Frivillig mannskap
På sjøen for DEG
Frivillige mannskap er i beredskap 24 timer i døgnet, 365 dager i året for å sørge for sikkerheten til båtfolket. Vi har besøkt gutta på ”Simrad Færder”.
Sommeren er høysesong for redningsselskapet, og det er nok å gjøre for gutta på "Simrad Færder", nylig restasjonert på Jarlsø i innseilingen til sommerbyen Tønsberg. Operasjonsområdet strekker seg fra Drammen til Stavern.
I løpet av de hektiske sommermånedene trafikkerer flere hundre tusen lystbåter disse farvannene. I snitt går det galt et par ganger i døgnet både i juni, juli og august. Da tilkalles denne båten og disse karene.
Tilbake til Færder
Etter flere sesonger hjemmefra, har "Simrad Færder" nylig kommet tilbake til sine hjemlige trakter - som den er oppkalt etter - med nye motorer og en del andre oppgraderinger.
For seks år siden ble et nytt konsept lansert i Redningsselskapet: små båter bemannet av frivillige. Dette har vært en suksess, ikke minst i Oslofjorden. Det er stor og jevn pågang av folk som vil bidra som mannskap. Faktisk har man tidvis måttet si nei takk. Vaktlagene går tolvtimers vakter i uka, og døgnvakter i helgene.
Har "alt" av utstyr
20 vaktlag på tre eller fire personer, totalt 60-70 mann, bemanner den 37 fot lange og seks tonn tunge redningsskøyta. Båten er bygd i aluminium og utstyrt med nærmere 700 dieselhester levert av Yanmar med vannjet. Fart var ikke førsteprioritet, men båten klarer 35-36 knop, også i grov motsjø. Det er som oftest fort nok.
Båten har ekstrem manøvrerbarhet, kommer inn nesten overalt og klarer full stans fra full fart på en drøy båtlengde. I tillegg har den vanntette skott og en sjødyktighet som nær sagt er uslåelig.
Skøyta er dessuten utstyrt med alt man kan tenke seg av avansert navigasjons- og kommunikasjonsutstyr - VHF, VHF-peiler, radar, kartplotter, GPS, ekkolodd, AIS for å nevne noe. Det meste er det to av, i fall noe ryker.
I tillegg er det et bredt utvalg av redningsutstyr om bord: førstehjelpsutstyr, hjertestarter, brannpumper, skumanlegg, spyleutstyr, pumper til lensing av båter i nød, slepekrok og slepetrosser, og ikke å forglemme: arbeidslys rundt baut.
Mye motorstopp
- Vi har det vi trenger for å gjøre de jobbene som kommer. Vi er her for å hjelpe folk, ikke for å vifte med pekefingeren, sier skipper Torger Torgersen da Vi Menn Båt mønstrer på for noen timer.
Styremedlem Bjarne Berg i Redningskorpset i Tønsberg tilhører et annet vaktlag, men er med på dette "i nformasjonstoktet". Han forteller at de fleste oppdrag er det man må kunne kalle relativt udramatiske - så som tauing og assistanse ved motorstopp, eller båter som har gått på grunn i farvann de ikke kjenner.
- Redde liv og berge verdier er hovedfokus. Det kan være ganske tøffe forhold i Oslofjorden. Vi har deltatt i en del leteaksjoner i røft vær, sier Berg.
245 oppdrag i fjor
I løpet av en sesong har båten 250-300 oppdrag/utrykninger.
- Dessverre skjer det alvorlige ulykker på sjøen også. Vi har hatt drukninger, båtbrann og andre dramatiske ting, sier Berg.
I 2007 hadde Redningskorpset i Tønsberg 245 oppdrag, da med "Simrad Buholmen", som er akkurat samme type båt. Som vanlig var det aller mest å gjøre i sommermånedene.
Nå står en ny sesong for døren - med "ny" båt.
- Blir bedt på kaffe
Samtlige om bord er raske til å påpeke at båtfolket er positive til Redningsskøyta og dens tilstedeværelse.
- Folk vinker og vi blir ofte bedt på kaffe. De fleste vi assisterer er takknemlige og hyggelige, og forstår at enkelte ting koster penger. Medlemmer får gratis hjelp, så sant årsaken til uhellet ikke faller inn under det man kan kalle "dårlig sjømannskap". Ikke-medlemmer må betale for assistanse. Det har hendt at folk ikke helt ser alvoret i situasjonen de har kommet i, og er utrivelige. Men det er heldigvis sjelden, sier kaptein Torgersen.
- Det er stort sett fritidsflåten vi hører fra. Fiskerne og andre som ferdes på fjorden utenfor sommersesongen klarer seg selv, hjelper hverandre og er flinke på sjøen. Det er mange flinke fritidsbåtfolk også, men det er klart det er litt av hvert å se på fjorden.
Denne saken ble første gang publisert 25/04 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.