Flipper 605 WA
Design i sentrum
Flipper fremstår som original med hensyn til design og interiørløsninger. Det har både positive og negative sider.
Med avrundet baug, offensiv konsoll og høye fribord stikker Flipper seg noe ut. Onde tunger vil ha det til at modellen er en kopi av Yamarins fire år gamle 6210, og likhetstrekkene er da også åpenbare. Uansett opphav var det tydelig at Flipper ønsket å spille på estetikk og linjer da de i fjor lanserte sin friske nykommer.
Det er først og fremst konsollen som fanger oppmerksomheten. Den beskytter fører og copilot mot fartsvind og sjøsprøyt med sidevegger. Her "inne" sitter man bekvemt i myke førerstoler, og foran seg har man et lekkert og oversiktlig dashbord. Førerergonomien er tilfredsstillende, spesielt dersom man sitter på klaffen og kjører, og Flipper har gjort plass til en velplassert fotplate under dashbordet.
Stående kjøring er imidlertid ikke Flipper best egnet til: Den buede vindskjermen rekker nesten opp til haken, og man føler seg ikke helt trygg før farten er moderat. Her skal det ikke rare bølgen til før tenna spruter!
Støpt sete
Innredningsmessig virker 605 som en trang båt, men til gjengjeld har den et eksklusivt preg. I denne båten kommer det teakdetaljer både i dørken, på badeplattformen og på ripa, noe båten kler godt. De grå alcantaraputene pynter også opp.
Ryggene i førerstolene kan vippes over, for på den måten å gi sitteretning mot en riktig god akterbenk. Med oppfellbart bord har man da en liten sittegruppe. Løsningen er praktisk, men også her blir det trangt.
Foran konsollen skiller Flipper seg også fra konkurrentene. I stedet for en U-formet benk er det her støpt inn et sete for to i konsollen, og helt foran i baugen finner vi et enkelt sete som nok vil tjene mer som trappetrinn og stuverom enn sitteplass. Flipper er imidlertid alene om å ha langsgående stuverom på innsiden av fribordet - et fint sted å legge fiskestenger eller vannski.
Flipper 605 WA holder et høyt nivå i sjøen, og virker kompakt i bølgene. Noe skuffet blir vi likevel: Båten går forholdsvis hardt i de krappe halvmetersbølgene, og formen på baugen gjør også at det lettere kommer sjøsprøyt over passasjerene. Den store konsollen viderebringer dessuten mye støy fra motoren, og dermed kan det bli slitsomt å sitte ved førerposisjon over lengre tid. Dette problemet forsvinner imidlertid med de nye og stillegående Verado-motorene.
Tekniske data
- Lengde:6,15 m
- Bredde:2,32 m
- Vekt:1000 kg
- Motor:90-150 hk
- Toppfart m. 150 hk:43 kn
- Pris m. Mercury 150 hk:fra 313 000 kr
- Ekstrautstyr: Teak, kalesje, bord
Denne saken ble første gang publisert 20/03 2006, og sist oppdatert 24/06 2017.