Askeladden C6
Smarte løsninger
Askeladden C6 er en ny daycruiser med hekkaggregat og mange praktiske løsninger.
Om båten
Askeladden C6 går inn og tetter hullet i Askeladdens modellprogram mellom den relativt dyre Z7 og de rimeligere utenbordsmodellene 605 og 615. Båten bruker mange av de smarte løsningene som kom først i Z-modellene, og nå kommer til anvendelse i flere andre båter. Både amerikanske båter og andre skandinaviske daycruisere med hekkaggregat er konkurrenter til Askeladden C6
Sjøegenskaper: 4
Askeladden C6 går lett og ganske pent i sjøen. Det var ca. 0,3 til 1,5 m bølger under prøvekjøring. Askeladden C6 takler små og krappe bølger ganske mykt, og kan også trimmes slik at den går harmonisk i større bølger. Med riktig triminnstilling lander den fint og balansert, og blir ikke veldig hekktung. Med trimflaps er den lite følsom for vind og tar bølger pent fra alle kanter. Stabiliteten er god og den er lettkjørt.
Førerplass: 4
Om bord i Askeladden C6 har du god oversikt fra førerplassen. Instrumentene følger kjent Askeladden-stil. Det fungerer fint og dashbordet har plass til en sentralt plassert kartplotter. Førerstolen er relativt enkel, men behagelig. Sittekomforten er bra og i bølger kan du vippe opp sitteputen til en ståstol.
Uteplass: 6
Askeladden C6 er praktisk med de ulike Q-løsningene, som Askeladden er ganske alene om. Q-rope med fem meter fangline som rulles opp og ned av kryssholtene og Q-Bed som er den funksjonelle sitte/solsengløsningen på babord. Q-Pantry og Q-Table hører med til ekstrautstyret i Topline-pakken som også inkluderer trimplan, teakstyle-dørk i cockpit, på badeplattform og fordekk.
Q-Pantry er nytt av året, og fortjener nesten en omtale for seg - smart som den er: Vask og bluss klappes ut fra skrogsiden og har en liten skuffeseksjon og plass til kjøleboks i underkant. Sitteplassen er bra og det er lett å komme ut/inn av båt både fra hekk og baug. Kalesjen har grei garasjeløsning og er relativt enkel å sette opp/ta ned.
Inneplass: 2
Kabinen i Askeladden C6 er liten, men to personer kan til nød overnatte. Som sitte- og inneplass er den bare egnet som opphold for små barn, men den er fin som stuveplass. Hvis du ønsker, kan portapotti-toalett leveres som ekstrautstyr for 1900 kroner.
Motor: 4
Askeladden C6 kan leveres med to motoralternativ: Mercruiser 4,3 MPI er en grei arbeidsjern. V6 bensin gir rolig gange gjennom mye av turtallsregisteret, og blir først ordentlig hørbar ved 4000 o/m. Den går pent og relativt kultivert i det meste av fartsregisteret. Forbruket er akseptabelt, hvis båten ikke skal brukes på for lange turer. Alternativet er CumminsMercruiser 120 MS, en diesel på snaut 120 hk med hardere gange, lavere fartspotensial, men med vesentlig bedre drivstofføkonomi.
Fart og støy: 4
Askeladden C6 går drøyt 40 knop og har et fint fartsområde mellom 20 og 30 knop med den 220 hk sterke bensinmotoren. I området mellom 3000-3500 o/min passer skrog, fart og støyutvikling godt sammen. Da er støyutvikling og forbruk moderat. Til rolig kjøring og hyggekjøring passer turtallsområdet mellom 1000-1500 o/m godt.
Økonomi: 5
Prisen på Askeladden C6 starter på 467 100 kroner med bensinmotor, og 478 600 med diesel. Det er akseptabelt, men det vil nok være en fordel både bruksmessig og med tanke på bruktverdi å legge til den drøyt 50 000 kroners Topline-pakken. Askeladden holder seg tradisjonelt godt i pris og C6 vil nok være relativt lettsolgt. Kvaliteten virker bra og både når det gjelder driftsutgifter og opplag er båtstørrelsen relativt snill mot lommeboka.
Askeladden C6 har en meget fin planløsning ute og mange praktiske finesser som sine beste sider. Sjøegenskapene er trygge, og med 220 hk bensin er farten høy nok til at man får mye ut av et smålekent skrog. Valget mellom diesel eller bensin er et spørsmål om smak og behag. Førerplassen er god, og en liten kabin kan de fleste leve med i båttypen. Noe høyere pris enn de rimeligste konkurrentene, forsvares gjennom antatt god bruktverdi.
Pris: 468000 m/ Hekkaggregat Mercruiser 4,3 MPI 220 hk. Askeladden: www.askeladden.no
Denne saken ble første gang publisert 10/03 2007, og sist oppdatert 05/05 2017.