Askeladden C61
Slik er Askeladdens ferskeste
Nye Askeladden C61 kommer i flere varianter.
Askeladden C61 Center Console er navnet på Askeladdens nye skjærgårdsjeep. Her er det stor cockpit med sitteplass til hele syv personer som løftes fram som viktig fortrinn. Fremre del, som har plass til bord, skal ellers enkelt kunne gjøres om til en stor solseng.
Styrekonsollen skal videre sette en helt ny standard for værbeskyttelse, ergonomi, praktiske løsninger og ikke minst design.
Akterdekket tar med seg løsningene fra C75-konseptet. Med full passasje fra cockpit til den store badeplattformen ”forlenges” dørken og gir enkel adgang til bading og vannsport uten å måtte klatre over rekka.
Akterbenken har vipperygg slik at man etter en dukkert kan slappe av på hekken og se på andre som leker seg i vannet.
C61 kan også gjøres om til en allværsbåt. Da utrustes den med en høyreist kalesje - skjult i egen ”kalesjegarasje”
Bowrider også
Askeladden C61 i bow rider-oppsett tar også sikte på å bli en moderne, nyskapende båt og med god plass.
Den spesielle skjermløsningen, som er hentet fra C75 Cruiser, skal være med å gi båten et særpreg. Cockpit er utformet med en sportslig førerstol. Co-pilot har stol med vipperygg. Sammen med en L-formet akterbenk gir det alternative sittemuligheter. Alle sitteplasser er godt beskyttet av den elegante og effektive vindskjermen.
Akterbenk og badeplattform har de samme løsningene som C61 Center Console. Hovedcockpit har plass til bord og baugcockpit kan enkelt omgjøres til solseng.
Med en høyreist kalesje, skjult i egen ”kalesjegarasje”, kan C61 Bow Rider bli til en skjermet allværsbåt.
C61 Bow Rider skal være et levende eksempel på Askeladdens nye designlinje med hvor spennende former, nye farger og ny materialbruk er med å skape internasjonal oppmerksomhet.
– Banebrytende skrogdesign
Det er lagt ned et betydelig arbeid i å utvikle en ny skrogplattform med de samme egenskaper som C75-plattformen. Målet har vært å finne den optimale kombinasjonen av minimal planingsterskel, myk gange, tørr cockpit, høy hastighet, gunstig drivstofføkonomi og ikke minst god stabilitet.
For å oppnå alle disse egenskapene er store ressurser investert i avansert konstruksjons- og testarbeid. Resultatet er et skrog med en relativt konvensjonell V-bunn i hekken, noe skarpere ved oppdriftssenter kombinert med et skarpt forskip. Alt i alt gir dette de mange fortrinn som var målet for C75 - det første nye skroget i Askeladdens C-Serie.
Askeladden C61 kan derfor, ifølge verftet, sies å være en nyskapning i sin størrelse.
Askeladden C61 skal videre være lettdrevet, sikkert og ha fått stort fartspotensiale. Den er bygget for utenbordsmotor fra 115 til 150 hk. Med største motor er fartspotensiale rundt 45 knop.
– Med C61 familien markerer Askeladden videreføringen av en serie nyheter som vil glede det norske båtmarkedet i årene som kommer, opplyser daglig leder Henrik J. Askvik i Askeladden.
Mye produktutvikling
Etter introduksjonen av Askeladden C75 Cruiser og C75 Center Cabin, er C61-serien neste steg i Askeladdens produktutvikling som skal fornye dagens daycruisere, cabincruisere, bow ridere og skjærgårdsjeeper.
I løpet av vinteren og våren vil Askeladden C61 Center Console og Askeladden C61 Bow Rider bli lansert rundt om på båtmesser i Norden og Europa.
Begge båtene er bygget på sammen skrog, men med forskjellige overbygg tilpasset ulike bruksområder.
Med det nye samarbeidet med Suzuki/Erling Sande AS, skal de nye båtene være sikret en bred og god distribusjon i hele Norge.
Det beste fra Askeladden C75
Det er lagt stor vekt på å videreføre design, farger, materialbruk og kjøreegenskaper fra C75-Plattformen. Målet har vært å utvikle tidsriktige, fremtidsrettete båter med bred appell til den moderne båtbruker.
Formspråk, tekniske og praktiske løsninger, kjøreegenskaper og fargebruk har ellers vakt oppmerksomhet og C75-Plattformen blir beskrevet som noe virkelig nytt i sin genre.
I år er ellers C75 nominert til fire internasjonale priser:
- European Powerboat of the Year 2014 – Tyskland
- Nautic Design Awards 2014 – Frankrike
- The European Fun Boat Awards 2014 – Tyskland
- Polish Boat of the year 2014 – Gdynia Polen
Tekniske data Askeladden C61
- Designkategori: C
- Lengde: 6,10 m
- Bredde: 2,25 m
- Vekt uten motor:
- - Center Console ca. 900 kg
- - Bow Rider ca. 950 kg
- Drivstofftank: 140 liter
- Motor: Outboard 115 - 150 HK
- Fartspotensial; 45 knop
- www.askeladden.no
Denne saken ble første gang publisert 28/11 2014, og sist oppdatert 02/05 2017.