Klikk Båts sommertur 2008:
Trøbbel i paradis
Starten på reportasjeturen ble til båtturen fra helvete.
Båtlivet er herlig, dere. Og like sikkert som det regner i juli, finner Klikk Båts reisende reportere nye destinasjoner å utforske, være seg i norske eller i utenlandske farvann, og med ulike båter i ulike størrelser.
Stort sett går reportasjeturene uten stor dramatikk - men enkelte ganger kan vi slite litt, og denne gangen har sommerturen vår startet på en i overkant utfordrende måte.
Mannskapet består denne gangen av undertegnedes lille kjernefamilie. Hensikten er å bli kjent med småbarnfamiliers utfordringer og gleder på båttur, noe du vil kunne lese mer om både i Vi Menn Båt og Klikk Båt på et senere tidspunkt. For hvordan er det egentlig å dra på tur med en hund og et lite barn på tre måneder?
Det geografiske målet er satt til Tyskland. Og før den tid, Danmark og Sveriges kyster. Reportasjebåten skulle i utgangspunktet være en Aquador 32 C (les mer om reportasjebåten her) , men slik ble det ikke denne gangen.
Dreggen til bunns
La oss ta det fra starten: Ti minutter etter avgang, et steinkast utenfor Ostøysund i Bærumskjærgården, bestemte dreggen seg å gå til bunns, etterfulgt av 50 meter kjetting.
Det vil si, vi hang fortsatt fast, og uten et vinsjhåndtak av riktige typen hadde vi plutselig et lite problem, eller en utfordring, om du vil. Kanskje ikke en stor greie, hadde det ikke vært for at regnet sprutet ned, vinden ulte, sjøen herjet med skroget og at vi sakte nærmet oss land.
At fruen brekker seg i strabasene og bikkja piper hjelper ikke på situasjonen. Ei heller at Redningsselskapet ikke kan hjelpe ("vi har dessverre ikke noe vinsjhåndtak"), eller at Asker og Bærum politidistrikt ikke tar telefonen.
En impulstelefon til Tomm Murstad seilskole utenfor Langåra er redningen. Snart er de ute med et vinsjhåndtak, som fort løser problemet. Som takk mister jeg håndtaket på sjøen, men en handlingsklar redaktør i redaksjonen får organisert tilsendelsen av et nytt, som er på plass i løpet av dagen (takk for all hjelp, folkens!).
Første stopp er Tønsberg, hvor servicemann Jan Stokness fra Vestfold Elektro-diesel AS venter for å gjennomgå motorrommet. Alt må jo være i orden før langturen.
Full stopp
Og servicen skal vise seg tiden verdt: Under motorblokken ligger en tannhjulliknende dings, og omkring den en pent lag av metallspon. At noe utenom det vanlige har skjedd her nede, hersker det liten tvil om. Vi begynner å lukte en forsinket avgang.
Det viser seg at det er balansehjulet for dieselpumpa som har løsnet. En uvanlig affære, skal vi tro Yanmar. En ny må på plass, noe som vil ta et døgn å fikse, så vi legger oss i gjestehavna.
Rett etter ankomst svelger Ronja (hunden altså) en brennmanet og gulper seg langt ut i nattetimene, men vi slipper et veterinærbesøk denne gangen.
Mot kveldingen kommer to blide servicemenn. Jan har denne gangen med seg Heljar Sørensen, og sammen skrur de på balansehjulet. Dette skal holde sammen, blir vi forsikret.
Greier bare 9 knop
Men når vi tar oss en siste testtur før friskmelding, skjer noe nytt vi helst ville unngå: Turbotrykket i den 440 hk store dieselmotoren jobber seg ikke opp når motoren er varm. Det betyr i praksis 9 istedenfor 23 knops marsjfart.
På nytt kontaktes Yanmar Norge AS, men ingen kan sjekke problemet før dagen etter. Dette må det nemlig datakraft til for å få analysert. Vi går en ny kveld i møte i Tønsberg, som riktignok ikke er det verste stedet å ligge fast. En stemning av mytteri har like fullt spredt seg i et utålmodig mannskap.
Med fuglekvitteret dagen derpå kommer en rødkledd og trivelig kar fra Yanmar. Han bruker ti sekunder på å diagnostisere båten:
Dette er det mest underdimensjonerte eksosanlegget jeg noen gang har sett, er kommentaren. ¿ Ikke så rart du ikke får nok trykk i denne motoren.
Vi ringer Aquador-importøren, som i sin tur ringer Yanmar Norge, som i sin tur ringer Finland (Aquadors hjemland). Konklusjonen er åpenbart kontroversiell. Og snart innser vi at det nok ikke blir noe avfart denne uka. Eller kanskje neste også. Vi må finne en ny båt.
Ny båt
Vår andre reportasjebåt, en Beneteau Monte Carlo 37, blir alternativet. Et godt alternativ, kan legges til. Problemet er at den ligger i Tvedestrand, som betyr en ny runde logistikk.
En overpakket Mazda 6 leiebil blir løsningen, og fire timer senere er vi igjen på sjøen, med kurs mot Sverige. Forsinket, men ved godt mot, og humøret blant besetningen er stigende.
Hanna gliser fra sittestolen, bikkja logrer på badeplattformen og Maria har trukket tilbake trusler om å gå i land. Vi gleder oss til fortsettelsen.
For mer kan vel ikke gå galt nå?
Klikk.nos båtsider kommer tilbake med jevnlige rapporter om opplevelser, steder og havner i hele juli.
Denne saken ble første gang publisert 01/07 2008, og sist oppdatert 04/05 2017.