Boston Whaler 275 Conquest
En synkefri sommer
Leverer Boston Whaler så solide båter som de påstår? Vi kjørte deres 275 Conquest både langt og lenge for å avsløre dens eventuelle svakheter.
Da 2005-sesongens langtestbåt skulle velges, var kravet at den måtte kunne huse minst tre personer på tur i en uke eller mer. Vi hadde nemlig seriøse langturplaner og trengte en rask bobåt. Valget falt på Boston Whaler 275 Conquest. Den er bygd med tanke på fiske, men har også gode bobekvemmeligheter.
Boston Whaler har synkefrihet og ekstrem styrke som sitt varemerke. I sin brosjyre har de blant annet et bilde av en hjullaster som kjører over båtene, og de pleier å kappe båtene i flere deler for å vise at alle delene flyter. Vi hadde ingen intensjoner om å dele den i to, men det var godt å vite at båten ville flyte selv om den skulle bli fylt med vann.
Ny modell, ny pris
Kommende modell heter 285 Conquest. Vekten er identisk, men lengden er økt. Det gir noe mer plass de fleste steder, men selve planløsningen er identisk. Det samme er selve konseptet og kvaliteten.
Prisen er ennå ikke fastsatt, men med Mercury Verado (standard motor) vil den ligge rundt 1,3 millioner for 2x200 hk.
Overraskende rommelig
Fra utsiden ser ikke kabinen stor ut, og vi blir alle overrasket over hvor mye plass det faktisk er under dekk. Under cockpitdørken finner man en dobbeltseng - å kalle det en midtkabin blir en overdrivelse - og et separat toalettrom med dusj. Å kalle sistnevnte bad ville også være å overdrive, for man må sitte på dolokket mens man dusjer. Men det fungerer. Vi har prøvd. Videre er det bysse og sittegruppe forut.
Med mine 1,87 m er det akkurat ståhøyde ved byssa også. Den er godt utrustet med både kjøleskap, kokeplate og mikrobølgeovn. Kokeplaten er en keramisk 220 volts plate som ser pen ut, men det er litt upraktisk ikke å kunne varme noe uten tilgang på landstrøm. Et gassbluss er derfor et bedre alternativ, og det kan bestilles.
Varmtvannet krever også ledning i land siden påhengere ikke har noen overskuddsvarme å bidra med, så det er derfor best å dusje i havn.
Du har fire soveplasser: to foran og to akter. Takket være den store bredden er det mulig å ligge på tvers forut også. Det er faktisk betydelig bedre enn å ligge i lengderetningen (vi har prøvd begge deler).
Med bordet montert er det også greit å spise et måltid her nede, men det er dårlig med ryggstøtte, så man sitter ikke veldig behagelig.
Stuverom finner man under benken forut og i skap i byssa. I tillegg hadde vi kasser i midtkabinen mens vi sov to om bord. Vått tøy kan henges på badet. Med lensepumper både i kabinen og på badet er ikke vann på dørken noe problem.
Solid i sjøen
Vi har logget over 3000 nautiske mil i løpet av sesongen, det tilsvarer Oslo-Kirkenes tur-retur! Vi har både en tur til Bornholm og til Stavanger i loggboka, pluss mange turer i Oslofjorden. Ved flere anledninger er båten blitt utsatt for store belastninger over lange perioder. Spesielt fra Lindesnes til Stavanger var det tøft; i mange timer måtte vi ned i 7-8 knop for å orke å være om bord.
Krapp og høy sjø gjør at belastningene blir harde, både for båt og mannskap. Gledelig er det derfor at det eneste som løsnet var døra til mikroen. Låsen på kjøleskapsdøra har også gitt seg noen ganger, men utover det har vi ikke funnet noe å sette fingeren på. Hardtopen - stor og tung - er festet med en så solid rørstruktur at den ikke engang rister når båten dundrer ned i sjøen. Imponerende.
Den store vekten gir båten god punch i bølgene. Trimplanene hjelper til med å balansere båten, og vi synes indikator til disse burde vært standard. I krapp motsjø - ikke uvanlig langs våre kyster - må vi betale prisen for den rommelige kabinen; det gir et bredt forskip som butter hardt. Vi slet derfor til tider med å få den rette rytmen, og det ble mye opp og ned. Svaret lå i en kombinasjon av trimplan og motortrim.
Båten er veldig tørr; det skal mye vind og sjø til før det kommer noe vann av betydning over dekk. Vi har likevel hatt kalesjen på mellom frontvinduet og taket mesteparten av sesongen. Den hindrer effektivt vinden i å komme inn i cockpit, og med sideveggen på blir det lunt i hele sitteområdet. Men når vi får baugen under, er trykknapper på ingen måte nok til å stoppe store mengder vann fra å komme inn mellom kalesjen og vinduet. Her vil en skandinavisk løsning være bedre.
Tung i havn
Skrogvekten hjelper i sjøen, men kan være en utfordring i havn. To påhengere er ikke all verden å snu fire tonn båt med. Retningsstabiliteten, eller mangelen på sådan, er som på de fleste planende båter; begynner først baugen å dreie, er den ikke lett å stoppe. Vi vil derfor anbefale en baugpropell for å ta brodden av de mest kritiske situasjonene. Kommer båten litt ut av kontroll, er det fendere som er medisinen - ikke sett armer eller bein imellom når den går mot brygga!
Når båten skal fortøyes, kan vi glede oss over seks solide kryssholt av en størrelse som takler tau i skikkelige dimensjoner. I tillegg er det et kraftig kryssholt ved ankervinsjen. Nebbet i baugen gir også en fin støtte for dem som tar imot forut. Den høye rekka og takstøttene gir også rikelig med gripemuligheter. Med dør ut på akterdekket er hekken inn det beste for å komme i land.
Fiskekummen benyttet vi som stuveplass til fendere og ekstra tau. De vanlige tauene hengte vi opp bak passasjersofaen slik at de var lett tilgjengelige.
Vi hadde knapt noen tekniske problemer i løpet av sesongen. En septikpumpe gikk fløyten, men båt og doer er generelt noe herk, så det overrasker ikke. Den ene vindusviskeren havarerte også, da det kom vann på koblingene. Det begynte å ryke av motoren, men vi slet med å gjøre den strømløs, siden det ikke er mulig å koble ut en enkelt kurs.
Det meste av de tekniske komponentene om bord er samlet under dørken i cockpit. Dette enorme rommet kunne også vært et fint stuverom, men organiseringen her er ikke optimal. Spesielt lensepumpa og en sjøvannspumpe står utsatt til. Vi hadde også litt problemer med en vannpumpe som det var vrient å komme til.
Utebåt
Til tross for gode bomuligheter, er det uteplassen som fenger. Akterdekket er stort, helt flatt og omgitt av høye skrogsider. Det gjør det til en trygg oppholdsplass for store og små. Akter er det en benk som kan foldes sammen når en trenger dørkplass. En kjøleboks har også sin faste plass med en pute på. Solide rekker gjør det enkelt å holde seg fast.
Underveis er sofaen babord passasjerenes førstevalg. Her sitter et par stykker komfortabelt. Kalesjen følger taket, og bakveggen går rett bak sofaen, så når kalesjen er på, blir dette et lunt rom. En varmer her vil gi god komfort. Med uttak ute, i salongen og på toalettet, blir 275 Conquest tilnærmet en helårsbåt, spesielt med bedre tetting rundt kalesjen og defrosteruttak.
Førerplassen har en skikkelig kapteinsstol og rikelig med plass til alt utstyr du måtte ønske. Vi hadde en stor Simrad-plotter og autopilot rett foran oss. I taket er det plass til flere instrumenter; vi satte VHF'en her. Stolen kan reguleres både i lengderetningen og i høyden, og med tiltratt i tillegg er det enkelt å finne en god sittestilling.
Dyr i drift
Nå er båten trygt tilbake hos importøren, og vi kan konstatere at vi har hatt et relativt problemfritt år med få minuser. Den største minusen er knyttet til bankkontoen; motoriseringen gjør at dette er en relativt dyr båt i drift. Vi tror ikke to firetaktere hadde endret vesentlig på det. Og dersom båten bygges for dieselhekkaggregat, vil den amerikanske machoimagen bli borte. Faller du for konseptet og kan sette av et solid driftsbudsjett, får du en solid og god båt i 275 Conquest.
Klikk.no mener
Kompromissløs soliditet er Boston Whalers ledestjerne. Prisen man betaler er økte driftsutgifter og krevende manøvrering på små flater. Men du får et solid stykke båt du neppe klarer å ødelegge. Stor uteplass og fine bobekvemmeligheter følger også med. I tillegg til en ikke ubetydelig "snu seg etter"-faktor. I Blindleia trodde vi et øyeblikk at damene hadde sansen for oss, men akk, det var båten de var interessert i.
Tekniske data
Lengde: 8,73 meter, Bredde: 2,92 meter, V-Bunn: 20 grader, Innvendig fribord: 0,68 meter, Vekt kun båt: 2812 kilo, Bensintank: 726 liter, Septikk: 34 liter, Vann: 113 liter, Godkjent for: 14 personer, Maks hk: 500.
Importør: Husvikholmen Marina AS: www.husvikholmen.no
Denne saken ble første gang publisert 21/05 2006, og sist oppdatert 24/06 2017.