Nord Star 26
Nærmer seg
For hver nye modell Nord Star lanserer, kommer de et steg nærmere en optimal styrehusbåt.
Det er vel ingen hemmelighet at båtbyggerne i styrehusbåtnasjonen Finland er opptatt av å få større innpass i det lukrative markedet som Targa har kontrollert de siste årene. For å oppnå dette, må de imidlertid levere varene. Det vet også Lindkvistfamilien i Linex Boat Oy, som satser stort på sine Nord Star-båter i 20-fotsklassen. Den siste knoppen på stammen, Nord Star 26 Patrol, er en båt som tyder på økt innsatsvilje.
Interiørløsningene i Patrol-serien skiller seg relativt markant fra Targas. Nord Star 26 har blant annet sovekabinen under fordekket, mens man i Targa 25.1 når køyeplassene via en leider under akterbenken. Nord Star følger normen med atskilt toalettrom i sovekabinen.
Det finnes selvsagt likheter også. Det er uklart hvem som kom med ideen først, men et hevbart bord på stang i salongen betyr uansett bedre fremkommelighet for passasjerene. Bordet heises helt opp til taket, og senkes enkelt når alle er på plass.
En annen detalj båtene deler, er bysseløsningen, der gasskokeren er plassert på dashbordet under en luke på babord side. For å komme til vasken i Nord Star, må imidlertid copilot-setet veltes fremover; da får man også en liten benk å jobbe på.
Løsningen er brukbar, men her foretrekker vi Targas enklere versjon, der også vasken er plassert på dashbordet. Da sperres ikke sidedøren på babord side, samtidig som man får mer dørkplass å jobbe på.
Lett i sjøen
Som vi var inne på, er det ikke danseplass i Nord Stars nye 26-foter. Men i den kvadratisk formede salongsofaen sitter man uansett godt, og en familie på fire sitter fint rundt bordet. Så er det også her man tilbringer mest tid i en styrehusbåt. Utsikten til bølgene er dessuten upåklagelig, og det betyr mye for turkomforten. Vi enser også en viss finishforbedring om bord i nykommeren, som er blitt et trivelig innslag i styrehusklassen.
Skal familien på fire få overnatte om bord, betyr det at to må få plass i den tversliggende køya under dekk, mens to rigger seg til i styrehuset. Når barna blir eldre og mer plasskrevende, må nok båten likevel byttes ut med en større i serien, om da ikke ungdommen skal feriere et annet sted.
Samtlige Nord Star-modeller er lettmanøvrerte. De planer på en tilsynelatende energigjerrig måte, mye på grunn av det bærende akterskroget. Nord Star 26 Patrol er intet unntak; bak rattet kjennes kontrollen fullstendig. Svev, bølgekanter og brå manøvrer håndteres bastant av det solide skroget, og fremferden kjennes myk. Førerplassen er best egnet for stående kjøring, da har du også best oversikt til omgivelsene rundt.
Jeg klemmer Volvos elektroniske girspak i bordet og kjenner D6'en ta ut alt der bak. 350 hk gir imponerende 44,4 knop, en fart båten mestrer bra. Litt sjenerende er det når båten legger seg i vinden - her er det mye vindfang å håndtere. Noen trimplanmanøvrer senere er skjevheten imidlertid justert. Jo da, Nord Star Patrol har så absolutt noe på gang.
Tekniske data
- Lengde: 8,40 m
- Bredde: 2,80 m
- Dypgående: 0,90 m
- Vekt: 3250 kg
- Dieseltank: 350 l
- Motor: 225-350 hk
- Toppfart m. D6 350 hk: ca. 45 kn
- Marsjfart: 35 kn
- Sitteplasser inne: 6
- Soveplasser: 3-4
- CE: B
- Pris m. D4 260:fra 1 098 000 kr
- Pris testmodell: fra 1 300 000 kr
- Ekstrautstyr: Grønt/blått skrog, epoxy teak, baugpropell
Denne saken ble første gang publisert 07/06 2006, og sist oppdatert 24/06 2017.