Prøvekjørt: Vannscooter

Den er rett og slett for rå etter vår smak

Vi har prøvekjørt ulike typer vannscootere.

Pluss ikon
VANNSCOOTER: Yamaha FX SVHO er noe av det mest ekstreme du får i dette segmentet. Du sitter rett og slett på en bombe i FX SVHO. 1,8-literen har kompressor og yter 260 hestekrefter, noe som nesten er for mye av det gode.
VANNSCOOTER: Yamaha FX SVHO er noe av det mest ekstreme du får i dette segmentet. Du sitter rett og slett på en bombe i FX SVHO. 1,8-literen har kompressor og yter 260 hestekrefter, noe som nesten er for mye av det gode.
Sist oppdatert

Vi har kjørt Yamahas oppgraderte vannscooterserie og nye styresystem, RiDE. Til tross for at prøvekjøringen var lagt til Nice, var kjøreforholdene mildt sagt krevende. Den sterke vinden pisket opp hvite topper på de allerede solide dønningene. Men det er under slike forhold man ser hva scooterne duger til. 

Nå er det blitt lovlig

Vannscooter var inntil 1. juli 2013 så godt som forbudt i Norge. Nå har miljøverndepartementet fastsatt nye regler for bruk av vannscooter og lignende. De er fortsatt ganske strenge.

Jeg skal være den første til å innrømme at mitt bekjentskap til vannscooter er begrenset. Jeg har kjørt en i dann og vann, gjerne i form av en velbrukt scooter fra en mer eller mindre seriøs utleier på en sydenstrand, er stort sett det jeg har i bagasjen. Men morsomt, det er det alltid.

Og morsomt skulle det bli nå også, for ikke bare oppgraderer Yamaha VX- og FX-modellene, men de lanserer et helt nytt styresystem, kalt RiDE. En revolusjon i vannscooter-sammenheng, ifølge Yamaha selv.

Revolusjonerende på to måter, skal vi tro Yamaha. Først og fremst skal systemet redusere sjansen for såkalt nosedive (at scooteren går på nesa), men det skal også gjøre underverker for manøvreringen. Men hvordan?

Jo, ved å kanalisere vannet ut til sidene når du drar i deakselerasjonshendelen. Ikke reversere det, eller sende det rett ned, som var vanlig tidligere. Ganske logisk egentlig, men ville det fungere i praksis?

(Artikkelen fortsetter under bildet)

LILLEBROR VX: VX Cruiser
er litt kortere enn FX og har
mindre motor. Men tro meg,
110 hestekrefter på 330 kilo
er mer enn nok. FOTO: Produsent
LILLEBROR VX: VX Cruiser er litt kortere enn FX og har mindre motor. Men tro meg, 110 hestekrefter på 330 kilo er mer enn nok. FOTO: Produsent

Effektiv brems

Det med stor spenning jeg drar i deakselerasjonshendelen (Yamaha vil ikke kalle den brems, selv om den faktisk fungerer som det) i 40 knop. En tradisjonelt sett sikker oppskrift på å gå skikkelig på nesa og bli kastet over styret og av scooteren.

Regler for vannscooter

Med virkning fra 1. juli 2013 har miljøverndepartementet fastsatt nye regler for bruk av vannscooter og lignende. Det er nå tillatt å benytte vannscooter og lignende under visse forutsetninger.

Fartsbegrensninger

Forskrift om fartsbegrensninger i sjø, elv og innsjø samt ved passering av badende må følges.

Forbudsbelter ved sjøen

* Det er i sjø forbudt å benytte vannskuter og lignende fartøyer:

* I et heldekkende belte på 400 meter fra land. I verneområder. I et heldekkende belte på 400 meter fra alle verneområder.  Forbudsbeltet gjelder også rundt alle holmer og skjær større enn 200 m2.

* Det er tillatt med transportkjøring over en strekning på inntil 1000 meter gjennom forbudsbeltet for å komme seg fra land og til områder utenfor forbudsbeltet dersom følgende krav er oppfylt:

* Det kjøres korteste mulige vei. Det kjøres minst 30 m fra land, herunder ved passering av øyer og holmer. Det tillates ikke større hastighet enn 5 knop.

* Hopping på bølger, sikksakkjøring mellom andre fartøyer eller annen type adferd som kan forårsake risiko for sammenstøt er ikke tillatt.

Forbudsbelter ved land i vassdrag

Det er i vassdrag forbudt å benytte vannskuter og lignende fartøyer:

* I et heldekkende belte på 500 meter fra land. I verneområder. I et heldekkende belte på 500 meter fra alle verneområder.

* Forbudsbeltet gjelder også rundt alle holmer og skjær større enn 200 m2.

* Det er tillatt med transportkjøring over en strekning påinntil 1000 meter gjennom forbudsbeltet for å komme seg fra land og til områder utenfor forbudsbeltet dersom følgende krav er oppfylt:

* Det kjøres korteste mulige vei. Det kjøres minst 30 m fra land, herunder ved passering av øyer og holmer. Det tillates ikke større hastighet enn 5 knop.

* Hopping på bølger, sikksakkjøring mellom andre fartøyer eller annen type adferd som kan forårsake risiko for sammenstøt er ikke tillatt.

* Motorferdselloven setter strenge begrensninger for bruk av vannskuter i ferskvann.  Blant annet er det ikke tillatt å benytte motorisert fartøy, herunder vannskuter, i vann som er under 2 kvadratkilometer.

* All bruk av motoriserte fartøy i ferskvann krever i tillegg grunneiers tillatelse

Men det går fint. Scooteren senker effektivt farten, uten tegn til dramatikk. Jeg gjentar øvelsen med sving på styret. Opplevelsen er den samme. Og når du har lært deg å bruke systemet, kan du fint bruke deakselerasjonshendelen ved retningsendringer i stor fart. Førsteinntrykket er at Yamahaingeniørene har knekt en kode.

Men hva med finmanøvreringen? Det var liksom ingen grense for hvor mye Yamahas utsendte skrøt av RiDE-systemets unike finmanøvrerings-egenskaper. Kunne systemet være så revolusjonerende som de hevdet?

Jeg drister meg til å si ja. Gi det en time, og du legger til brygga som du aldri skulle ha gjort annet. Når du starter scooteren står den alltid i nøytral (N). Det finnes ingen girspak, Et lite pump på en av hendlene setter scooteren i gir, enten F (Forward) eller R (Reverse). Et lite pump på motsatt hendel, og du er tilbake i nøytral. Drei styret til den ene siden og juster med de to hendlene, så roterer scooteren rundt sin egen akse.

I utgangspunktet legger du til akkurat som du gjør med en båt, men når du setter båten i revers og styrer i motsatt retning for å få akterenden inn, noe som ligger i ryggmargen hos folk som har kjørt en del båt, må du her styre samme vei for å få inn hekken. Det er skikkelig uvant, men fungerer utmerket når du først har lært deg teknikken.

Verdensmesterfølelsen

Men hva med kjøreopplevelsen? Vi fikk da også vite at Yamaha hadde gjort endringer på skrogene, og jeg kunne ikke unngå å få med meg at scooterne hadde godt med eksplosiver under motorlukene.

Jo da, scooterne leverer varene. Likevel er jeg mest overrasket over meg selv. Jeg var ikke klar over at jeg er et unikt vannscootertalent, men ute i bølgene går det raskt opp for meg at jeg må være helt i toppsjiktet blant verdens vannscooterkjørere.

Jeg føler meg udødelig. Kjører det remmer og tøy kan holde. Hopper og spretter, setter noen perfekte svinger og rir på bølgetoppene. Sist gang jeg kjørte scooter, havnet jeg motvillig i sjøen og opplevde kjøringen som langt mer krevende, og da var kjøreforholdene mindre krevende.

Noe har skjedd siden den gang. I og med at jeg ikke har ligget i hardtrening, tør jeg å gi scooteren æren. Scooteren, som er minstemann blant testflokken, en VX Cruiser med 1,1-liters motor med 110 hestekrefter.

I et forsøk på å gjøre scooterne mer underholdende å kjøre, har Yamaha rundet av kjølen og gitt skrogene skarpere steglister. Og det virker som de har lyktes; VX går som en kule, er lettkjørt og smidig og føles trygg.

Gyllen middelvei

Over på storebror FX, som med sine tjue centimeter ekstra skroglengde skal være mer stabil og gi økt trygghetsfølelse ute i bølgene. Og det gjør den, så lenge jeg holder meg i skinnet.

Men FX har ikke bare et større skrog. Den har også kraftigere motor. Og med horn i panna, skal det godt gjøres å holde tilbake. Jeg MÅ bare kjenne på galskapen.

For det er det dette er – galskap. Yamaha har hentet ut 180 hestekrefter av 1,8-literen under motorluka, som har helt annen effektutvikling enn 1,1-literen. Skyvet på lavt turtall kan ikke sammenlignes. 

Et lite rykk i gasshendelen, og du flyr av sted. Akselerasjonen kan best beskrives som brutal. Uhyre vanedannende, men samtidig litt skremmende.

Nesten like skremmende som tanken på at scooteren som venter ved brygga har samme motor med kompressor og nesten 40 prosent mer effekt.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

FARTSHOLDER: Trykker du på den blå knappen går scooteren i såkalt No Wake Mode. Den holder da fem knop
og lager minimalt med bølger. Pilknappene og den runde knappen under er for justering av fartsholderen,
som fungerer i alle hastigheter. FOTO: Produsent
FARTSHOLDER: Trykker du på den blå knappen går scooteren i såkalt No Wake Mode. Den holder da fem knop og lager minimalt med bølger. Pilknappene og den runde knappen under er for justering av fartsholderen, som fungerer i alle hastigheter. FOTO: Produsent

Ikke i min liga

Den er faktisk skremmende, FX SVHO (Super Vortex High Output). Du hører det allerede fra du starter motoren. Et sultent brøl vitner om at bor noe ekstra i motorrommet.

Så kraftig er den, at du skal bruke gasshendelen med varsomhet. Er du litt brå, rykker den av gårde så brutalt at du fort blir hengende etter styret.

Har du litt uflaks, drar du med deg gasshendelen samtidig, slik at du ufrivillig gir full gass. Noen veldig få sekunder senere, suser du over bølgetoppene i nærmere 70 knop. Og det kan jeg love deg er en vanvittig opplevelse.

Akselerasjonen er hinsides alt annet jeg har vært borti. Du kan skli sakte ned i en bølgedal, for så å gi gass mot neste bølgetopp og hoppe metervis. Det blir nesten for mye av det gode for en nybegynner som meg.

Med FX SVHO er jeg ikke lenger verdensmester. Jeg henger etter som et slips og finner aldri flyten. Kjøreforholdene og førerkompetansen matcher rett og slett ikke de enorme ytelsene. FX SVHO er for kjapp. 

Kjøringen tar skikkelig på. Melkesyra koker i kroppen. Etter en halvtime er jeg både mørbanket og fornøyd, og tenker det er greit å gi seg på topp.

Jeg må bare ta ett siste hopp. Og et til…

(Artikkelen fortsetter under bildet)

GOD LØSNING: Motortrim kommer godt med når farten nærmer seg 60 knop. Legg merke til deakselerasjonshendelen i forkant av styreholka. FOTO: Produsent
GOD LØSNING: Motortrim kommer godt med når farten nærmer seg 60 knop. Legg merke til deakselerasjonshendelen i forkant av styreholka. FOTO: Produsent

Tekniske data

Modeller VX Cruiser FX HO FX SVHO
Type scooter Rekreasjon High Performance High Performance
Lengde 3,27 m 3,56 m 3,56 m
Bredde 1,17 m 1,23 m 1,23 m
Vekt 330 kg 380 kg 380 kg
Personer 3 3 3
Slagvolum 1052 1812 1812
Effekt 110 hk 180 hk 260 hk
Pris, fra 112.000 kr 134.900 kr 166.900 kr

I tillegg til Rekreasjon,- og High Performance-modeller, finnes også Sport, samt en to-takters Racing-modell

Denne saken ble første gang publisert 31/05 2015, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også