Grandezza 23 DC
Trygg moro
På jakt etter kombinasjonen av solid kvalitet og sportslige egenskaper? Da kan Finnmaster Grandezza 23 DC være et interessant bekjentskap.
Konsept
Grandezza er luksusmerket fra Finn-Marin som også står bak Finnmaster- og Silver-båtene. 23 DC-modellen er en klassisk daycruisermodell, der design og materialvalg skal være mer eksklusivt enn på rimeligere konkurrenter.
Grandezza 23 DC har gode dagsturegenskaper, men også kan utstyres som bobåt. Det betyr at den går inn i et marked som er tett besatt av gode konkurrenter, både fra norske, nordiske og internasjonale båtbyggere. Askeladden, Ibiza, Nidelv, Aquador og Sea Ray er bare noen av de mange merkene som har tilsvarende båter.
Sjøegenskaper: 4
Finnmaster Grandezza 23 DC skilter med den rette blandingen av trygghet og sportslighet. Utfordret i medsjø flyr den fint av gårde i oppunder toppfart og styreresponsen er bra.
Farten påvirkes heller ikke nevneverdig av trimming hvis drevet legges nær midtstilling. Trimmes det for langt ut, blir den bare løsere i styreresponsen uten at det gir noen positive effekter. Trimplanen trengs bare til å korrigere for sidevind, hvilket er nødvendig med tanke på det store overbygget.
Førerplass: 3
Instrumentbordet er fint og oversiktelig. Det er satt av god plass til kartplotter/ekkolodd. Volvos motorinstrumenter fungerer bra, og vi setter pris på en kjørecomputer som betjenes fra et panel ved gasspaken. Vindskjermen har kraftig griperekke og gir god ly. Vi er ikke helt begeistret for førerstolene, som ikke holder mål ved aktiv kjøring. Stolen kan bare justeres i lengden, ikke i høyden. Ratt og gasspaken er fint plassert også for stående kjøring. Vi er litt skeptiske til at platen som fører- og passasjerstolen er festet til, kun er hengslet i fremkant; det blir ikke solid nok over tid på grunn av sideveis belastning.
Uteplass: 5
Finnmaster Grandezza 23 DC har en cockpit som domineres av en stor U-sofa med gode puter. Det er umulig å komme opp i båten aktenfra uten å trå i putene, så en teppebit er på sin plass. Dørken er senket betydelig, og det føles trygt å bevege seg selv når båten er i fart. Vindskjermen er trukket så langt bak at den gir ly i aktersofaen.
Man har plassert koppholdere på strategiske steder for baksetepassasjerene, og skal det serveres større måltider, finnes det et bord til det formålet. Vil man ha kokeplate (ekstrautstyr), kan den plasseres under førerstolen. Under passasjerstolen er det en vask, med kaldt vann som standard.
Inneplass: 3
Under dekk har Finnmaster Grandezza 23 DC en V-køye med et toalett i midten - enten av bæretypen eller som her: en pumpedo med septiktank. Her kan man alltids tilbringe én natt, eller ta seg en formiddagslur. Man har ikke forsøkt å gjøre dette til noe slags oppholdsrom, og det skjønner vi godt, for det blir for trangt.
Vi savner gode stuverom. Under benkene er det bare noen grunne bokser som ikke egner seg til klær, og skap er det naturlig nok ikke her nede. Så da må ekstra regntøy, vester, gensere og alt det andre enten slenge rundt eller ligge i bager oppå køya.
Motor: 5
Dette var første gangen vi hadde den nye 190 hk-versjonen av Volvo D3 til rådighet. Motoren er herlig fri for vibrasjoner og støynivået er lavt. I det som er av lyd er imidlertid diesel-karakteristikken tydelig.
Den bruker knapt sekundet på å lage det turbotrykket den trenger for å sparke båten av gårde. Og med båten i plan er responsen umiddelbar, så her får entusiastene i godt monn. Forbruket er pent, med 20,2 liter i timen ved marsjfart på snaut 25 knop. Da snurrer motoren 3000 o/min og støynivået er relativt behagelig med 82 dbA. Alternativt kan båten utstyres med Volvos 4,3 GXi V6 bensinmotor.
Fart og støy: 4
Testutgaven av Finnmaster Grandezza 23 DC var utstyrt med Volvo D3-190. Det gir gode fartsegenskaper, med en toppfart på 36,2 knop i våre målinger. Med denne motoren har båten et bredt fartsregister mellom 20 og 30 knop der støynivået og drivstofforbruket er behagelig. Rundt 25 knop ligger forbruket på drøyt 0,8 l/nm og støynivået er på akseptable 82 dBA. Også i fartsområdet 6-10 knop går båten fint.
Økonomi: 4
Finnmaster Grandezza 23 DC er en relativt ny båt, så det er ikke noen eksakt vitenskap å uttale seg om verdiutviklingen. Generelt sett virker det som om de større Finnmaster-modellene holder seg relativt godt i pris. Til Grandezzaens fordel teller også det gode kvalitetsinntrykket.
Bruker du båten mest til dagsturer i nærområdet, er det nødvendigvis ingen økonomisk ruin å velge båten med bensinmotor. Drivstofforbruket er vesentlig lavere med diesel, men du skal kjøre en del for å kompensere merprisen.
Finnmaster Grandezza 23 DC gjør et godt inntrykk takket være god kvalitet, fin uteplass og gode sjøegenskaper. Den fungerer fint med Volvo D3-190, men vil også være attraktiv med bensinmotor for de som ikke kjører så langt.
Pris: ca. 640000 m/ Hekkaggregat Volvo Penta 185 hk. Yamaha Motor: www.yamaha-motor.no
Denne saken ble første gang publisert 12/08 2006, og sist oppdatert 24/06 2017.