferdige utsparringer til fire fendere.
Passasjerene sitter best på aktersofaen, som i likhet med de øvrige setene er kledd med et fint to-tone stoff i grått og beige. Foran midtkonsollen betaler du noe av prisen for Yamarinens fremragende sjøegenskaper: Det slanke, skarpe forskipet smalner av foran senterkonsollen og gir litt mindre boltreplass enn i noen av konkurrentene. De smale sittebenkene gir ikke optimal sittekomfort, men klarer seg bra til kortere turer.
Se også:
Denne saken ble første gang publisert 20/05 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.