Hvordan finne riktig parfyme
Du skal ikke kjenne lukten av din egen parfyme
Usikker på hvilken type som passer deg? Se ekspertenes tips her.
Lar du deg lokke av parfymeflaskens lekre design? Og av hvilket merke eller artist den er signert med? Da er du ikke alene.
Markedet bugner av elegante og tiltrekkende parfymer som kan lyse opp enhver badehylle.
Men det er jo faktisk innholdet i flaskene som er det viktigste, ikke sant?
Før du investerer i en parfyme, er det visse ting du bør tenke gjennom.
- For å finne den riktige parfymen til deg selv, er det viktig at du tenker gjennom hva du ønsker å uttrykke med duften. Ikke tenk på hvilke ingredienser den inneholder, tenk heller på hvilken følelse den skal gi deg og hvilken setting du skal bruke parfymen i.
Det sier Hanne Sundby, fagekspert på parfyme i Travel Retail. I stedet for å holde seg til én parfyme, anbefaler hun å bygge en duftgarderobe som kan passe til flere anledninger, og ikke minst humør.
- Er du ute etter en ren, fresh og lett feminin duft? Eller vil du ha en varm, sensuell og sødmefull duft for å bli lagt merke til på byen?
- Tenk gjerne på klesgarderoben din. De samme ordene du bruker for å beskrive den, bør være mulig å si om din favorittparfyme, sier hun.
Vær tålmodig
Parfymeekspert og driftskonsulent hos firmaet "Duftende", Cecilie F. Egeberg, råder deg til å tenke nøye gjennom hva du foretrekker.
- Noen er opptatt av merker, andre er opptatt av å ha det siste nye. Noen vil gå for grønnere valg – som oljer og promader, mens andre kun er opptatt av selve duften, sier hun.
Om du tilhører sistnevnte kategori, er nøkkelen til den riktige parfymen tålmodighet og tid.
- Ikke kjøp en parfyme med en gang du ser den. Taxfree er best når du vet hvilken parfyme du vil ha.
- La parfymen utvikle seg på huden, og kjenn etter om du liker bare en del av utviklingen i duften, eller hele spekteret fra begynnelse til slutt, sier hun.
Egeberg råder deg videre til å gå innom et nisjeparfymeri og sette ord på hva du liker og ikke liker.
- Der vil du få hjelp gjennom jungelen og unngå bomkjøp.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Skaff deg en prøve
Bjørn Brochmann, parfymeentusiast, skribent og illustratør, stemmer i:
- Bruk tid! Toppnotene i en parfyme er ofte borte i løpet av en halvtime. Sett at en parfyme varer i seks timer, bør du jo like de neste fem og en halv timene også.
- Skaff deg en prøve og bruk den i ulikt vær eller forskjellige tider på døgnet. Det er mange parfymer som oppfører seg annerledes enn du skulle tro i begynnelsen, sier han.
Hudtype er vesentlig
Videre anbefaler han at du bør tenke på hvilken hudtype du har.
- Alt handler om hvordan duftmolekylene frigjøres fra kroppen din. Har du fet hud, vil parfymen binde seg på en annen måte enn om du har tørr hud. Dessuten har det mye å si hvor varm kroppen din er. Jo høyere temperatur, jo raskere fordampning, sier Brochmann.
Sundby i Travel Retail peker spesielt på ett tips som kjennetegner at parfymen passer deg:
- Hvis du selv ikke kjenner parfymen når du har den på, betyr det at duften ikke er for tung eller ”skjærer seg” på huden din. Det handler om kjemien i huden din, sier hun og legger til:
- Om en parfyme ikke passer deg, vil du kjenne en skarp og skjærende duft som kan sammenlignes med duften av dårlig mat. Den er ikke til å ta feil av.
I tillegg bør du rådføre deg med de du omgås med.
- Komplimenter er en god ledetråd, men jeg ville ikke ha bundet meg til det. Det viktigste er at du selv trives med duften, sier Brochmann.
Artikkelen fortsetter under bildet.
En parfyme til hver anledning
Mange foretrekker å bruke forskjellige parfymer til ulike anledninger. Men finnes det noen uskrevne regler her?
Tenk over dette før du kjøper parfyme
* Hva vil du uttrykke med duften din: Lett friskhet eller sensualitet og varme?
* Bruk tid, for toppnotene i en parfyme forsvinner etter en halvtime.
* Skaff deg en prøve og bruk den i forskjellige settinger.
* Finn ut hvilken hudtype du har og rådfør deg på et nisjeparfymeri.
* Invester i minst to parfymer slik at du kan tilpasse duften til anledningen.
* Ikke tenk at du kun skal bruke én parfyme som er "deg". Er som med et antrekk: passer ikke til alle anledninger.
* Forhør deg med de du omgås med om de liker duften av deg. Du blir fort immun mot duften selv.
* Og det viktigste: Liker du duften selv?
Kilder: Hanne Sundby, fagekspert på parfyme i Travel Retail, parfymeekspert og driftskonsulent hos firmaet ”Duftende”, Cecilie F. Egeberg og parfymeentusiast, skribent og illustratør, Bjørn Brochmann
- Det vanligste her til lands er å bruke én parfyme til alle anledninger fordi de fleste vil ha en parfyme som er ”meg”. Men duften bør akkompagnere ditt humør og image, og attpåtil passe til anledningen og intensjonen du har, sier Sundby og fortsetter:
- Derfor bør du grunnleggende ha minst to forskjellige dufter. En mildere og mer nøytral til skole og jobb, og en mer kraftfull, varmere og sensuell parfyme til kveldsbruk som passer i selskaper, på date eller ute på byen.
For du vil kanskje ha en annen duft på en hot date enn i bestemors bursdag? Da kan det være et poeng å utvide parfymegarderoben din.
- Jeg bruker parfyme etter humøret. Noen ganger kan jeg våkne og tenke at jeg lever i The Roasing Twenties. Da er det bare å finne frem en av de gamle klassikerne fra Guerlain eller Chanel, sier Brochmann.
Bruk rett og slett parfymen som en stemningsforsterker.
- Hvis jeg skal i et møte der jeg føler at jeg er på gyngende grunn, liker jeg derimot å ha en parfyme jeg kjenner godt fra før. På fest kan du godt bruke parfyme som et statement, men på jobben synes jeg parfyme skal være en privat sak, sier han.
Kjendisparfymer
Og ikke la deg lure av prisen. Det er nødvendigvis ikke slik at jo dyrere parfymen er, jo bedre.
- Hvis du velger en blockbuster-parfyme til 500 kroner, for eksempel en kjendisparfyme, så går mesteparten av pengene dine til reklamekampanje, markedsføring, designere og selvsagt til kjendisen. Svært lite går til innholdet i flasken, sier Egeberg.
- Disse duftene er laget av større fabrikker for å treffe flest mulig i den valgte målgruppen, legger hun til.
Derfor kan det lønne seg å gå for en nisje-parfyme.
- Hvis du velger en parfyme fra et mindre og uavhengig merke går en mye større del av pengene inn til produksjon av selve duften. Du vil altså få mye mer for pengene, sier hun.