Nordic Oceancraft 38 med 2x VP D4-260
Mye familiebåt for pengene
Nordic Oceancraft 38 er blant de billigste i klassen, men er den blant de beste? Vi tok den med til Stockholms skjærgård for å finne det ut.
Egentlig hadde vi tenkt oss en tur til Mariestad på Åland, og - om tiden strakk til - en tur til Gotland og Visby. Dette er etapper som ikke skulle være noen stor sak i en 38-fots sportscruiser.
Men det ble ikke som planlagt denne gangen, mest på grunn av et lite samarbeidsvillig sommervær, men også på grunn av den altoppslukende sommermodusen som rammer et ferierende følge: Lysten til å utforske havnene og øyene vi kom over underveis, overvant trangen til å gjøre unna flest mulig reisemål. Et forsinkelsesmoment lå også i de tekniske problemene vi opplevde, noe jeg kommer tilbake til senere.
Misforstå meg rett - vi fikk kjørt mer enn nok til å få et inntrykk av vår testbåt. Stockholm-skjærgården er enorm, mulighetene mange og forholdene utmerket for en uforglemmelig langtur. Og bare for å ha understreket det med en gang: Det finnes neppe noe bedre å cruise rundt i sommerstid enn en kraftfull, åpen cabincruiser. Nordic Oceancraft lokket fram smilene til alle om bord, enten mannskapet talte to eller seks personer.
Med sine 11,5 meter er denne båten stor nok for å tåle litt sjø, noe vi også fikk oppleve, og voluminøs nok til å hindre tilløp til klaustrofobi blant passasjerene. Samtidig er båten sett med dagens øyne ikke noe monster ved brygga, og den smyger seg lett inn i de fleste havner og båtplasser. Med en marsjfart på 30 knop kommer du deg også raskt fram og kan enkelt endre reiseplanene dersom det passer med en avstikker underveis.
Helt gratis er det ikke å holde to D4-260 maskiner med diesel (spesielt ikke i avgiftsbelagte Sverige), men hva betaler man ikke for noen uforglemmelige sommerminner?
Familiebåten
Båtstørrelsen er en faktor å ta hensyn til. Dette er nemlig ikke en ekte 38-foter, for selv om lengden stemmer godt, tilsvarer bredden på 3,33 meter bare bredden på en tilsvarende 32-foter. Det betyr i sin tur at volumet om bord totalt sett er mer likt en 34-foter enn en 38-foter. Men i en fire til fem fot kortere båt får du ikke det langsmale og skarpe skroget som Nordic Oceancraft 38 kan diske opp med - en av båtens mest fremtredende styrker.
Uansett er plassen i Nordic Oceancraft godt utnyttet. Det lukter "kjernefamilie" av hele konseptet. Alt i alt er det seks faste køyeplasser under dekk, fordelt på en dobbeltkøye i piggen, en dobbeltkøye i gjestelugaren på babord side akter og en parallell stikkøyeløsning mot styrbord. Sistnevnte ble etter litt testing dømt til å være i trangeste laget for to voksne, men for to barn er den sikkert utmerket. Den lille lugaren fikk for øvrig tilnavnet "a kvariet", inspirert av den lille inngangen med glassluke.
Under dekk er det også lett å trives. Delvis polstring av tak og vegger, kombinert med alkantara-trukkede puter og mye treverk, gir en smålekker og nordisk atmosfære. Den glossy, tokomponente lakken gjør imidlertid ikke interiøret spesielt moderne i fremtoningen, og vi fikk erfare at det er lett å sette riper i denne finishen.
Det er godt med stuveplass, skap og koppholdere under dekk, og en sofaløsning med bord tilbyr fin komfort for fem personer her nede. Testbåten var i tillegg utstyrt med TV og DVD skjult i et rommelig skap ved den fremste køya. At plassen oppfattes som tilstrekkelig her nede, har nok også å gjøre med at pantryet er flyttet ut i cockpiten - en prioritering vi støtter til fulle.
Noe av det mest spennende om bord er baderommet, som med et stort, separat dusjkabinett må være en av klassens største. Nordic Oceancraft produserer også boblebadekar, noe som gjør at de kan tilby noe så originalt som en flerdyset steamdusj. Et lite skår i gleden er den begrensede takhøyden her inne, noe som reduserer opplevelsen for de lengste blant oss. En montert krakk til å sitte på løser dette problemet.
Uteliv
Ute i cockpit er det ryddig og pent innredet, og det er greit å ta seg fram, helt fra den flotte badeplattformen til den store solmadrassen på fordekket. De kremgule kunstskinnputene gjør dessuten sitt til å skape et trivelig miljø. Opptil seks personer får spiseplass rundt bordet i aktersofaen, og ser vi bort fra de noe smale sitteputene, er komforten fin. Også liggebenken, en amerikanskinspirert løsning plassert på motsatt side av førerposisjonen, er god å ha, spesielt fordi førerbenken er i smaleste laget for to.
Vi skal innrømme at pantryet kunne vært bedre utprøvd, men slik er det når restaurantene ligger litt for nær. Dessuten skapte en lekkasje i gassledningen anløp til usikkerhet, noe som satte en naturlig begrensning på kokkeleringen. Uansett gir vi det velutstyrte pantryet karakteren godkjent, selv om det nok er i minste laget sammenliknet med flere i klassen.
Førerplassen i Nordic Oceancraft 38 har fått en ansiktsløftning de siste par årene og begynner å fungere bra. Spesielt fornøyd er vi med den store kartlommen på dashbordet, og plasseringen av Raymarines 12" kartplotter er fin. De horisontalt plasserte bryterne er riktignok lite oversiktlige, og vi skulle gjerne hatt et låsbart rom for småting, og kanskje et kompass. Men det viktigste er selvsagt førerergonomien, som er meget bra i 38'en.
Trøbbel i paradis
Det kommer sjelden som noen bombe når en flunkende ny båt trøbler litt på jomfruturen. Vår testbåt, som kom rett fra verftet i Polen, var intet unntak. En liten lekkasje gjorde at vi stadig vekk måtte under dørken, der vi fikk stifte nært bekjentskap med et trangt motorrom. At vi måtte løfte vekk deler av aktersofaen for å komme til, gjorde ikke operasjonene enklere.
Jo større båtene er, og jo mer utstyr de har, desto mer kompliserte blir de, og det er vanskelig å helgardere seg i teknikkens forunderlige verden. Men enkelte ting kan Nordic Oceancraft forbedre, og dermed gjøre livet enklere både for kundene og dem selv. Spesielt det elektriske anlegget bød på utfordringer, og for å gjøre en lang historie kort: Selv våre to medbrakte ingeniører slet med å forstå sammenhengen. Et ryddig panel og brukervennlige koblinger er ikke bare et gode - det er et must.
At prisen reflekterer produktet, er en kjent sak i båtverdenen, men i Nordic Oceancraft skal det likevel ikke mye til for å heve inntrykket av båten. En liten finish-oppgradering på treverk og lister ute hadde gjort mye, og av praktiske årsaker burde kryssholtene byttes ut med noen større.
Fin i sjøen
Etter flerfoldige nautiske mil i brakkvannet rundt Stockholm-skjærgården, har vi fått nok av tid til å føle på skroget til testbåten. Og etter min mening er det også her båtens styrke ligger. Det langsmale og relativt skarpe skroget virker kompakt og solid, og byr mer enn villig opp til dans, også når forholdene blir litt tøffere. De to D4' ene i motorrommet er tunge, noe som forårsaker litt galoppering når båten er trimmet helt ut, og det er liten tvil om at denne båten krever balanserende trimflaps. Krefter er det imidlertid nok av, selv med fullt mannskap og last.
At skroget er smalt, betyr også at DP-drevene til Volvo står tett plassert. Dermed er manøvreringsegenskapene i havna mer begrenset enn de normalt er i en båt med twin-installasjon, noe som gjorde oss helt avhengige av baugthrusteren underveis.
Men i oppholdsvær og halvmetersdønninger, med kurs for åpent farvann, er det bare å la Nordic Oceancraften få løpe fritt. Styringen er presis, bølgene betjenes mykt, og toppfarten på drøyt 35 knop er bra til en fullastet båt å være. Det er ikke mange båter i klassen som er mer krengevillige og lekne enn denne - dette er gøy når båten er trimmet riktig. En cruisingstøy på 81,2 dBA (30 knop) er heller ikke så galt i sammenhengen, og bidro til å gjøre langturen behagelig i vår Nordic Oceancraft 38.
Tekniske data
- Lengde: 11,56 m
- Bredde: 3,33 m
- Vekt: 6500 kg
- Køyer: 6 (+2)
- Driv.tank: 2x208 l
- Vanntank: 300 l
- Motor testbåt: 2x VP D4-260
- Toppfart testbåt, fullastet: 35,1 kn
- Støy toppfart: 83,7 dBA
- Støy 30 knop: 81,2 dBA
- Pris testbåt, fullt utstyrt: Kr 2 300 000
- Pris m. VP D6-370, fra: Kr 1 800 000
- Pris m. 2xCMD 4,2 320 hk, fra: Kr 1 900 000
- www.nordicoceancraft.no
Denne saken ble første gang publisert 02/06 2008, og sist oppdatert 25/06 2017.