Ferieturbåten
Gjør klart for ferietur i all slags vær.
Tekniske data
- Lengde: 12,98 m
- Bredde: 3,85 m
- Vekt: 10 t
- Antall køyer: 6
- Antall personer: 15
- Drivstofftanker: 900 l
- Ferskvannstank: 320 l
- Motorer: 2 x IPS 600
- Toppfart: 39,6 kn
- Pris standard: 4 490 000 kr
- Pris m. 2 x D6-370 med drev: 4 200 000 kroner
- www.nordstar.no
Selv om Nord Star 40 Patrol deler konsept med flere andre båter, skiller den seg noe ut på et viktig punkt: tur- og familiekomfort. For når andre holder stø kurs med sitt "havets 4x4"-konsept, har Nord Star valgt å satse på et tilsynelatende mer "familievennlig" image. I så måte holder den de andre på en armlengdes avstand.
Nord Star 40 Patrol kan ikke skilte med noen spennende ytre design, men under tak har båten et mer kontinentalt preg. Mørk mahogni i kombinasjon med skinntrukkede benker skaper eksklusive vibrasjoner og visker vekk eventuelle rester av arbeidsbåtimage. Spesielt det flotte, opplyste dusjkabinettet akter vekker oppmerksomhet. Nord Star 40 har dessuten mer hvite flater og fremstår lys under tak, og vi sitter igjen med en følelse av at båten er tilpasset turfolkets krav til komfort, både når det gjelder salong- og kabinløsninger.
For det første sitter ingen passasjerer med ryggen til fartsretningen i styrehuset, men viktigst av alt er inndelingen av køyeplassene, som her gir mer privatliv for de turglade. Under fordekket er plassen inndelt i en rommelig kapteinslugar, et tilstrekkelig stort toalettrom, samt en separat midtkabin der gjestene kan disponere en tversgående dobbeltkøye.
Avdelingen akter består av et stort pantry, et påkostet baderom og en original liten akterkabin som har innleggsplate for to sovende. Med flatskjerm ved fotenden av køya, i tillegg til skap, skuffer og eget speil, kan den lille kabinen virke som det perfekte tilfluktsrom for tenåringsbarn med foreldreforakt.
Best for seks
Det er liten tvil om at Olli og Rude Lindquist, verftets eiere og båtdesignere, har lagt hodene i bløt for å utnytte plassen maksimalt, og selv om det blir noe trangt enkelte steder, er Nord Star 40 Patrol god nok dersom hele seks personer skal på langtur.
Dette er også flybridgen med på å bekrefte, for her oppe er hele styrehustaket utnyttet til fulle. En stor sofa gir sitteplasser til fem voksne personer, og med wetbar, grill og stødig bord kan man tilbringe mye tid her oppe.
Nord Star har alt det praktiske i orden hva gjelder badeplattform, badestige, stuveplass for tauverk, samt fenderholdere - noe helårsbåtbrukere her nord setter stor pris på.
Komforten er god, selv om fri passasje ut sidedøren betyr enkelte kompromisser hva gjelder ergonomi. Leideren ned til forkabinene betyr dessuten at kartbordet er flyttet mot babord, og Nord Star kan kun skilte med én copilotstol.
Sterk, men baktung
Nord Star 40 Patrol er utstyrt med to Volvo Penta IPS 600-maskiner. Det tar oss ikke lange stunden å skjønne at den leverer varene. En trivelig marsjfart på 32 knop klarer skroget lett under de rådende forhold med halvannen meter bølger, og i likhet med de andre Nord Star-båtene er 40 Patrol lettstyrt og presis. Kontant banker vi oss gjennom bølgene, som viker uten mye krangling, og en stakket stund får vi en toppfartmåling på respektable 39,6 knop, og det med åtte mann om bord. Nord Star 40 Patrol er forholdsvis lett, så toppfarten er det ikke noe å si på. Men under de rådende forhold er det skrogets oppførsel vi er mest opptatt av, og her når ikke Nord Star 40 helt opp.
Kanskje en noe høyere skrogstøy enn det bør? Eller er det at motorpakken gjør båten litt for baktung i den krappe sjøen?
Noe er det i hvert fall. Ikke skrekkelig sjenerende, eller en grunn til å snu i døra, for Nord Star oppfører seg som alltid pent. Men merkbart er det likevel.
Familien på ferietur vil nok uansett ikke la seg sjenere. Her er det smaken og behaget - og trolig også lommeboken - som vil avgjøre.
Denne saken ble første gang publisert 27/08 2008, og sist oppdatert 04/05 2017.