Delta 54 IPS

Gigantisk miljøracer fra Delta

Rykende ferske svenske Delta 54 IPS viser retningen innen moderne båtbygging.

FART: Men med en trippelinstallasjon av Volvo Penta IPS/600 skal toppfarten runde rundt 40 knop.
FART: Men med en trippelinstallasjon av Volvo Penta IPS/600 skal toppfarten runde rundt 40 knop. Foto: Delta
Sist oppdatert

Tekniske data Delta 54 IPS

  • Lengde: 16,60 m
  • Bredde: 4,60 m
  • Vekt, ca: 12 000 kg
  • Motor: 3 x Volvo Penta IPS/600
  • Topphastighet: 40 knop
  • Pris: Ikke klar.
  • Smart Powerboats AS

Den svenske produsenten Delta stiller med helt spesielle saker til årets Scandinavian Boat Show i Stockholm, som går av stabelen neste uke.

Deltas forretningsidé har fra starten av vært å tilby høy fart kombinert med lavt drivstofforbruk. Nyheten Delta 54 IPS skal ikke være noe unntak. Vel, nyheten er snart ett år gammel, men nå er den i alle fall sjøsatt.

Men med en trippelinstallasjon av Volvo Penta IPS/600 skal toppfarten runde rundt 40 knop.

Det spørs nå om de ikke har strekt dette med lavt forbruk vel langt. Men det er i alle fall meningen er at den spesielle skrogformen skal bidra til at båten går lettere og bedre gjennom bølgene.

Så godt som hele båten er bygget i sandwich med karbon, og den er vakuumstøpt med vinylester for å bli så sterk og lett som mulig.

LETT: Den spesielle skrogformen skal bidra til at båten går lettere og bedre gjennom bølgene.
LETT: Den spesielle skrogformen skal bidra til at båten går lettere og bedre gjennom bølgene. Foto: Delta

No-nonsense

Planløsningen er ifølge produsenten selv å anse som generøs. Her loves det null "hokus-pokus-løsninger". Det du får skal være et stort akterdekk med fri møblering og en romslig dekkssalong med pantry langs hele styrbord side.

Opp et trinn finner du førerplassen hvor det er egen utgang til dekk. For enkelhets skyld skal det også være mulig å styre båten med en joystick fra akterdekket.

Med IPS kan man jo manøvrere en så stor båt enklere og med større presisjon enn de flest klarer med en jolle.

Romslig

Helt foran finnes en romslig rederkabin med egen dusj og toalett. To gjestekabiner med to senger i hver under salongen deler på et like fint badeværelse. Alle tre har fått eget TV og lydanlegg, i tillegg til aircondition og dørkvarme.

Akter sitter en badeplattformsom som hydraulisk kan senkes ned under vannoverflaten for enkelt å ta opp vannscooter eller lettbåt.

75 fot

Dette er ifølge Delta selv båten som skal videreføre det svenske varemerket på nye markeder.

- Den nybygde fabrikken i Estland står klar til å bygge enda større modeller. Blir den neste en 75-foter? undrer verftet til sist i en pressemelding.

KARBON: Båten er bygget i sandwich med karbon og er vakuumstøpt med vinylester for å bli så sterk og lett som mulig.
KARBON: Båten er bygget i sandwich med karbon og er vakuumstøpt med vinylester for å bli så sterk og lett som mulig. Foto: Delta

Denne saken ble første gang publisert 08/11 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også