Test: Gozzi 23 Open
Stilsikker actionbåt
Gozzi 23 Open er en eksklusiv og fartsfylt skjærgårdsjeep. Med motor fra VW utfordrer den de etablerte.
SE VIDEO AV GOZZI 23 OPEN HER.
Gozzi 23 Open er en stor og kostbar skjærgårdsjeep på 23 fot, med et skrog der sjø- og fartsegenskaper har den høyeste prioriteten. I tillegg forsøker Gozzi å slå seg inn på enemerkene til Hydrolift og Goldfish, med høy finsih og kvalitet som bærebjelker.
Når motsjøen er krapp og skumtoppene mange, får Gozzi 23 Open vist sine beste egenskaper. Båten har et moderne V-bunnskrog, med to markerte step. Vinkelen på bunnen er 24 grader, noe som sammen med en moderat bredde gjør at evnen til å skjære gjennom krappe bølger er upåklagelig. Bølger som banker og slår i båter med mer moderate skrog, flyr du lett over i 30 knop. Og selv i røffere sjø, har vi til gode å måtte ned i noe særlig under 20 knop.
Samtidig byr skroget på noen utfordringer; den høye baugen og relativt rette skrogsider gir en merkbar følsomhet for sidevind, dessuten har du et solid moment i propellen. Siden Gozzi 23 Open går lett i vannet og ikke har mye av skroget i sjøen, må du bruke trimflapsene aktivt for at den ikke skal krenge til siden.
Les også: Alle våre båttester.
VW med moderne krefter
Tekniske data
Lengde: 7,8 m
Skroglengde: 7,2 m
Bredde: 2,36 m
Skrogbredde: 2,30 m
Dypgående: 0,9 m
Tørrvekt: 1500 kg
Drivstofftank: 210 l
Toppfart m/VW Marine 265-6: 48,5 knop
Økonomisk fartsområde: 25-35 knop
Pris m/VW Marine 265-6: 880 000,-
Mer info: www.gozzi.no
Førerplassen er en annen viktig del av helheten i en sportsbåt. I Gozzi 23 Open møtes du av en stor konsoll, med karakteristisk buet vindskjerm. Den gir god ly for fartsvinden, og kombinert med et skrog som går usedvanlig tørt, blir det aldri noe problem med sjøsprøyt ved førerplassen. Setene er behagelige, og du kan stemme føttene mot dørken enten du sitter eller bruker ståstol-puten.
Det gir muligheten til å fjære av mot eventuelle harde landinger. Kartplotteren sitter rett i synsfeltet og de øvrige instrumentene er bra plassert. En viktig bidragsyter til kjøregleden er motoren. VW Marine 265-6 er en tre-liters V6-motoren kommer i to ytelsesversjoner, på 225 og 265 hk. I vår Gozzi satt den sprekeste varianten, som i tillegg til ekstra effekt også byr på høyere dreiemoment. Under optimale forhold kan du se 50-tallet, men under de offisielle målingene klokket vi en toppfart på 48,5 knop.
Motoren har ikke den trege responsen man ofte opplever med marinedieseler i denne ytelsesklassen. Det er minimal turboforsinkelse og umiddelbar gassrespons, noe som gjør det enklere å kjøre aktivt. Den beste egenskapen er det pene marsjfartforbruket. I området 25-35 knop, ligger du i rundt 0,7 til 0,85 l/nm, noe som er imponerende med tanke på båtstørrelse og fartspotensial.
Ikke bra for alle
Når det kommer til de praktiske egenskapene, blir bildet mer blandet. Jo, det er bra stuveplass med solide rom under benkene forut, og et stort oppbevaringsrom i konsollen. Den rommelige motorkassen gir både sitteplass og solingsmuligheter, med et behagelig ryggstø som kan vippes slik at du kan slikke sol med en behagelig støtte under hodet.
Som sitteplass har den sine svakheter, både fordi du ser lite forover men mest på grunn av trekk og turbulens når du kjører fort. Foran konsollen er det masse plass på de store benkene, men også her sitter du utsatt til. Ikke bare kommer fartsvinden for full styrke, også bølgebevegelsene merkes best forut i båten. Det er skjærgårdsjeepens iboende svakhet - to sitter utmerket, to-tre til har det greit, mens de øvrige plassene bare fungerer på korte turer.
Høy kvalitet
Verftet legger mye energi i at båtene skal ha høy opplevd og teknisk kvalitet. Førsteinntrykket er imponerende, med flott finish ikke bare på ut- og innsiden, men også inne i stuve- og motorrom har man gjort pen jobb. Kryssholdt og pulpit er solide og godt festet, det samme gjelder hengsler og festeanordninger på lukene. Skroget går inn i bølgene uten skrall eller vibrasjoner, bare en dump og tillitvekkende lyd vitner om kreftene som er i spill.
Gozzi 23 Open er en fremragende milsluker for to personer, både fordi den tåler ganske mye sjø før du må slå ned på farten, og fordi den i kombinasjon med VW's 265 hk diesel både går raskt og nøysomt. Den viktigste ulempen har med konseptet å gjøre: I en åpen skjærgårdsjeep sitter passasjerene utsatt til for vær og vind. For øvrig er vi svært godt fornøyd med kvaliteten.
Denne saken ble første gang publisert 23/07 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.