Prøvekjørt: Jeanneau Leader 40 m/2xVolvo Penta D6 370
Plassen og komforten imponerer
Det er ikke bare ytelsene og sjøegenskapene som imponerer
Jeanneau prioriterer stort sett alltid komfort og innvendig plass foran sportslige sjøegenskaper, noe de også har gjort i Leader 40, men skroget innbyr til mer aktiv kjøring enn mange av de andre modellene fra merket.
Direkte sportslig er den ikke, men velkjørende og til dels underholdende.
Med bølgene rett i fleisen i oppunder 30 knop, slår den naturlig nok litt i sjøen, men hvilke båter gjør ikke det i slikt vær?
Om vi ikke presser for hardt på og tilpasser farten etter forholdene, er Leader 40 derimot lettkjørt og overraskende velkjørende ute i de tøffe forholdene.
Og det står som nevnt ikke på motorkraften. To kraftplugger signert Volvo Penta, to hekkaggregater med 370 hestekrefter hver seg, skyver Leader 40 kontant ut av startblokka og har skikkelig godt fraspark hele veien opp til toppfarten på cirka 38 knop.
En gjennomtenkt båt
Det er ikke bare ytelsene og sjøegenskapene som imponerer. Plassen Jeanneau har tryllet fram med 40 fot til rådighet, er minst like imponerende.
Ned trappen fra cockpit finner du byssa på styrbord side. Et enkelt, men velfungerende kjøkken med gode skap og det du trenger for å tilberede en bedre middag.
Du har også en salong på babord side med u-sofa rundt et bord, der bordet kan senkes og danne underlaget til en seng med plass til to. Sittegruppen fungerer også som TV-stue, og bak døren lengre fram på styrbord side er et toalettrom med toalett, håndvask og dusj.
Dobbeltseng på nesten 2 x 2 meter
Toalettrommet har du også tilgang til fra masterkabinen i baugen, der vi ved første øyekast reagerer på at sengen er kortere enn de lengste av oss setter pris på. Men i rekken av artige, praktiske løsninger gjennom hele båten, kan sengen utvides i lengderetningen med en plate og madrass gjemt i sengebunnen. Det gir bedre armslag i kabinen når du ikke ligger i sengen.
Plassfølelsen er meget god under dekk i Leader 40. God bredde og takhøyde og god belysning, bidrar til å øke plassfølelsen, selv om man kanskje skulle tro det halvmørke treverket gjorde nettopp det motsatte.
De to 80-sengene i midtkabinen kan, ved hjelp av en plate integrert i den ene sengen og en pute, gjøres om til en stor dobbeltseng på nesten 2 x 2 meter. Takhøyden her inne er god, men variabel, som i andre båter med kabin under dørken i cockpit. Den gode bredden gir plass til en sofa på styrbord side, som til nød kan brukes som seng for folk under 170 centimeter.
En liten håndvask gjemt i et lite skap ved fotenden av sengen, gjør at du slipper å vente på tur om du kun skal ta en tannpuss før du hopper i seng.
To varianter
Om leader 40 står på ønskelista, har du spesielt ett valg du må ta stilling til; tak eller ei? Leader 40 kommer nemlig i to versjoner – Open og Sportop, der Open leveres med biminitopp som ekstrautstyr.
Men det betyr ikke at du ikke vil få luft i håret om du velger Sportop. Den har nemlig et stort soltak over hele fremre del av cockpit, der både du som kaptein, og dine medpassasjerer, kan kose dere under åpen himmel.
Ved førerplass sitter vi godt og Leader 40 består vår sedvanlige ergonomitest. Rattet er fornuftig plassert og kontrollpanelet ryddig og oversiktlig. Skal vi pirke på noe, så må det være vinklingen på Simrad-skjermen, som kan gi refleksjoner en dag da solen står høyt.
Det er typisk å plassere enten en solseng eller en liten sofa vis-à-vis førerplass. I Leader 40 finner du begge deler. Resten av cockpit er veldig tradisjonell, med en stor u-sofa og pantry, og solseng helt akter ut mot den store hev/senk-badeplattformen med integrert landgang.
Det er også veldig gode stuverom under solsengen, samtidig som plassen er god i det veldig ryddige og oversiktlige motorrommet.
Det er Heitmann Marin som er norsk importør av Leader-serien fra Jeanneau, og Peter Heitmann forteller at prisen på Leader 40 er 2 550 000 kroner med 2 x Volvo Penta D4 340 hk (noe vi vil tro holder i lange baner) og 2 780 000 kroner med testbåtens motorisering.
Tekniske data:
Lengde: 12,33 m
Bredde: 3,8 m
Dypgang: 1,1 m
Vekt: 7531 kg
Bensintank: 2 x 362 l
Vanntank: 250 l
Kabiner: 2
CE-kategori: B10/C12
Motoralt.: 2 x Volvo Penta D4 340 hk
Motor, testbåt: 2 x Volvo Penta D6 370 hk
Toppfart: 38 knop
Pris fra: 2 550 000 kr
Pris testbåt: 2 780 000 kr + ekstrautstyr
Denne saken ble første gang publisert 20/05 2015, og sist oppdatert 03/05 2017.