Er dette fremtidens elbil?
På bilutstillingen står det en elbil med 925 hk og en rekkevidde på 60 mil.
Det var mange elbiler på bilutstillingen i Geneve. En av de mer oppsiktsvekkende var en sportslig limousin med måkevingedører. Den kommer fra en liten bilprodusent i Liechtenstein.
Quant e-Sportlimousine er lenger enn en Mercedes S-klasse og veier 2,3 tonn. Ifølge firmaets teknikksjef er ikke bilen produksjonsklar, men den er heller ikke en ren konseptbil. Tanken er at Quant skal teste en ny type batteri, som skal gi bedre rekkevidde enn dagens elbiler.
Quant e-Sportlimousine har en elektromotor for hvert hjul, noe som gjør bilen firehjulsdrevet. Totalt gir systemet som mest 925 hk. Null til 100 km/t skal gå på 2,8 sekunder, og toppfarten er oppgitt til 379 km/t. Men foreløpig er dette altså ikke testet i virkeligheten.
Batteriene bruker en teknikk som kalles NanoFlowCell, og som skal ha fem ganger bedre ytelse i forhold til vekten sammenlignet med dagens batterier. NanoFlowCell-teknikken skal kombinere det beste fra både batterier og brenselsceller. Ifølge Quant ligger rekkevidden over 60 mil.
Quant har vært på ferde før. Allerede i 2008 viste bedriften en elektrisk bil med plass til fire. Effekten lå på 512 hk, og også Koenigsegg var innblandet. Nå er tanken at Quant e-Sportlimousine skal testes på offentlig vei i løpet av året.
Quant e-Sportlimousine er lenger enn en Mercedes S-klasse og veier 2,3 tonn. Ifølge firmaets teknikksjef er ikke bilen produksjonsklar, men den er heller ikke en ren konseptbil. Tanken er at Quant skal teste en ny type batteri, som skal gi bedre rekkevidde enn dagens elbiler.
Quant e-Sportlimousine har en elektromotor for hvert hjul, noe som gjør bilen firehjulsdrevet. Totalt gir systemet som mest 925 hk. Null til 100 km/t skal gå på 2,8 sekunder, og toppfarten er oppgitt til 379 km/t. Men foreløpig er dette altså ikke testet i virkeligheten.
Batteriene bruker en teknikk som kalles NanoFlowCell, og som skal ha fem ganger bedre ytelse i forhold til vekten sammenlignet med dagens batterier. NanoFlowCell-teknikken skal kombinere det beste fra både batterier og brenselsceller. Ifølge Quant ligger rekkevidden over 60 mil.
Quant har vært på ferde før. Allerede i 2008 viste bedriften en elektrisk bil med plass til fire. Effekten lå på 512 hk, og også Koenigsegg var innblandet. Nå er tanken at Quant e-Sportlimousine skal testes på offentlig vei i løpet av året.
Denne saken ble første gang publisert 13/03 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.