Kjør båten smart:
Spar tusenlapper – og miljøet
Om båten er stor eller liten: Du kan spare tusenvis av drivstoffkroner ved å følge enkle råd.
Vi Menn Båt har kjørt mange hundre båttester de siste årene, der drivstofforbruk har vært en viktig faktor i testene. Selv om forbruk og økonomisk fartsområde varierer mellom båt- og motortyper, er det mye båtføreren selv kan påvirke.
Ved fornuftig kjøring kan du motvirke effekten av høyere drivstoffpriser, og vel så det. Uten å redusere båtbruken.
Bensinprisene er høyere på marinaene enn på vanlige bensinstasjoner. Og selv om båtdieselen er avgiftsfri, har også den en tendens til å gå i været når sesongen starter for alvor. Dermed blir smart båtkjøring enda viktigere i sesongen som kommer.
Tusenlapper spart
Allerede på ganske små båter, kan bevisst kjøring være med på å spare lommeboka og miljøet. Det skal ikke mye til for å kutte forbruket med 5-8 liter pr. time på en skjærgårdsjeep eller bowrider med en 50-70 hk fire-takter på en 5-5,5 meters båtmodell.
Med en bensinpris på rundt 17 kroner literen og 30-40 timers gangtid i løpet av sommerferien, ligger sparepotensialet i området 3000-5000 kroner.
For store turbåter er gevinsten minst like stor, ikke bare fordi prisen på avgiftsfri marinediesel stiger i takt med normal dieselpris, men også fordi slike båter kjøres langt.
Les mer
Guide: Slik kjører du båten riktig og billig
Velg riktig motor i helårsbåten
Da vi kjørte vår langtest av Galeon 340 Fly sommeren 2010, var vi spesielt oppmerksom på hvordan ulik kjørestil påvirker forbruket. Det var relativt uproblematisk å kutte forbruket med ca. 30 prosent, eller ned fra 3,5 til 2,5 l per nautisk mil.
På en typisk feriedistanse som Oslo-Kristiansand-Oslo vil det bety at vi kunne kjøre båten ca. 4500 kroner rimeligere med en drivstoffpris på 14 kroner per liter.
De siste årene er flere båter blitt levert med forbruksmålere. Er du så heldig - bruk den. For selv om ikke tallene alltid er 100 % nøyaktig, viser de trenden. Dermed kan en liten observasjon av farts- og forbruksmåler spare deg for mange dyre dråper.
Les mer:
Guide: Motorvalg i båter fra 6 til 12 meter
De aller fleste må imidlertid klare seg uten forbruksmålere. Da er første bud, enten båten er stor eller liten, å holde seg unna full gass. Bare å redusere turtallet på motoren med 10-20 prosent har stor effekt. På en halvplanende Aquador 32C vi kjørte i 2008, gikk forbruket ned med 20 % ved å redusere farten fra 27 til 21 knop.
Også når du kjører sakte, kan du spare mye. Igjen et eksempel fra Aquador 32C: Øker vi farten fra syv til åtte knop, er vi nær en dobling av forbruket.
Den beste visuelle indikasjonen er hekksjøen. Med en gang du graver opp store bølger, kjører du ineffektivt på lav fart.
Skygg unna!
For de aller fleste båter er fartsområdet mellom 10-20 knop tabu rent forbruksmessig. Her jobber skrog og motor bokstavelig talt i motbakke. Det er viktig å få båten til å plane ut og gå lett i sjøen.
Vi testet nylig den populære Buster XXL på 6,35 meter med Yamaha F150. Mens den bruker 1,38 liter per nautisk mil i 7 knop, er det redusert til 0,87 l/nm ved 24,4 knop.
Her er det store individuelle forskjeller, avhengig av båttype, motor og størrelse. Ser vi på forbruksmålingene fra våre mange båttester, vil de aller fleste båter ha en økonomisk marsjfart på ca. 20-28 knop.
I tillegg er god planlegging en solid bidragsyter til drivstofføkonomien. Det er ikke noe som får forbruket på en turbåt til å rase i været som vind og bølger. På våre tokt med Galeon 340 Fly i 2010, registrerte vi en økning på opp til 40 % mellom kjøring i maksvær og kjøring i mye bølger.
Les mer:
Særlig for de lange transportstekkene over åpne områder kan det være lurt å planlegge ut fra værmelding og den tiden på døgnet det erfaringsmessig blåser minst. Nøyaktig ruteplanlegging sikrer også at du tar den mest effektive leden til målet.
Har du erfaringer med forbruket på din båt, eller gode tips til hvordan man skal kjøre effektivt? Gi oss dine innspill i kommentarfeltet helt nederst i artikkelen.
Denne saken ble første gang publisert 08/07 2008, og sist oppdatert 06/05 2017.