Hydrolift C-27
En fest for far
Hydrolift C-27 er en fartsmaskin bygd for å vinne mors gunst. Mest fornøyd blir nok likevel far.
For båtmerker som Hydrolift er det ingen liten utfordring å tiltrekke seg feminin interesse. For hvordan får man en potent fartsbåt med en heller enkel innredning til å vinne damenes gunst, og det i et båtmarked der utvalget er mer enn stort nok fra før?
Første steg på veien er å gjøre de familievennlige elementene mer synlige. Tilsynelatende er da også C-27 den mest turvennlige båten fartsbåtprodusenten har levert noen gang, et salgsargument designerteamet til Bård Eker ikke lar gå ubemerket hen. I lokalene i Fredrikstad har noen åpenbart slått hodene sammen og funnet en rekke løsninger som kan fremstå som tiltalende også for damene.
Sjøegenskaper: 5
Det sandwichstøpte, vinylesterbaserte skroget er bastant og stumt. Balansen er perfekt; C-27 skjærer seg spikerrett gjennom sjøen og danser lett som bare en step'et båt kan gjøre. Jeg trimmer skroget helt ut, men kjenner fortsatt full kontroll i hver bevegelse. Stort mer presist blir det ikke.
Også i krappe svinger holder skroget mål, men en kombinasjon av luftige step og Volvos Aquamatic duopropp gjør at C-27 til slutt spinner ut og mister noe av grepet.
Men bare for et sekund eller to. Snart er vi tilbake i jevne drag over bølgetoppene, og det slår meg hvilken solid fartsfølelse jeg får bak spakene i denne båten.
Førerplass: 5
Førerposisjonen kan imponere alle, uansett kjønn, og her har Hydrolift gjort jobben. Vi forventet heller intet mindre i en båt til nærmere to millioner kroner. Stålplater dekker det vertikale dashbordet, som er krydret med oversiktlige runde instrumenter og en stor, sentralt plassert plotterskjerm. Det lysebrune, behagelige skinnrattet varmer opp i den ellers så metalliske helheten.
Vi har sett mer spennende dashbord, men det oser kvalitet og komfort fra førerposisjonen i sin helhet, og når førerergonomien er god, skal vi ikke klage.
Uteplass: 4
Komforten om bord er det lite å utsette på, enten man sitter i akterbenken eller i en av de to sammenhengende førerstolene. Disse kan enkelt vippes 90 grader bakover, noe som gir sitteplasser vendt mot akterbenken. I tillegg har Hydrolift et fastmontert bord på stativ som enkelt kan vippes ut ifra sittebenken. Dermed har fire personer en komfortabel liten sittegruppe, men plass til middagsbespisning er det ikke her bak.
Hydrolift tilbyr også et lite pantry med vask og gassbluss innfelt i siden, og en rommelig innebygd kjøleboks under akterbenken. Båten er imidlertid ikke rigget for stor kokkelering og fireretters middager, og dersom den kun er ment for dagsturer ville vi nok droppet dette tilbehøret. I en fartsbåt vil alle løse komponenter lage masse støy, og trolig også gå i stykker etter litt kjøring i bølgene.
Inneplass: 5
Dersom mor lar seg imponere, skjer dette først og fremst under fordekket. Kabinen er lyst og elegant innredet uten effekter som enkelt ristes løs. Under hovedkøya skjuler det seg både vask og fast toalett - et must i denne sammenheng.
Takhøyden og kabinvolumet er tilstrekkelig, og når fire personer både har sitte- og liggeplass her inne, kan bruksaspektet utvides noe. En litt tykkere madrass samt litt mindre helling i den fremste dobbeltkøya, vil nok gjøre mye for overnattingskomforten.
Motor: 5
En potent D6-350 holder lenge i denne båten, men vi finner både hissigere og mer moderat motorisering på utstyrslisten. Med en Mercruiser 320 hk i motorrommet blir prisen noe mer spiselig.
Fart og støy: 4
88,9 dBA ved toppfart (3630 o/min) og drøye 87 dBA ved cruisingfart (40 knop) er uansett i meste laget - her har Hydrolift en liten jobb å gjøre.
C-27 gjør sine drøye 50 knop uten dramatikk, og tåler nok også betydelig høyere hastigheter. Denne båten er med andre ord ikke bare bygd for at mor skal gi sitt samtykke, men også for at en pengesterk familiefar skal kunne kjøre den uten verken å skade seg selv eller andre.
Økonomi: 4
Du betaler mye for merkevaren Hydrolift, så her finnes det flust av billigere alternativer, både i sportsklassen og turklassen. Men annenhåndsverdien er god og kvaliteten den beste, så entusiastene får god valuta for pengene.
De familievennlige elementene i Hydrolift C-27 fremstår nok mest som salgsargumenter for at far skal få sitt nye leketøy. Man kjøper med andre ord ikke en Hydrolift C-27 på grunn av turegenskapene; til det finnes det for mange andre gode alternativer i turklassen rundt 27 fot. Denne produsenten har fortsatt mest fokus på kjøreegenskaper, og der er det ikke mange som slår dem. Slik må det også være dersom Hydrolift fortsatt skal være Hydrolift.
Pris: ca. 1995000 m/ VP D6-350 Volvo Penta.
Hydrolift: www.hydrolift.com
Denne saken ble første gang publisert 08/11 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.