ArcticRib i Bodø:
Salt suse i Salten
Vinteren er også en perfekt tid for en RIB-opplevelse i høy hastighet på bølger fra storhavet utenfor Bodø.
RIB-ene
RIB-ene er av typen Tornado. Totalt har ArcticRib tre båter. To på 32 fot og en på 36 fot.
32 foterne
2 stk med henholdsvis Yamaha 250 og 350hk outboard.
Bredde 2,7m
Nettovekt 820kg
Max pers. 20
Max motor 600hk
Kategori B
Fart med 350hk-52knop
En kjøreopplevelse uansett forhold.
36 foter`n
1 stk med Volvo Penta D6 innenbords, 350hk turbodiesel,
Step og air-injection på skrog
Bredde 3m
Nettovekt 1050kg
Max pers.24
Max motor 900hk
Kategori A
Fart med D6- 43knop.
Som et lokomotiv i sjøen, men samtidig leken og lettkjørt.
RIB-Gutta kommenterer:
Alle båtene våre er rigget med de største Simrad-kartplotterne med radar, VHF, nødvendig redningsutstyr
- Vi har kombinert båtene med noen jockeyseter og noen ståstoler. For oss er det et verktøy på sjøen, som skal tåle å bli brukt. Skrogene har en dyp V-bunn og høyt krummet baugparti for å unngå at sjøen slår over båten. Tubene er laget av Polyrethane- noe av det mest holdbare. Skroget er designet for å komme raskt i plan, svinge hurtig, være presist å styre, samt ha god retningsstabilitet i høye hastigheter og grov sjø. Dessuten skjæres sjøen slik at det blir en myk gange selv i høy sjø. Dette er en RIB som i første rekke henvender seg til dem som ønsker en røff og solid RIB.
Sommeren er definitivt over i Salten. Det er ordentlig nordlandssno i lufta i det vi går om bord i de ventende RIB-ene i Bodø havn. Lag på lag-bekledning, BF-er ekte Lofotfiskere verdige, vanntette hansker og slalombriller skal holde sno og fartsvind ute.
Brødrene Johnny og Odd-Ivar Johnsen driver ArcticRib sammen, og har i tråd med firmaets slagord lovet oss en ramsalt opplevelse i Salten.
De er i dag skippere på hver sin RIB. Johnny står til rors på 32-foteren med den største påhengeren vi har sett noensinne: en 350 hk V8 Yamaha. Odd-Ivar har i dag ansvaret for 36-foten. Han har dermed 350 innenbords dieselhester av type Volvo Penta D6 til disposisjon.
Lokomotiv og leketøy
- Vi kaller dette lokomotivet, humrer han - og fortsetter:
- Båten er lang og forholdsvis smal, men har en del vekt og skjærer sjøen godt. Den er svært stabil og behagelig. Selv gjester som ikke er veldig sjøvant føler seg trygge i denne, også i del sjø. En realarbeidshest, som aldri gir oss overraskelser, sier Odd-Ivar.
Er 36-foteren en arbeidshest, så er 32-foten et skikkelig leketøy for store gutter. Her snakker vi lekne og potente egenskaper. Knopmeteret stopper først på 52 knop toppfart. Lavere vekt og kortere skrog gjør sitt til at det rister og hopper adskillig mer enn i 36-foteren.
Ti knops differanse
Glemte vi toppfarten på diesel-RIBen? Noen sinke er den slett ikke, 43 knop er ingenting å kimse av!
Begreper som "el del sjø" og "nesten flatt hav" er noe ulike for barske Fauske-baserte brødre med operasjonsfelt helt nord til Vesterålen og to landkrabber fra Østlandet. Riktignok er det brukbart nordnorsk vintervær denne dagen, men storhavet ruller inn fra Vestfjorden, over Landegodehavet hvor vi henholdsvis bryter gjennom og hopper på halvannen til to meter bølger og dønninger. Snødekte topper danner kulissene for den dypblåe lekegrinna disse farkostene takler med bravur. Landegode fyr passeres i fint driv, og kongeørn svever over oss på vei mot innfarten til Saltstraumen. Vi skal surfe i verdens kraftigste malstrøm, som på det strieste renner med over tjue knops fart og danner kjeler større enn båtene.
Wet-look
Når vi er over det åpneste partiet legger vi oss longside for å utveksle erfaringer, eller noe sånt. Det er ingen overdrivelse å si at Ola, som er passasjer i 32-foten, har en betydelig mer wet-look en Thor Olav, som har tilbakelagt strekningen i "lokomotiv". Begge er glade og spent på hva Saltstraumen har å by på av hvitt vann og dyreliv.
Gjennom et trangt sundet med sin egen lille mini-malstrøm og svært spesielle fjell og stein formet av vannet, været og strømmen kommer vi ut mot broa over Saltstraumen. Strømmen er ikke på sitt sterkeste. Vi kjenner likevel kreftene slite i båten og strømkjeler leker i hvitt i overflaten. Det samme gjør hundrevis av ærfugl - sorte og hvite, brune. De letter når vi blir for nærgående.
Full fart hjem
Så bærer det tilbake, og vi hilser på nordgående Hurtigrute som holder et helt annet tempo enn oss på sin ferd mot Bodø havn. Litt mer lekende kjøring med svinger og hopp på bølgene i den vakre rød-oransje ettermiddags sola avrunder vår ramsalte høyhastighetsopplevelse i Salten.
Slagord: Ramsalte opplevelser i Salten
- Vi er brødre med stor interesse for friluftsliv. Det har vi gjort om til jobb. Det blir mye ut i naturen-opplevelser, og vi bruker mye båt, snøscootere, ATW, hundespann etc. for å bringe våre gjester ut på turer utenom det vanlige. Kundegruppene varierer fra turister og private grupper til det vanligste; bedrifter som vil ha opplevelser gjerne i tilknytning til møter eller andre sammenkomster, forteller Odd-Ivar.
- Vi bruker destinasjoner som ligger i nær tilknytning til den ville og fantastiske naturen som omgir oss. Matopplevelsen skal også være stor, uansett om du spiser på en av de mange strendene som omgir oss, en fjelltopp, på noen av de flotte destinasjonene i skjærgården, eller på en av restaurantene som ligger i området, sier Johnny.
- I mange tilfeller er gjestene med ut på fiskebåt først, så inn med RIB til spesielle steder hvor selvfisket fisk står på menyen, fortsetter de to fartsfylte og serviceinnstilte brødrene.
Gutta har også begynt å kombinere RIB-båter og seilbåter i et prosjekt kalt Rib & Seil. Her kjøres det også matchrace med seilbåt. Med andre ord: Det er betydelig flere muligheter enn begrensninger.
Denne saken ble første gang publisert 02/04 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.