Askeladden Z8
Gedigen toppmodell
Askeladden Z8 er blitt en toppmodell verftet med rette kan være stolte av.
Om båten
Askeladden Z8 er flaggskipet til storprodusenten fra Vestlandet. Den går inn i klassen for store og kostbare daycruisere, der det stilles høye krav og forventinger både til egenskaper og kvalitet. Askeladden Z8 skal kjempe med modeller fra produsenter som har etablert seg godt i prestisjeklassen, eksempelvis Windy og Nimbus.
Sjøegenskaper: 5
Askeladden Z8 er en stor og gedigen båt. Den takler både småsjø og større bølger på en fin og komfortabel måte, uten noen skroglyd å snakke om. Selv i en frisk bris med bølger på 1-1,5 meter kan du holde god fart uten at det blir ubehagelig for passasjerene om bord.
Den svarer fint på bruk av trim og trimflaps. Direkte leken er den ikke, og du må bruke rattet en del for å få nødvendige kurskorreksjoner. Det solide skyvet i dieselmotoren gjør båten lett å manøvrere i langsom fart, og med baugpropell som på vår testbåt er den enkel å håndtere.
Førerplass: 5
Askeladden har god greie på design av førerplass, og Z8 er ikke noe unntak. Du har en fin stol som enkelt lar seg omvandle til en solid ståstol. Med tiltratt er det lett å finne en grei sittestilling. Det er satt av plass til en kartplotter sentralt på dashbordet, med brytere og instrumenter plassert fornuftig og lett tilgjengelig. Den duse fargen sørger for at det blir lite reflekser i vindskjermen. I med- og sidesjø kan det komme noe sjøsprøyt om bord, siden forskipet kaster opp en del vann.
Uteplass: 6
Askeladden Z8 kommer med mange smarte løsninger, blant annet den geniale Z-Top, som gjør fomling med kalesje en saga blott. Det går litt utover høyden under kalesjen, men i en båt som Askeladden Z8, er ikke det noen stor innvending. Cockpiten er stor og her kan mange hygge seg om bord. Den L-formede sitteplassen ved siden av føreren utgjør en lun og sosial sittegruppe, som også fort lar seg omgjøre til en svær solseng. Vi liker bordløsningene og Q-Rope med fangline som forsvinner ned i kryssholtene. Den kompakte, utendørs bysseløsningen holder til daycruiser-bruk.
Inneplass: 3
Med daycruiserkonsept, er ikke Askeladden Z8 noen typisk bobåt. Likevel har man klart å utnytte plassen under dekk på en fornuftig måte, og to personer kan sikkert være om bord ganske lenge uten klaustrofobi. Stikkøya under cockpiten gjør det mulig for flere å sove om bord på kortere turer. Toalett og dusj har et ganske rommelig avlukke på styrbord side.
Motor: 4
Selv om Askeladden Z8 også kan leveres med 6,2 liters V8 bensinmotor, vil nok de aller fleste synes Cummins Mercruiser 4,2 ES 320 er det best egnede motoralternativet. Rekkesekseren på 4,2 liter går relativt pent, selv om du aldri er i tvil om hva slags drivstoff den legger i seg. Det viktigste er at den leverer en relativt fornuftig drivstofføkonomi, sammen med et solid dreiemoment som dytter båten enkelt opp i plan.
Fart og støy: 5
Vi logget Askeladden Z8 til en toppfart på 38 knop ved 3850 o/m, noe som også stemmer godt overens med Askeladdens egne opplysninger. Det er en hastighet båten takler uten å mukke, og kjennes trygg og stabil. Med 3000 o/m på turtelleren, går det rundt 30 knop, en rask marsjfart der verken mekanikk eller båt føles stresset. Har du det ikke spesielt travelt, kan du godt redusere turtallet enda noen hundre omdreininger. Da er det lite støy og forstyrrelser ombord.
Økonomi: 5
Med en pris på drøyt 1,2 millioner (mars 2007), er ikke Askeladden Z8 noen båt for de brede lag av folket. Når du først er i gang, legger du helt sikkert til Topline-pakken med trimflaps, teakdør og -dekk, samt defroster til litt over 100 000. Likevel produserer Askeladden det de kan klare av Z8, og vi tipper modellen vil følge i god Askeladden-tradisjon med solid verdi som brukt. Med dieselmotor holder driftsøkonomien seg innen rimelighetens grenser.
Askeladden Z8 er blitt en flott toppmodell. Den virker gedigen og solid, med komfortabel gange selv om det er litt sjø. Uteplassen er formidabel og båten scorer på praktiske, gjennomtenkte løsninger. Noen typisk bobåt er dette ikke, men fasilitetene holder mål for noen overnattingsturer. Dieselmotoren gir fornuftig økonomi og tilstrekkelig fart, men båten er relativt dyr i innkjøp. Da burde trimplan vært standard, noe båten trenger for å vise seg fra sin beste side i sjøen.
Pris: 1208100 m/ Hekkaggregat Mercruiser 4,2 ES, 306 hk. www.askeladden.no
Denne saken ble første gang publisert 11/03 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.