Yamarin 44 SC
Fin båtfølelse
Skjærgårdsminien Yamarin 44 SC er både stabil og sporty.
Konsept
Yamarin 44 SC er den nest minste båten i det finske verftets program, og den minste skjærgårdsjeepen i prislistene. Båten konkurrerer med andre rimelige skjærgårdsjeeper som ligger i grenselandet mot åpne landstedsbåter, men med et konsept som gir mer komfort og kjøreglede.
Sjøegenskaper: 6
Yamarin har lenge klart å bygge "familie"-sjøegenskaper inn i båtene sine, og selv i den lille Yamarin 44 SC får du fort den gode Yamarin-følelsen. Skroget virker robust, er trimvillig og går forbløffende pent i sjøen. Vi snakker tross alt ikke om noen stor båt.
I småsjø går båten komfortabel gjennom vannet, og er du i humør til det, kan du legge gassen flatt og trimme motoren godt ut. Under maksimale forhold kan den klare 30 knop med én person om bord.
Trimbarheten kommer godt med også i litt større bølger, der du kan få presset baugen såpass mye ned at det både går fort og relativt komfortabelt i motsjø. Båten takler side- og medsjø bra, og det kommer ikke mer vannsprut om bord enn du må regne med. Yamarin 44 SC styrer jevnt og fint selv i krappe svinger, og oppleves totalt sett som leken og stabil på samme tid.
Førerplass: 5
Her sitter du på akterbenken, bak en relativt solid konsoll og en vindskjerm satt opp av noen som har kjørt båt under nordiske forhold før. Du har til og med en liten fordypning som gjør at du kan legge til side småtterier.
Siden Yamarin 44 SC er selvlensende og relativt lav, blir ikke sittestillingen helt perfekt for voksne - avstanden mellom sete og dørk blir litt kort. Imidlertid er plasseringen av ratt og gasspak så god som man kan få det til i en båt av denne typen og denne størrelsen.
Konsollen står ikke mer ut til siden enn at du kan sitte midt i båten når du kjører sakte alene. I planingsfart er ikke skjev vektfordeling noe stort tema.
Plass: 4
Yamarin 44 SC er godkjent for fem personer, og den 300 kg tunge båten skal klare 375 kg nyttelast. Med en motor på 90 kg, bensin og dregg blir det ca. 250 kg igjen, så fem fullvoksne karer er det ikke snakk om.
Plassen holder likevel til fem om vekten er riktig: to sitter fint akter, midttoften klarer to og sistemann kan holde til i baugen. Ønsker du deg litt bedre sittekomfort, kan Yamarin levere putesett til 44 SC, noe testbåten ikke var utstyrt med.
Stuveplass: 5
Det som er av låsbar stuveplass i Yamarin 44 SC holder. Rommet under akterbenken er ryddig og rommelig, og du har i tillegg en flyttbar oppbevaringsboks under midttoften. Båten har solide fortøyningsbeslag og rekke/pulpit er av god kvalitet.
Motor: 5
Yamahas F40 er største motoralternativ i Yamarin 44 SC, og den tre-sylindrete fire-takteren er en av de mest harmoniske i dette markedssegmentet. Den går pent og rolig, både ved langsom og hurtig kjøring. Den er økonomisk i drift, og har effekt i massevis til Yamarin 44 SC.
Fart og støy: 5
Du trenger egentlig ikke desibelmåler for å fastslå at Yamahas F40 går stille. Det er uproblematisk å holde en vanlig samtale i gang under skjærgårdscruising, noe snaut 71 dBA rundt 5 knop viser. Også i marsjfart-området på 20-2 5 knop går motoren stille og pent. Drøyt 80 dBA i ca. 20 knop er faktisk veldig rolig om bord i en liten båt som Yamarin 44 SC. Enda morsommere er det å overraske større og kraftigere motoriserte båter med et fartspotensial som strekker seg helt til 30 knops-grensen under gunstige forhold.
Økonomi: 5
Yamarin 44 SC koster på ingen måte skjorta, selv om den kommer fra Yamarin og dermed har et solid kvalitetsrykte samt er "sikker som banken" når det kommer til 2. håndsverdi. Kvalitetsfølelsen er meget god, og gir båten et aldri så lite premiumpreg - liten størrelse til tross. Lavt forbruk og faste kostnader trekker opp inntrykket.
Kvalitetsinntrykket er som vanlig meget godt, og alt praktisk og sikkerhetsmessig utstyr om bord er godt dimensjonert. Og med 40 hk'en på hekken er Yamarin 44 SC en relativt rimelig båt med egenskaper som virker større enn prislappen. Spesielt setter vi pris på den kultiverte motoren, samt de sportslige og sikre sjøegenskapene.
Denne saken ble første gang publisert 19/11 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.