Porsche Cayman GT4
Bygget slik at du skal orke å bruke den til butikken
Mens vi venter på mindre motorer kommer Porsche med et nytt medlem for de ivrige.
Mens vi venter på Porsches firesylindrede boxermotorer, som de må lage for å innfri utslippskrav, kommer bilprodusenten med et nytt medlem i GT-familien: cayman GT4. Dette er første gang Porsche gjør en GT basert på Cayman som har komponenter fra 911 GT3. Chassiset er nesten utelukkende basert på 911 GT3.
Med en rundetid på syv minutter og 40 sekunder på Nürburgrings beryktede Nordschleife, hevder Porsche at Cayman GT4 setter standarden i sitt segment. Dette er også en høylytt manifestering om at Porsches Motorsport-avdeling i Weissach fortsatt skal bygge drøye sportsbiler i fremtiden, selv om også Porsche må forholde seg til strengere utslippskrav.
På banen og til butikken
GT4s motor, chassis, bremser og aerodynamikk er konstruert med to mål for øyet: maksimal kjøredynamikk når det er påkrevd, men samtidig allsidighet nok til at man orker å bruke den til butikken.
GT4 drives av en 3,8-liters boxermotor som den har fått av 911 Carrera S. I GT4 yter motoren 385 hk. Det skal sette bilen i stand til å gjøre 0-100 km/t på 4,4 sekunder, med en toppfart på 295 km/t. GT4 er for øvrig utstyrt med en sekstrinns manuell girkasse, og forbruket ved blandet kjøring er oppgitt til 1,03 liter per mil.
Veltebur og brannslukningsapparat
Det som tydeligst skillet GT4 fra andre Cayman-er når det gjelder utseende, er tre omfangsrike luftinntak foran og en stor hekkvinge som skal gi ekstra marktrykk. I tillegg er den senket 30 mm.
Vil du forsterke det sportslige tilsnittet ytterligere, finnes det litt ekstra snadder på listen over ekstrautstyr, som PCCB-keramiske bremser, seter av karbonfiber og armert plast, samt en skreddersydd Sport Chrono-pakke med dynamiske motorfester og en Track Precision-app, samt en Club Sport-pakke som normalt omfatter elementer som veltebur, sekspunkts setebelter og brannslukningsapparat.
Porsche Cayman GT4 har verdenspremiere på bilutstillingen i Genève i mars.
Denne saken ble første gang publisert 04/02 2015, og sist oppdatert 03/05 2017.