Beneteau Monte Carlo 4
Elegant nykommer
Ultramoderne motorbåt på 45 fot. Flybridgde-sjangeren er hermed fornyet.
Tekniske data Monte Carlo 4
- Lengde: 13,88 m
- Bredde: 4,08 m
- Dypgang: 1,15 m
- Deplasement: 10 tonn
- Drivstoffkapasitet: 2 x 400 l
- Vanntankkapasitet: 2X200 l
- Pris: ca. 5 mill. kr.
- Motor, testbåt: 2 x Volvo Penta IPS, 370 hk
- Konstruksjonskategori (CE): C
- www.aaby.no
En leilighet på sjøen kan være en naturlig sammenligning å åpne med her. En moderne bobåt får generelt mer og mer til felles med moderne landbasert interiør, og det er ikke alltid smart til sjøs. Men det finnes håp. Monte Carlo 4 er franske Beneteaus aller nyeste og minste yacht under prestisje-fanen Monte Carlo.
Her ønsker verftet å hevde seg mot klassisk britisk eleganse fra for eksempel Fairline og Sunseeker for å nevne noen naturlig tunge flybridge- konkurrenter.
Samtidig ligger det helt åpenbart mye italiensk inspirasjon fra for eksempel Ferretti bak her også. Men i motsetning til rivalene har Monte Carlo fått sjansen til å bygge seg opp fra starten selv, uten den helt store arven å forvalte på de øvre hyller. Dette glansnummeret har de imidlertid klart å få til med stil, og opplevelsen av at dette er en prestisjebåt er klart til stede.
Men den stiller uvanlig nok videre med spenstige kjøreegenskaper, etter hva som ellers er vanlig i denne klassen. For når lengden på farkosten nærmer seg 45 fot, blir det gjerne fort både tungt og dyrt på alle måter. Tung luksusfarkost er gjerne ikke det første du forbinder med lette kjøreegenskaper. Men her kan det franske Beneteaus luksusmerke Monte Carlo, à la det vi kjenner fra bilverdens Lexus fra Toyota, vise til nye og ultramoderne takter.
Lett og ledig
Men først en liten titt på den lille historien til Monte Carlo. Forgjengeren Monte Carlo 5 ble hakket for stor, om du ikke har egen kaptein til rådighet. Splitter nye Monte Carlo 4 oppleves på sin side lettere mye mer utnyttet med tanke på plass - selv om den er mindre totalt sett. I tillegg deler den skroget med trawlerne fra samme verftet, eller Beneteau om du vil, slik at de ideelle marsjfartområdet lett ligger mellom 12 og 24 knop, noe som er meget imponerende for en båt på 10 tonn.
Skuta stiller videre uten merkbar planingsterskel, og forbrukskurven gjør heller ikke noen store hopp på lav fart.
Dermed kan du fint klare deg med rundt 50 liter i timen på lav fart eller det dobbelte på topp, alt etter vær og behov. Dette er også imponerende med tanke på at du finner to av Volvo Pentas IPS-bamser med hver sine 370 hestekrefter ansvarlige for framdriften under dekk. Kort fortalt en dermed en lekende lett båt å hånd- tere.
Som ren bonus får du også full kontroll i trange havner. Med en kapasitet på 800 liter kan også rekkevidden bli betraktelig.
Men etter vår mening bør ikke denne båten stresses på marsjfart langt over 16-17, knop med rundt 2 300 omdreininger på turtelleren. Da ligger ladetrykket på turboene på et jordisk nivå, i tillegg til at en del andre indikatorer fra motorrommet forteller om velstand og langt liv under dekk.
Gigantisk flybridge
Selv om Monte Carlo-konseptet er relativt nytt, er båten bygget over en velkjent flybridgebåt-lest. På topp er dermed plassen maksimalt utnyttet til alt fra en velgjort førerplass til spisemuligheter og naturlig nok solbading i lange baner. Eneste ulempen er at hornet har fått plass i ørehøyde på bakerste benk, noe som kan føre til ubehag for den uheldige passasjeren.
Utover dette tilfredsstilles de fleste naturlig krav til en premium flybridge.
Førermiljøet er meget oversiktlig, og plassert til styrbord. Naturlig nok blir det litt trekk på flybridgen, men det litt av poenget med å sitte ute.
Tidløst og moderne
Under tak er det lyse farger og lounge-preg som dominerer på førstedekket. Førerplassen i samme stil, med full Glass Bridge er det meste på stell på to skjermer. Direkte praktisk utformet er det fø rermiljøet ikke, men det fungerer greit med oversiktlig instrumentering. En liten ulempe med noe begrenset sikt under sving bør også trekkes fram, men om farten holdes nede bør ikke dette utgjøre et større problem.
Dette er absolutt ikke båten å kjøre bajas med. Forut og under dekk er det pepret med køyer og overnattingsmuligheter, med rederavdelingen midtskips og gigantiske koøyne.
Selva partytrikset finner vi akter. Her kan hele badeplattformen heves eller senkes, alt etter som. Dermed er det også mulig å ha jolla eller vannskuteren klar på noen minutter.
Hel ved
Tar vi fram lupen og myser litt på teknikken bak fasaden, er det også lite å sette fingeren på. Et meget ryddig elektrisk opplegg sammen tydelig dokumentasjon og merking gjort også dette til en troverdig båt også bak sceneteppet. Linjelekker er videre en passende beskrivelse av helheten, som for øvrig oser luksus og tidløse innslag.
Litt av poenget med Monte Carlo-satsingen var nettopp å nå de med litt over snittet interesse for lekre farkoster. Dette har det også klart med Monte Carlo 4. Men naturlig nok har også dette en prislapp, og den ser ut til å lande på rundt 600 000 euro for et velrigget eksemplar, noe som fritt oversatt betyr rundt 5,5 millioner kroner.
Denne saken ble første gang publisert 08/10 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.