Prøvekjørt: Ford S-Max
Den fineste flerbruksbilen
Du har kanskje lyst på syvseters SUV, men dette er sannsynligvis et bedre kjøp.
Folk liker Ford S-Max. MPV-er ikke spesielt populært i Norge, men familier med bussbehov har gjerne foretrukket S-Max av de store flerbruksbilene.
S-Max og Galaxy (også ny av året) står for mer salg i Europa enn alle de andre store flerbruksbilene til sammen. Begge er basert på årets Mondeo-plattform. Og hvis du skulle lure på hvorfor Ford ikke har fotfeste i det stadig voksende crossovermarkedet, kommer den europeiske versjonen av Ford Edge snart. Under skallet er den ganske lik S-Max.
Bensinversjonene er det knapt noen som kjøper. I en bil som S-Max trenger du dreiemoment, for den har mye å dra på. Og det får du fra en toliters diesel, og da spesielt i versjonene med 150, 180 eller 210 hester.
Med firehjulstrekk
Jeg prøvde den med 180 hester, og den er ganske sivilisert. Du kan sågar få den med Powershift automatgir, girhendler på rattet og firehjulsdrift.
Girkassa oppfører seg pent, velger gir fornuftig, men styringen er ikke så engasjerende som den gamle var. S-Max er likevel en komfortabel kjøreopplevelse – mykt og dempet, skjermet for støy og små humper.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Alternativ til SUV
Den kommer med teknologi som en fartsbegrenser som leser skilter og automatisk justerer farten deretter, Den kan overstyres ved å trykke inn gassen. Du kan også få andre sensor- og kamerastyrte systemer som skal forhindre at du skraper opp eller krasjer bilen. Men tro ikke dermed at du kan fikle med mobilen mens du kjører.
Instrumentene består av fikse pekeskjermer som du kan sette opp slik du vil, og en stor fargeskjerm midt på dashbordet gjør GPS-visningen sterk og klar. Kupeen får godkjent i både kvalitet og materialer. Og det bør den få, siden S-Max alltid har fungert som et alternativ til SUV-maskiner lenger oppe på skalaen.
Mye penere
For øvrig er S-Max er mye penere enn noen annen flerbruksbil, selv om dette ikke sier så mye. Den skrånende taklinjen gjør det naturligvis umulig å plassere syv voksne med bagasje i bilen, men det behovet har man jo sjelden. Syv passasjerer gjelder her egentlig bare for korte turer med unger eller besteforeldre. Det som teller er at plassen kan brukes til mye, og midtre seterad er veldig komfortabel og romslig. Og føreren koser seg.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
DOMMEN:
Nyttigere enn stor stasjonsvogn og god å kjøre. Et godt alternativ til SUV.
Tekniske data
Pris: fra ca. kr 361 000 (120 hk)
Motor: 1997 ccm 4-syl turbodiesel,
forhjulsdrift, 180 hk, 400 Nm
Ytelse: 0–100 km/t på 9,7 sek, 210 km/t
Forbruk: 0,5 l/mil129 g/km CO₂
Vekt: 1726 kg
Denne saken ble første gang publisert 29/06 2015, og sist oppdatert 01/05 2017.