Kia Sportage
Merkets viktigste modell blir helt ny
Står for en tredjedel av merkets salg alene.
Kia Sportage er koreanernes desidert viktigste bil her til lands. Så langt i år har omtrent en tredjedel av alle nyregistrerte Kia-er her til lands vært en Sportage - og det til tross for at det er snakk om en modell som både befinner seg i markedet som kanskje er landets tøffeste om dagen og som snart er på vei ut av porteføljen. Da er det også grunn til å anta at den nye modellen kan være fristende for flere når den kommer på markedet neste år.
Voldsom vekst
Både Kia og søstermerket Hyundai har hatt en voldsom vekst i både salg on anseelse de siste årene. Det er mye takket være en større fokus på hva europeiske kunder vil ha og et fokus på kvalitet.
Et eget europeisk designstudio er blant tingene som har ført Kia opp på samme nivå som de japanske bilprodusentene de siste årene, og reisen de har gjennomført er på mange måter lik den Toyota, Nissan og Mazda var gjennom da de først kom til Europa.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Helt ny front
De bakerste to tredjedelene av den nye modellen ser ikke så fryktelig annerledes ut enn dagens modell. De relativt rene og skarpe linjene er behold på disse delene av bilen.
I fronten har det imidlertid skjedd veldig mye. Den spesielle grillen vi blant annet har sett på luksusbilen Quiros har nå også funnet veien til Sportage, og det ville ikke forundret oss om vi også fikk se den på flere Kia-modeller de nærmeste årene.
Lyktene på den nye modellen har blitt flyttet mye høyere, og i grillen er det funnet plass til en store LED-lykter med fire pærer på hver side. Denne løsningen gjør at bilen delvis kan minne om den relativt spesielle Nissan Juke. Hvorvidt det ser bra ut eller ikke får være opp til den enkelte å avgjøre.
Bedre interiør og komfort
Kia lover kundene et interiør med høyere opplevd kvalitet enn det som har vært tilfellet tidligere. Vi var imponert over materialkvaliteten da vi testet dagens modell i fjor, og dersom Kia holder ord lover det godt for eventuelle SUV-kjøpere.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
At gulvet er noen centimeter lavere skal også sørge for at plassen har blitt bedre, men uten at dette har gått utover bakkeklaringen. Målebåndet fortalte oss at bagasjerommet i dagens Sportage var en smule mindre enn de beste kompakt-SUV-ene på markedet. Den nye versjonen får mer plass helt bakerst, da volumet øker fra 465 til 503 liter. Det er nøyaktig det samme som Mazda CX-5, og det er neppe noen tilfeldighet at salgssuksessen fra Japan var målestokken.
Endelig turbomotor
Naturligvis er alt av passive sikkerhetssystemer standardutstyr på Sportage, men den kan også leveres med flere aktive systemer som skal sørge for at du ikke skader deg eller andre. Autobrems, filskiftvarsler, automatiske fjernlys og skiltgjenkjenning er noen av de tekniske løsningene som vil bli tilgjengelig for de som er villige til å betale.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Under panseret er motorutvalget stort sett det samme som tidligere - hvilket vil si dieselmotorer på 1,7 og toliter som yter mellom 115 og 185 hester. De som heller vil ha bensinmotor, kan velge mellom to versjoner av en 1,6-liter.
Den ene er turboløs og yter 132 hester, mens den andre leverer 177 hester med pustehjelp. Sistnevnte er forøvrig en litt nedjustert versjon av motoren du finner i cee’d GT.
Ikke mye dyrere
Prisene er nødvendigvis ikke klare enda, da bilen ikke har blitt vist frem i levende live.
Likevel er det rimelig å anta at den ikke vil bli veldig mye dyrere enn dagens modell.
En del tusenlapper må man nok likevel regne med, da dette sannsynligvis er en god tid for importøren å hente inn valutafallet vi har opplevd de siste årene.
Det er heller ikke klart hvordan bilavgiftene vil se ut neste år, og det er naturligvis noe som kan påvirke prisen ganske kraftig. Uansett hva den vil koste, er nye Sportage på plass i Norge fra og med februar neste år.
Denne saken ble første gang publisert 09/09 2015, og sist oppdatert 24/06 2017.