Anytec 1800CR

3500 nautiske mil på 3000 liter

Når denne skalamodellen vokser til en 18 meter stor yacht, skal den greie Bergen-New York på en tank.

Pluss ikon
Sist oppdatert

Foreløpige data Anytec 1800 CR:

  • L.o.a.: 18,90 m
  • L.w.l: 18,00 m
  • Bredde: 4.30 meter
  • Vekt: 12 - 16 tonn
  • Motor: 1x 200 - 300 hk diesel
  • Drivstoff: 3000 liter
  • Vanntank: 400 liter
  • Fart: Antatt ca. 20 knop med 230 hk
  • Drivstofforbruk: 0,9 - 1.15 l/nautisk mil ved 10 knop
  • Rekkevidde: Ca. 3500 n.mil v/ 8 knop
  • Byggemateriale: Aluminium
  • CE-kategori: A/ 10 personer
  • Forventet sjøsetting: 2010
  • Produsent: Anytec Boats AB, Sverige
  • www.anytec.se

Den svenske aluminiumsbåtprodusenten Anytec har dristige ideer og er på vei inn i "yacht-klassen" med sitt oppsiktsvekkende prosjekt. Går alt etter planen, blir nyheten sjøsatt i løpet av to år.

Vi snakker selvsagt om en skute i aluminium. Med en vannlinjelengde på 18 meter og en totallengde på 18,9 meter med et lite baugspryd er det snakk om store saker. Designen er overraskende spesiell, og her finner man trekk både fra Wally 70 og Fjord 40.

Les test av Fjord 40 her.

Se også det sivilie "krigsskipet" Pinasse her.

Men det er også mye seilbåtskrog i konseptet. Slepeprøver i tank er allerede gjennomført, og Anytec har fokusert på miljø med et usedvanlig lavt drivstofforbruk.

Kjør en evighet i 8 knop

Hovedmotoren blir på beskjedne 200-300 hester, og dette skal få båten opp i en toppfart på rundt 20 knop med en normal marsjfart mellom 10 og 16 knop.

Det spesielle er imidlertid en økonomisk langdistansefart på rundt 8 knop. Det skal gi en rekkevidde på hele 3500 nautiske mil med standardtankene på 3000 liter. Det betyr omtrent Oslo-Nordkapp med retur på kun én tank!

Nøyaktig hvilken motor som blir standard, er ikke bestemt, men den blir mest sannsynlig koblet til strak aksling for minimalt effekttap. Andre alternativer kan være pod-drev - eksempelvis det nye til Yanmar som kan monteres som singelinstallasjon og som i tillegg matcher flere motormerker.

Skal man tenke tanken om en miljøvennlig farkost fullt ut, kan man eksempelvis ta en kikk på Steyrs hybridkonsept som kan leveres i effekter opp til 270 hk.

For sikkerhets skyld vil Anytec 1800 også få en reservemotor med seilbåtdrev - en såkalt "homer" - som kan få yachten trygt i havn dersom hovedmotoren skulle ta kvelden langt ute på havet.

Klar for de syv hav

Skrog (à la Wally) med slankt forskip og rette skutesider er ensbetydende med en våt tilværelse ute i store og krappe bølger. For å forstå hva vi mener, er det bare å ta en titt på TV-sendingene fra Volvo Ocean Race og se hvordan slanke seilbåtskrog dundrer gjennom bølgene med tilhørende "grønn" sjø over dekk.

Dette skal ikke skje med Anytec 1800, for her er det lagt inn en kraftig og markant "chine" i forskipet.

Kjøpe båt? Se alle våre båttester.

Såvel skalamodellen fikk vi se på storbåtutstillingen i Stockholm som selve prosjektet er utvilsomt et av de mer spennende og innovative vi har sett på lenge. Skipet med langt, slankt skrog med lav motstand og langtursegenskaper i særklasse skal selvsagt klassifiseres i CE-kategori A, hvilket betyr ekte off-shore-egenskaper.

Stort, selvlensende akterdekk, skansekledning rundt sidedekkene og en velvoksen dekksalong hører med i ingrediensene. Skuta får også en flybrigde. Den blir stor i forhold til en 40-foter, men ikke overdimensjonert for en båt som nærmer seg 70 fot i totallengde.

Flere nyheter i virkelig påkostet klasse:

Galeon 700 Raptor: Var det noen som sa finanskrise?

Luksuriøst rovdyr: Sunseeker Predator 92 Sport

Høstens råeste båtshow: Se video fra Southampton

Kongelig konservativ: Princess V62 (video)

Løsningene under dekk fikk vi ikke vite noe om, men det er all grunn til å tro at det vil bli førsteklasses bokomfort med tre-fire lugarer og ellers alt man kan forvente av luksuriøs komfort i denne størrelsen.

Alu-ekspert

Fordelen med aluminium er et usedvanlig sterkt og lett materiale. Ut fra dette passer både materialvalg og konsept som hånd i hanske. Produsenten Anytec har tung erfaring i produksjon av aluminiumsbåter både til fritidsbruk og for det proffe markedet.

Klarer den svenske produsenten å gjennomføre prosjektet, snakker vi om noe helt nytt fra en nordisk produsent, som utvilsomt vil vekke stor oppsikt både her hjemme og ute i den store verden.

Denne saken ble første gang publisert 13/11 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også