Test: VW Golf mot Ford Focus
Billigst og eldst, men forsatt best
En skulle kanskje tro dette ville være lett match. Den gang ei.
Helt siden den første Ford Focus kom på slutten av 90-tallet har tittelen «best i kompaktklassen» jevnlig vært en kamp mellom ulike generasjoner VW Golf og Ford Focus.
Nå er de to kamphanene inne i henholdsvis 7. og 3. generasjon, og mens bilene er blitt vesentlig bedre, er matchen mellom de to enda tettere enn tidligere.
Det skyldes ikke bare rivaliseringen mellom Ford og VW, men også at stadig flere premiummerker vil ha sin del av kompaktbilsalget. BMW 1-serie og Audi A3 har vært til stede i mange år, men med nye modeller i 2012 akter Volvo V40 og Mercedes A-klasse å gjøre mer aggressive innhogg i markedsandelene enn tidligere.
Da nytter det ikke å komme med vanlige, solide kompaktbildyder som praktiske plassforhold, fornuftige motorer og hyggelig priser. Da må også andre, mer følelsesmessige elementer på plass. Også i en VW Golf eller en Ford Focus må du få den gode opplevelsen, både når det gjelder kjøring, førerplass og opplevd kvalitet.
Kvikk og lettkjørt
Teknikk som gjør oss glade. Det er versjonene med 1,6-liters dieselmotor som møter hverandre denne gangen. Takket være kunnskapsløs avgiftspolitikk har våre sikkert ellers utmerkede politikere helt ufrivillig gjort de norske bilkjøperne oppmerksomme på at det faktisk går helt fint å kjøpe bil med moderne bensinturbomotor.
Dermed kunne duellen like godt vært gjennomført med 122 (VW) og 125 hk (Ford) bensinversjoner. Og fra VW-importør Harald A. Møller meldes det om stor interesse for 140 hk bensinmotor med sylinderkutt. Folkeopplysningens veier er uransakelige.
Men diesel står på programmet denne gangen, og det er svært lite å utsette på hvordan de to motorene gjør jobben. På papiret er Ford-motoren litt sterkere; 115 mot 105 hk og 270 mot 250 Nm dreiemoment.
Den lille ytelsesmankoen kontrer VW med sin syvtrinns DSG girkasse i testbilen. Egentlig er den et must for at en Golf 1,6 TDI skal kjennes like kvikk og lettkjørt som Focus.
I manuell versjon nøyer VW seg nemlig med femtrinns girkasse, mens Ford gjør det enklere å få mest ut av motoren med sin sekstrinns manuelle. Samtidig leter du forgjeves etter moderne automatgir i kombinasjon med 1,6-diesel hos Ford. Her må du gire selv.
Detaljene kan du studere i tabellen for testdata, men kortversjonen er at 7-trinns DSG får den litt svakere VW Golf både faktisk og følelsesmessig til å være kvikkere enn Ford Focus i daglig bruk.
I tillegg har VW gjort en allerede støy- og vibrasjonsmessig snill motor enda litt greiere. Ford-motoren er veloppdragen etter dieselstandard, men særlig opp til 50-60 km/t eller ved kraftig gasspådrag, merker du drivstofftypen bedre.
Du kjenner forskjellen
Sparer på godsakene. Som nevnt kunne det vært mer flatterende for en av bilene om vi hadde kjørt den i en 122 hk-versjon: I nye VW Golf har fabrikken tatt i bruk et «byggekloss-system» som gjør det enklere å putte inn ulike tekniske komponenter i en og samme modellrekke.
VW Golf
Pluss:
Førsteklasses kvalitetsfølelse, flott DSG-gir, minimal understyring på glatt føre
Minus:
Middels fjæringskomfort
Veldig smart på mange områder, men for de Golf-versjonene med 105 hk eller mindre, betyr det også at man bruker en enklere torsjonsaksel bak. Mens de med sterkere motor får en avansert flerarmet, uavhengig bakaksel.
VW sier at de som kjøper biler med liten motor ikke bryr seg så mye om dette. Dem om det, vi er uansett interessert i å finne ut hvilke eventuelle ulemper det fører med seg. Ved siden av den direkte sammenligningen med Focus, har vi også kjørt Golf sammen med A-klasse, V40 og A3. I tillegg har vi kjørt en ny Golf 2,0 TDI med uavhengig bakaksel.
Vår konklusjon er at du kjenner forskjell. Først og fremst på fjæringskomforten, som blir mer smidig og overbærende på ujevn vei - spesielt der det er mange små ujevnheter. I tillegg virker det som om har bilen med torsjonsaksel noe mer støy fra hjulopphenget enn den med uavhengig hjuloppheng.
Ser man på pris og egenskaper, blir etter vår mening Golf 1,4 TFSI med 122 eller 140 hk langt mer attraktive valg enn 1,6 TDI. Særlig om du bryr deg om kjøreopplevelsen og ikke bare tenker på bilen som et rent transportmiddel.
Kjører flott, virker flott
Erfaringsmessig har ikke torsjonsakselen stor betydning for kjøresikkerheten, og de eventuelle feinschmecker-egenskapene som blir borte i presisjon og følelse når bilen presses, kan sikkert 105 hk-kundene unnvære.
På glatt norsk vinterføre kjører den nye VW Golf helt utmerket, og har ingen problemer med å matche Focus. ESP-systemet kjennes mer involvert når det blir glatt og i samarbeid med den elektroniske differensialbremsen, virker VW Golf hakket mer lettkjørt og styrevillig på glatta.
Ford Focus
Pluss:
Lavere pris, smidigere fjæring, mer direkte kjørefølelse
Minus:
Innvendig design,
Som ventet gjør VW Golf kort prosess med Ford Focus på design og følelse innvendig. Vår Focus er en Titanium-versjon og Golf er Highline, to av de vanligste utstyrsversjonene. I alle sammenhenger kjennes Golf en klasse opp når det gjelder design og materialvalg. Vi har tidligere kritisert Ford for et rotet betjeningsoppsett i midtkonsollen, og når Golf nå kommer med en elegant berøringsskjerm, virker Focus som en gammel tastetelefon mot en ny smarttelefon.
Men om Ford virker billigere, så er den i utgangspunktet det. Rundt 17 000 i nevnte utstyrsversjoner med dieselmotor og manuelt gir. For 125 og 122 hk bensin er forskjellen drøyt 22 000 kroner.
I løpet av siste året har kompaktklassebiler fått utstyr - noe standard, noe ekstra - som tidligere ville vært forbeholdt dyrere modeller. Det gjelder ikke bare luksusdetaljer, men også viktige elementer på aktiv sikkerhet. Begge bilene har løsninger som fungerer bra og ikke koster for mye.
Selv om VW Golf ser ut som og kjennes som en mer kompakt bil, er den ikke det når vi strekker målebåndet. Forskjellene er relativt små i kupéen - begge holder for fire voksne eller i rollen som kompakt familiebil. Men i bagasjerommet har VW Golf fordel av et litt dypere lasterom, noe som også forklarer det mest av forskjellen i litermålene etter VDA-normen: 363-1148 liter for Ford, 380-1270 liter for VE.
Tekniske data
VW Golf |
Ford Focus |
|
Motor, cm3: |
1598 |
1560 |
Effekt, hk ved o/min: |
105/4400 |
115/4000 |
Dreiemoment, Nm ved o/min: |
250/1500 |
270/1750 |
Egenvekt, kg: |
1337 |
1344 |
Tilhengervekt, kg: |
1500/680 |
1200/670 |
Lengde/bredde/høyde, cm: |
435/180/145 |
436/182/148 |
Bagasjerom, liter: |
380-1270 |
363-1148 |
Standard dekkdimensjon: |
205/55-16 |
205/55R16 U |
Forbruk, EU-mix l/mil: |
0,39 |
0,42 |
CO2-utslipp, g/km: |
102 |
109 |
0-100 km/t, fabrikk, sek.: |
10,7 |
10,1 |
Toppfart, km/t: |
192 |
193 |
Pris fra, kr: |
277 000 |
259 500 |
Testdata
VW Golf |
Ford Focus |
|
60-100 km/t, 3. gir: |
7,1 |
|
60-100 km/t, 4. gir: |
7,0 |
8,3 |
60-100 km/t, 5. gir: |
8,4 |
10,5 |
60-100 km/t, kickdown: |
7,0 |
|
80-120 km/t, 4. gir: |
10,1 |
10,5 |
80-120 km/t, 5. gir: |
10,0 |
12,1 |
80-120 km/t, 6. gir: |
12,5 |
15,4 |
80-120 km/t, kickdown: |
9,9 |
|
Støy tomgang, dBA: |
45,3 |
48,3 |
Støy 50 km/t, dBA: |
60,5 |
61,3 |
Støy 80 km/t, dBA: |
63,7 |
65,1 |
Støy 100 km/t, dBA: |
66,9 |
67,5 |
Testforbruk, l/mil: |
0,51 |
0,53 |
Vi Menn Bil Top Gear mener
Siden VW Golf nå kommer i to «teknikkversjoner», der det er merkbar forskjell på fjæringskomforten, blir det et ekstra vanskelig regnestykke når vi summerer pluss og minus for de to konkurrentene.
Begge er svært gode biler, med ulike styrker og svakheter. Men ser du på «best mulig bil for minst mulig penger» er det Ford Focus som går av med seieren. Vil du ha den fineste bilen med den beste totalopplevelsen, velger du VW Golf. Men med 1,4-liters bensinmotor i stedet for 105 hk diesel.
De to kongene hersker i hvert sitt rike.
Les også:
Nå kan du reservere Tesla-SUV-en
Test Audi A3 Sportback - nesten uten svakheter
Golf stasjonsvogn: Mer plass enn storebror
Denne saken ble første gang publisert 08/03 2013, og sist oppdatert 15/01 2024.