Lanserer "grønne" båtmotorer
Volvo Penta kommer i disse dager med de første katalysatormotorene for fritidsbåter.
Volvo Penta har lansert fire modeller med Aquamatic-drev og en IPS-modell. Katalysatordelene er helt integrert i eksossystemet, og motorene skal ha fått en svært lav utslippsprosent, faktisk så lav at de skal klare kravene til den amerikanske standarden CARB - en av verdens tøffeste - med god margin.
To syresensorer, én foran og én etter katalysatoren, skal gjøre det mulig å styre forbrenningen med svært høy presisjon, slik at motoren jobber mest mulig optimalt i forhold til katalysatoren.
Titan
Produsenten har i tillegg satset på avanserte materialer for å holde vekten nede. Eksossystemet er for eksempel i aluminium med titanbehandling på inn- og utside. Dette skal også være svært korrosjonsbestandig.
Modellrekken med Aquamatic-drev består av en rekkefirer på 150 hk, to small-block V8 på 270 og 300 hk, samt en big-block V8 på 400 hk.
400 hk
IPS-modellen heter IPS550G, og er en bensindrevet versjon på 400 hk med katalysator. Denne blir kun tilgjengelig i utvalgte land.
Motorene skal klare kravene til den europeiske utslippsstandarden RCD.
Tekniske data
Motor |
Effekt |
Konfig. |
Syl. vol. |
3.0 GXiC |
112 kW / 150 hk |
Rak 4 |
3,0 l |
5.0 GXiC |
201 kW / 270 hk |
V8 |
5,0 l |
5.7 GiC |
224 kW / 300 hk |
V8 |
5,7 l |
8.0 GiC |
298 kW / 400 hk |
V8 |
8,1 l |
IPS550G |
298 kW / 400 hk |
V8 |
8,1 l |
Denne saken ble første gang publisert 23/08 2008, og sist oppdatert 04/05 2017.