Prøvedukker med mage, rumpe og lår
Her er bildet som har fått én million til å trykke "like"
Kvinner over hele verden har likt og delt bildet av denne svenske prøvedukken.
I årevis nå har det rast debatter om negative kroppsidealer.
Superslanke kjendiser, radmagre fotomodeller og prøvedukker med Barbie-kropper kan få selv den smekreste av oss til å føle seg klumpete og overvektige - til tross for en kropp som er både slank og velproporsjonert i forhold til høyde og kroppsbygning.
I motsetning til Barbie, som i levende live og i fullvoksen størrelse ville hatt samme hofteomfang som en syv år gammel jente - og en puppeomkrets som ville fått selv Dolly Parton til å se flatbrystet ut.
Da er det kanskje ikke så rart at disse bildene, av noen prøvedukker i en Åhlens-butikk i Sverige, har spredt seg som ild i tørt gress på internett, blant bloggere og på sosiale nettverkssider som Facebook og Twitter.
Delt av nesten 100 000 mennesker
Bildene, som det først ble spekulert i om var fra en H&M butikk, er i virkeligheten tatt av svenske Rebecka Silvekroon på 29 år fra Malmö. Allerede så langt tilbake som i 2010 delte hun bildet på bloggen sin og skrev følgende:
"Sjekk hva jeg fant på Åhlens! Prøvedukker som faktisk ser ut som et menneske i vanlig størrelse. Så fint! Hun er jo fortsatt slank, men på en sunn måte. I like."
Det skulle gå noen år før både bildet og blogginnlegget til Silvekroon fant veien ut i sosiale medier, men for et par uker siden begynte snøballen å rulle.
- I midten av mars postet organisasjonen Women's Rights News bildet mitt på sin Facebook-side, forklarer Silvekroon til Kamille.
- Det genererte over 80 000 "likes" nesten umiddelbart. Samme dag postet også en fransk side bildet, som da fikk nye 80 000 "likes". Og noen dager senere eksploderte det virkelig, da den kanadiske radiokanalen New HOT 105.5 postet bildet på sin Facebook-side. Før jeg nesten visste om det selv, hadde bildet blitt likt mer en 730 000 ganger, og delt av mer enn 85,000 mennesker over hele verden.
"Sverige har skjønt det!"
Og reaksjonene fra kvinner over hele verden har ikke latt vente på seg.
I en kommentar til bildet på Women's Rights News sin Facebook-side skriver en kvinne:
"Sverige har skjønt det. Ikke nok med at de har prøvedukker som ser ut som ekte mennesker, de har også med bilder av jenter og gutter som leker med dukker, lekepistoler og bilder i leketøyskatalogene."
En annen skriver: "Jeg bodde i Sverige i en ganske lang periode for noen år tilbake. De fleste kvinner der har et mye mer naturlig forhold til kropp og vekt enn vi har her. Og alle faller inn under kategorien normalvektige."
Flere andre skriver at de håper at USA - og også andre land og butikker - følger dette eksempelet.
Oppfordrer andre til å dele bilder av prøvedukker
I ukene som fulgte ble Silvekroon intervjuet av magasiner og radiostasjoner fra hele verden.
- Radiostasjoner både her hjemme i Sverige, og også i Tyskland, har ringt for å snakke om bildet, forklarer Silvekroon.
- Jeg har også blitt intervjuet på TV og av presse fra hele verden.
Men bloggeren er rask med å poengtere at dette ikke handler om henne selv.
- Dette handler om kroppsidealer og hvordan kvinner blir fremstilt i det offentlige rom og i media. Og ikke minst hvordan vi reagerer på dette.
I lys av mediestormen har Silvekroon startet nettstedet Swedish Mannequins, hvor hun oppfordrer andre til å diskutere bildet og omstendighetene rundt det, og ikke minst dele bilder av prøvedukker de selv kommer over, som enten representerer kvinnekroppen på en sunn eller usunn måte.
- Målet er å skape en debatt, forklarer 29-åringen.
- Vi må snakke høyt om dette med kroppsidealer og slankepress for å klare og få oppmerksomheten til moteverdenen og klesprodusentene.
Har brukt ulike størrelser på prøvedukkene i mange år
At prøvedukkene deres har blitt verdensberømte de siste ukene, synes vikarierende informasjonssjef hos Åhléns i Stockholm, Thérèse Johnsson, er både flott og morsomt. Men dukkene er ikke noen nyhet.
- Åhlens begynte med prøvedukker i ulike størrelser allerede i 2006, forklarer Johnsson til Kamille.
- Det begynte med at vi skulle lansere en kolleksjon med damemote i større størrelser, men da vi så de positive tilbakemeldingene prøvedukkene genererte hos kundene våre, bestemte vi oss for å bruke dukkene til å vise frem både undertøy og annet tøy.
På varehus over hele Sverige bruker Åhlens prøvedukker i flere ulike størrelser.
- Kundene våre kommer jo i forkjellige størrelser og ser ulike ut, forklarer Johnsson, som røper at de faktisk selger mer klær med de realistiske prøvedukkene enn uten.
- Dermed er det naturlig for oss å vise frem det mangfoldet når det kommer til prøvedukker. Det er viktig for oss å fremme positive og normale kroppsidealer, og det er tydelig av de siste ukene at dette er noe kvinner setter pris på.
Bruker de dukkene som er vanligst på markedet
Men det er ikke mange andre butikker og kjeder som har gått i Åhlens sitt fotspor. Foreløpig. Til den svenske avisen DN forklarte nylig pressekontakt for H&M i Sverige, Marie Rosenlind, at hos H&M bruker de kun de dukkene som er vanligst på markedet.
- Per i dag bruker vi ikke andre modeller av prøvedukker, men vi utelukker ikke muligheten for av at vi kommer til å gjøre det i fremtiden, forklarer Rosenlind til avisen.
- De dukkene vi benytter oss av, er de som er standard på markedet i dag, men vi ser jo at disse dukkene absolutt ikke representerer mangfoldet blant kundene våre.
Og det bør de kanskje vurdere om de vil holde på kundene sine. For som én kvinne kommenterer om Silvekroon bilde:
"Endelig! Prøvedukker som viser hvordan klær ser ut på virkelig mennesker. Nå vet jeg hvor jeg skal handle i fremtiden!"
Prøvedukkene har krympet
Moderne prøvedukker har de siste årene måtte tåle kritikk fra både bloggere og helsemyndigheter.
I 2007 gikk britiske helsemyndigheter ut og kritiserte bruken av for tynne og magre prøvedukker i utstillingsvinduer i handlegater og "High Streets" over hele landet.
"Disse dukkene representerer dårlig den gjennomsnittlige britiske kvinne" het det ifølge avisen Daily Mail i en pressemelding.
I 2011 kom den amerikanske kleskjeden GAP under sterk kritikk og latterliggjøring av bloggere, som gjorde narr av prøvedukkene som var brukt for å vise frem jeansen "Always Skinny".
"Jeg lurer på hva det egentlige navnet på disse jeansene var på hovedkontorer til GAP?" lurer en blogger på.
"Anorexia Chic? Eller kanskje Sultestreik Mote?"
Kilder: iVillage, The Examiner, Swedish Mannequins, Daily Mail og DN
Les også:
Derfor er det sexy å være komfortabel med hvem du er
Slik shopper du deg til bedre samvittighet
Meld deg på Klikk Motes nyhetsbrev og hold deg oppdatert på det siste innen mote og skjønnhet
76% av norske kvinner vil fikse på utseendet
Denne saken ble første gang publisert 31/03 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.