Lekker, men trang allrounder
Sessa S26 har flott finish og gode løsninger, men plassen er litt snau.
Tekniske data
Lengde: 7,50 m
Bredde: 2,50 m
Vekt: 2200 kg
Motor testbåt: VP D3-190
Toppfart testbåt: 29,8 kn
Pris testbåt, fra: Kr 799 000
Pris m. VP 5,7 GXI 320 hk, fra: Kr 749 000
www.oslobatsenter.no
www.sessa.no
Under fjorårets største europeiske båtmesse, Boot 2007 i Düsseldorf, ble Sessas S26 tildelt prisen "Årets motorbåt" i sin klasse, av en jury bestående av europeiske journalister. Det er derfor med høye forventninger vi noen måneder senere stiller til test ved Oslo Båtsenters bryggeanlegg på Oksenøya.
Sessa S26 tar seg like godt ut på sjøen som i en messehall, riktignok prydet med en annen fargekombinasjon denne gangen; sennepsgult skrog er mer norskvennlig enn det brune, skal vi tro importøren.
Som vanlig går vi rett på sak, og kaster oss over luker, beslag og puter på vei ut i bærumsskjærgården. Førsteinntrykket er også bra: Sessas S26, den minste båten i Cruiserline-serien, har en logisk og smart cockpitinnredning, en flott finish og et materialvalg som gjør båten både lekker og småeksklusiv. Sessas profilerte designer Christian Grande har åpenbart lagt hodet i bløt for å kunne tilby en allroundbåt med appell til de fleste.
Ryddig
En fin, forlengbar solseng over motorrommet er kanskje det mest sedvanlige ved en italiener som denne. Foran solsengen på styrbord side er det satt av plass til en kvadratisk sofabenk med spisebord, og foran denne en offshore-inspirert, todelt førerbenk som enkelt vippes fremover for å gi plass til fire spisende personer rundt bordet. Smart! Et stort drink-pantry på babord side tilbyr en innstøpt fryseboks, et skap og en flott vask, og som ekstrautstyr får man kokeplate på benken.
Fra den fint proporsjonerte badeplattformen er det uproblematisk å ta seg fram til kabindøren og luka i vindskjermen. Turen opp trinnene til fordekket er enkel selv for dem med stiletthæler. En varmtvanns-/kaldtvannsdusj i "gangveien" akter forenkler badelivet; her trenger man i praksis ikke tråkke verken på solsengen eller i sofabenken på vei inn i båten. Og når også stuveplassen er god, både under sofabenkene og i dørklukene ved badeplattformen, skal vi ikke klage. Det amerikanskinspirerte bordstativet under motorromslokket sparer dessuten plass.
Bak rattet
Testdata
Turtall |
Støy |
Fart i knop |
4000 |
80,9 |
29,8 |
3700 |
80,0 |
26,4 |
3400 |
81,3 |
24,7 |
3100 |
82,6 |
20,9 |
2800 |
81,0 |
16,0 |
2500 |
80,9 |
11,7 |
2200 |
79,3 |
9,1 |
1900 |
73,8 |
7,9 |
1600 |
68,8 |
7,0 |
1300 |
66,6 |
6,6 |
1000 |
64,1 |
5,4 |
Rent designmessig synes vi best om dashbordet, som er unormalt gjennomtenkt for en italiensk båt å være. Alt er balansert og oversiktlig, og det er satt av plass til plotter sentralt. Et lite nett i siden holder på mobiltelefonen eller solbrillene, men noe stort rom for kartblader finnes ikke.
Jeg setter meg til rette og trykker gasspaken i bånn. Der blir den også stående resten av turen. Den lille D3-dieselmotoren fra Volvo kjennes beskjeden i den 26 fot store båten, og den bruker da også alt av krefter for å sparke oss opp i plan. Omsider når vi en toppfart på 30 knop, men i likhet med skroget, har jeg et ønske om høyere hastighet og mer kontant respons. Cruisingfart på 26 knop er greit nok for mange, men blir puslete i sammenhengen.
Sessa S26 er imidlertid samarbeidsvillig og fin i sjøen. Skroget har et solid grep i svingene og virker lettstyrt og trygt, og med førerplassen langt fremme i båten føles sjøen bedre. Testbåten er en anelse fremoverlent, og vi sitter igjen med følelsen av at skroget har mye bæring i hekken og relativt mye våt flate.
Turbåt?
Düsseldorf-vinneren 2007 får bestått på alle punkter. Men likevel er det noe som ikke stemmer, noe jeg først får satt fingeren på når jeg sitter bak rattet: Det hviler en prekær plassmangel over hele båten. Bak rattet har jeg for dårlig beinplass, og vi er da ganske mange som er 190? Og da jeg får prøvd sittegruppen i cockpit på nytt, blir det klart at også her vil føttene måtte krangle om tilværelsen under bordet. Den smale seteputa og de vinkelrette ryggene gir nok heller ikke komforten som øyet forventer.
Men det største ankepunktet i S26 er mangelen på plass under dekk. Det vil si, plassen er der, men prioriteringen er merkelig: En pantryliknende benkeanordning i kabinen gjør at V-køya stopper allerede på rundt 1,75 m, mens toalettrommet på styrbord side lider av samme prioritering; det er blant de minste vi har presset oss inn i. Da er det en mager trøst at kabinen er lyst og lekkert innredet.
Å kunne tilberede et enkelt måltid både inne og ute, er selvsagt et gode, men skal to pantry med benker og kjøleboks gi mening, må båten være minst 30 fot. Og det er da også i en båt rundt 30 fot at Grandes interiørløsninger vil komme til sin rett. Sessas lille 26-foter blir nok for kompakt og trang - om man ikke er blant de kortvokste, da.
Denne saken ble første gang publisert 20/08 2008, og sist oppdatert 04/05 2017.