Test: Nordkapp Enduro 705 med Evinrude G2 250

En herlig skjærgårdsracer

Nordkapp har virkelig fått fart på sakene med sin nye skjærgårdsjeep, 23-foteren Enduro 705 – takket være Evinrudes nye storsatsing G2 og en solid V-bunn.

Sist oppdatert

Først en liten introduksjon: Evinrude har rullet ut sin aller nyeste motor under G2-fanen, som en slags oppfølger til G1 om du vil. Men i motsetning til G1 er dette en helt ny motor på alle områder, fra undervannshuset via ny V6-blokk og ut til valgbare deksler på motorkåpe

For å gå nesten rett på sak, den nye 250-hesteren G2 250 H.O. passer kort fortalt som hånd i hanske med Nordkapps aller nyeste båt, som går under navnet Enduro 705. Dette er en åpen farkost på 23 fot med en relativt solid V-bunn (24 grader) på plass.

Enduro er navnet på skjærgårdsjeepserien til Nordkapp. Det ligger dermed i kortene her at dette er en utpreget dagsturbåt, med alt det innebærer av fordeler og ulemper. Dette er videre en relativt lang og slank farkost, med et fornuftig fokus på kjøreopplevelsen slik vi ser det. Men et høyt fribord er også på plass, slik at båten også oppleves trygg til familiebruk.

Evinrudes G2 oppleves i motorsammenheng som et skikkelig friskt pust, i tillegg til å framstå som noe av det mer veltilpassede som er å oppdrive i denne klassen. I sum har vi dermed fått en meget heldig kombinasjon.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

PLASS: Gode sitteplasser forut hører med i en ellers slank båt. FOTO: Terje Haugen
PLASS: Gode sitteplasser forut hører med i en ellers slank båt. FOTO: Terje Haugen

Sportslig skrog

Tonen er i alle fall satt for denne farkosten. Her er det derfor naturlig å starte med nettopp kjøreegenskapene, hvor det i første rekke er den relativt dype V-bunnen som sammen med det smale skroget tilfører båten mye moro i opp til nærmere 50 knop. Dermed er det sportslige preget på plass.

Men vi skal ikke glemme at dette også gir båten fornuftige egenskaper når det drar seg til med litt bølger og vind. Vil du bare nyte skroget, basert på kreftene levert i mellomregisteret, er det også mulig med høy morofaktor. Dette, sammen med Evinrude-kraftverket på akterspeilet, utgjør dermed mye av essensen i Enduro 705.

Nordkapp-en har en bred konsoll i kombinasjon med et par skikkelig gode stoler og høy vindskjerm som trekker mest opp, sammen med en elegant styring. Her kan vi nevne at all hydraulikk befinner seg på utsiden og i stammen på motoren, noe som også bidrar til meget ryddig akterparti i båten. Poenget er at selve styringshydraulikken kjennes lett og presis. Det er ellers satt av plass til et lite toalett i konsollen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

KABRIOLET: Akterbenken har fått en liten vindskjerm som tar av for returvinden. FOTO: Terje Haugen
KABRIOLET: Akterbenken har fått en liten vindskjerm som tar av for returvinden. FOTO: Terje Haugen

Gjennomført design

Enduro 705 har gode sitteplasser på akterbenken, i tillegg til en lang rekke smarte stuvedetaljer. En liten vindskjerm på akterbenken og kjøleskuff er smarte løsninger.

Testturen ble gjort med fire voksne karer om bord. Dataene som ble indikert av instrumentene, bygger også opp under Evinrudes påstander om beskjedent forbruk, også med last om bord. Dette gjelder i første rekke rundt mellomregisteret, i god planefart. Velger du å dra på, svarer motoren med tradisjonelt høyt forbruk på topp. Båten har markert planingsterskel, men også her oppleves den lite problematisk med så pass mye kraft å ta fra. Å sitte på akterbenken noen centimeter unna motoren oppleves ikke trøblete på støysiden.

Enduro 705 er full av lekre og smarte løsninger – alt sammen ferskvare, og ikke gjenbruk som er mer vanlig i våre dager. Hatten av for designer Espen Thorup som har stått ansvarlig for linjene i mange Nordkappbåter opp gjennom årene, slik også med 705-en.

Nå har verftet for øvrig alliert seg med Bård Ekers designteam, kjent for sine mange Hydrolifter opp gjennom årene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

KRAFTVERK: Den nye motoren fra Evinrude sparker godt unna. FOTO: Terje Haugen
KRAFTVERK: Den nye motoren fra Evinrude sparker godt unna. FOTO: Terje Haugen

Testdata

Turtall Fart Forbruk Forbruk (testet)
600 3 1,0 3
1000 6 0,8 4
1500 6 1,7 10
2000 8 2,5 20
2500 10 2,2 22
3000 26 1,0 25
3500 33 0,8 28
4000 40 1,1 44
4500 45 1,3 60
5000 48 1,4 69
5300 51 1,7 89

 

Denne saken ble første gang publisert 08/05 2015, og sist oppdatert 17/06 2020.

Les også