Herlig hardtop-modell
Test: Aquador 28 HT
Linjerene og elegante Aquador 28 HT – som du nå kan se på Båter i Sjøen - er både fartsglad og lettmanøvrert. Og en akkurat passe stor turbåt for fire.
Tekniske data
- Lengde: 8,80 m
- Bredde: 3,10 m
- Vekt: 4350 kg
- Drivstofftank: 380 l
- Motor: Volvo Penta D4 300/DP eller VP D6/ 350
- Køyer: 4+2
- CE-kategori: C
- Pris, fra: Kr 1 425 000
- www.aquador.fi
Aquador-serien er prestisjemodellene til Finlands største motorbåtprodusent, Bella Veneet Oy. Her er det lagt vekt på snobbete detaljer utvendig og i innredningen, blant annet høyglanspolert treverk i lekkert, dyprødt kirsebærtre og mørkeblå puter med pent innbrodert Aquador-logo.
Den nyeste modellen i serien er også den største hard-top-modellen så langt - de to andre er på henholdsvis 23 og 26 fot. Men det varer ikke lenge, for i løpet av vinteren kommer også en flunkende ny 33-foter.
Les også: Alle våre båttester.
For ordens skyld: Både 23-, 26- og 28-foteren leveres også uten hard-top og har da betegnelsen DC. Utover det er modellene identiske.
De mindre 23- og 26-fotsmodellene har lenge vært svært populære, og hard-top-versjonene gir en lunere og bedre beskyttelse samtidig som man bare får en enkel og grei kalesje akter.
Mer "normal"
28-foteren byr opplagt på mer, og man har kuttet ut den spesielle brønnen i fordekket med stige ned til kabinen. Det gjør båten mer "normal", og vi tror faktisk de fleste potensielle kjøpere vil like dette. At det også gir en ryddigere forkabin er en annen side av saken.
28 fot er en fin båtstørrelse. Den fungerer som turbåt for en familie på fire og byr på høy grad av komfort som dagturbåt uten å være for stor og tung under havnemanøvrer. Det største plusset er at denne størrelsen båt får fine fartsegenskaper med en singelmotor. Det gir generelt gunstigere pris, rimeligere service, enklere vedlikehold og bedre driftsøkonomi i forhold til en større båt med twin-installasjon.
Langbeint cruisingbåt
Aquador 28 HT er beregnet for motorer fra ca. 285 til 370 hk. I praksis betyr det Volvo Penta D4 300, D6 på 350 hk eller, etter hvert, den nyere 370-utgaven. Med en D6 350 havner toppfarten på drøye 38 knop og det holder i lange baner.
Legger man seg ned på ca. 3000 o/min, betyr det en rask cruisingfart på 28-29 knop. Dette er med andre ord en langbeint cruisingbåt, og den dype V-bunnen bidrar til at båten kan holde en høy marsjfart selv i ruskete vær. Det er den positive siden.
En båt med såpass dyp V-bunn krever også riktig trimming og Aquador 28 er en båt man må lære seg å kjenne. Først da får man full glede av skrogets egenskaper. I sidevind må båten rettes opp ved hjelp av trimflapsene.
Titt mot babord!
Man sitter godt beskyttet under hard-topen og fartsvinden er helt fraværende. Sikten er god og det er montert kraftige vinduspussere. Alt kunne vært ganske perfekt, men så støper man altså feltet under vinduene i hvit gelcoat! Det gir reflekser i frontvinduene og vi belønner den bommerten med et klart minus i boka.
Skipper og copilot sitter i komfortable, konturformede stoler og en tredje stol er montert i babord side. Båten kjører anelsen sporty og legger seg markant over i krappere svinger. Da bør man på forhånd ha sett seg godt rundt, for i en venstresving begrenser hard-topen sikten kraftig den veien.
Kartplottere må toppmonteres
Instrumentbordet er pent utformet med plass til papirkart, god sikt til instrumenter og kompasset i takkonsollen. Men det er litt underlig at kartplotteren ikke kan felles inn, men må toppmonteres.
Taket på hard-topen er trukket ganske langt akterover og akterkalesjen er grei å handskes med. Den kan også brukes som solseil. Bak førerplassen er det en stor og fin sittegruppe med et stort bord. Her sitter minst 6 personer komfortabelt og her kan det rigges til en ekstra dobbeltseng.
I babord side er et komplett og funksjonelt pantry. Pantry og utebord er belagt med hvit overflate og er lett å holde rent. Fra skyvedøren til kabinen og til utgangen mot badeplattformen, er det en ren og fin gangsone.
God uteplass
Ute er det godt med plass, og helt akter ligger den store, integrerte badeplattformen med rednings-/badeleider og stort stuverom til fendere og tauverk i akterspeilet.
Nede under dekk ligger toalettrommet om babord. Det er passe stort og pent utformet med dusjmulighet og helstøpt nedre del. Lett å holde rent.
Forut finner man en ganske stor V-formet salong som enkelt konverteres til en dobbeltkøye. Ventilasjonsmulighetene er gode, med dekksventil, takluke og åpningsbare koøyer i skutesiden.
Adskilt midtkabin
I styrbord side ligger midtkabinen adskilt med egen dør. Det er den største gevinsten i forhold til 26-foteren. I forkant av kabinen er det ståhøyde og en liten sittebenk er bra for av- og påkledning. Den langsgående dobbeltsenga gir grei liggekomfort, men som alltid med langsgående stikkøyer, kreves det litt innsats og turning for å få lakenet på plass.
Innredningen under dekk er småelegant, med høyglanspolert treverk i skott og dører. Pent å se på, men en smule upraktisk. Pussekluten blir en del av hverdagen - for både fingeravtrykk og støv synes med en gang. Vi legger til at båten har fin interiørbelysning, hengeskap og mange stuverom.
Fordekket entres via trinn i cockpiten og ferdselen forover er helt grei med passe brede sidedekk, og disse er forsiktig nedsenket. Rundt side og fordekk er det en høy og solid rekke/pulpit. Taket på forkabinen er såpass slett at det også kan benyttes til soleplass - vel å merke så lenge båten ligger stille eller går i sakte fart.
Denne saken ble første gang publisert 05/09 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.