Sunseeker Superhawk 43

Sjøens sportscoupé

Superhawk 43 er ikke bare smekker, langstrakt og luksuriøs. Den gir deg også kjøreopplevelser i tungvektsklassen.

Sist oppdatert

Konsept

Sunseeker Superhawk 43 er som klippet ut av Middelhavets søte liv - en båt for de komfortable, raske og solvarme dagsturene. Det er ingen i det samfunnslaget Superhawken sikter seg inn mot, som liker å få harde slag i baken, eller mye vann i håret. Derfor har verftet gått relativt målrettet til verks da konseptet for båten ble trukket opp. Hvis du skal ha flest mulig køyeplasser pr. fot, er du kommet på feil sted. Skal du ha best mulig marsjfart med ditto passasjerkomfort pr. bølgemeter, begynner det imidlertid å likne noe.

Sjøegenskaper: 6

Det blåser en frisk sørvestlig bris, og sjøen er Oslofjord-krapp med skumtopper og gode utsikter til å få banket ryggsøylen i en ordentlig holdbarhetstest for kropp og skrog. Med skumtopp-sjøen midt i baugen, affiserer ikke bølgene Sunseeker Superhawk 43 nevneverdig, og siden båten er lett å trimme, finner vi hurtig en grei skrogvinkel å angripe sjøen med.

Et blikk på knopmåleren viser drøyt 30 knop, uten at komforten lider det minste. Så da er det bare å klemme til, og selv når farten passerer 40 knop er det fortsatt bare moro å stå på førerplassen å overvåke begivenhetene. Båten må nemlig ikke styres veldig aktivt for å kjøre raskt og komfortabelt. Tyngden og skrogformen gjør sitt til at Superhawken blir veldig lettkjørt i bølger, samtidig som den lystrer styringen mykt og ledig.

Førerplass: 4

Interiøret domineres av den svært førerorienterte cockpiten, der to helt spesielle førerstoler omslutter kroppen, og gir tett og god kontakt med ratt og gass enten du står eller sitter. Noen vil kanskje synes det er vel mye av det gode, men vi snakker tross alt om en sportsbåt. Designmessig holder Sunseeker Superhawk 43 seg til det tradisjonelle, noen ville kanskje ønske seg en mer moderne dashbordutforming i en slik båttype.

Uteplass: 5

I midtseksjonen er det en dyp passasjersofa, der utsikten nytes akterover, og kombinasjonen av lav plassering og høye cockpitvegger beskytter både mot vind og sjøsprøyt. Helt akter har Sunseeker Superhawk 43 to store solsenger, med rene catwalken ut mot badeplattformen og et forfriskende bad. Det er også en wetbar på babord side, slik at man slipper å gå inn i kabinen etter drikke eller småretter.

Inneplass: 3

Sine 43 fot til tross, er ikke Sunseeker Superhawk 43 noen rommelig turbåt. Konseptet er rettet mot å gi to personer maksimal komfort i et sportslig skrog. Slik sett fungerer også den åpne lugaren under dekk bra. En stor køye i baugen, en pen salong på babord og en rommelig bysse på styrbord. Her er det også LCD-TV og et bra dusj/toalettrom. Eventuelle gjester kan bruke en liten ekstrakøye som slås ut i forbindelse med salongen.

Motor: 4

"Vår" Sunseeker Superhawk 43 var utstyrt med den mest beskjedne motoriseringen, hvis 2 x Volvo D6-350 fortjener en slik betegnelse, med sine til sammen 674 hester på propellen. Observasjonen er mer tuftet på det faktum at Sunseeker også kan utstyre båten med 3 x Yamaha ME432 på drøyt 900 hk, eller den ultimate løsningen for de farts- og oppmerksomhetshungrige: 2 x Yanmar 6LY3A som med sine 960 hk koblet til overflatedrev, tangerer 50 knopsgrensen.

Fart og støy: 5

Et lett trykk på gasshendlene er nok til å sende Sunseeker Superhawk 43 ut av vannet med en hurtighet som ikke forteller mye om de drøyt åtte tonnene Volvo-dieselene skal jobbe med. På den annen side forteller det mye om en vellykket skrogkonstruksjon, for planingsterskel er et helt fremmed begrep. Vi ser 41 knop på fartsmåleren på sitt beste, og Sunseeker har nok sitt på det tørre med en oppgitt toppfart på 42 knop med disse motorene. God støydemping og rolig gange, gjør at du godt kan marsje i 40 knop, men nok vil oppleve 30-35 knop som en fin langdistansefart.

Økonomi: 3

Sunseeker Superhawk 43 er velutstyrt, men selvsagt kostbar med sin startpris på drøyt 4 millioner. Med et spesielt bruksområde er det kanskje ikke den mest lettomsettlige båten på bruktmarkedet, på den annen side har tidligere Superhawk-modeller oppnådd kultstatus i visse miljøer. Selv om de to Volvo-dieselene ikke er den mest eksotiske motorpakken du kan få, er den nok den mest fornuftige - både med tanke på forbruk og servicepunkter.

Sunseeker Superhawk 43 passer ikke for hvem som helst, selv om du har drøyt fire millioner på bok. Både design og interiør er outrert på en måte som gjør at du helst skal trives med oppmerksomheten. Dessuten er bruksområdet snevert til en 43-foter å være; stort sett begrenset til dagsturer i storslagen komfort med venner og familie, eller langturer med rikelig overnattingsplass for to. Når det gjelder fart og sjøegenskaper, har du kommet til riktig adresse. Når bølgene vokser, kan du stort sett smile pent og nyte turen i god komfort.

Motor: 2 x D6-350Volvo Penta. Sunseeker Norway: www.sunseeker.no

Denne saken ble første gang publisert 09/01 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også