Verdens mest påkostede jeansmerke
Her er Oslos dyreste jeans
Sjekk denne eksklusive buksebaken - har du sett på maken? Vi har jaktet på byens dyreste jeans.
Visste du at jeansen fyller 141 år i 2014?
Det er nemlig blitt såpass lenge siden Levi Strauss og Jacob Davis først oppfant dongeribuksa, takk og lov, i respons til minearbeideres behov for slitesterkt arbeidstøy under gullrushet i USA.
I tillegg til at de tålte det meste, var buksene billige og komfortable, noe som etter hvert førte til at også bønder og cowboyer gjorde det til sin arbeidsuniform.
Etter at kjekkeste James Dean hadde på seg buksene i filmen "Rebel Without a Cause", ble jeansene populære blant opprørsk ungdom på 50-tallet, før det på 60- og 70-tallet ble vanlig å ha jeans i skapet - uansett om du var rebell, eller regelrytter.
I 1977 ble det eksempelvis solgt 500 millioner jeanspar (!) i USA.
Jeansen er blitt allemannseie
Nesten 150 år seinere, er jeans blitt til allemannseie. Ser du deg til venstre og så til høyre, kan vi nesten garantere at det finnes noen i blått.
For i dag trenger du ikke å ha hest i låven eller gull i fjellet for å gå i olabukse, tvert i mot, da det virkelig finnes jeans til alle anledninger; mønstrete, snekkerbukse, skinny, baggy, høye, lave, 70-talls, fargerike, avklippede og skreddersydde.
Og så finnes det versjoner som beviser at jeansene slett ikke er grovt og billig arbeidstøy lenger, med dyrebare detaljer som gjør at de koster like mye som en husleie i hovedstaden. Nesten.
Vi fant et slikt merke hos Ragazzi à Vika på Vika Terrasse i Oslo.
Oslos dyreste
Hos Ragazzi ligger nemlig Jacob Cohën rundt, overalt. Nei, vi snakker ikke om en løssluppen ansatt, men verdens mest påkostede og detaljrike jeansmerke.
- Denimstoffet er i den fineste japanske kvalitet, sømmene er håndsydde i Italia, bukseknappen er sølvbelagt og buksemerkene er prydet med hestehår, forteller Morten Rasmussen, som driver klesbutikken sammen med André Flesvik.
Og prislappen? Nummererte Jacob Cohën-bukser i "limited edition" kan koste over 5000 kroner. Inkludert pusseskinn, skjerf og ekstra originaltråd.
- Prøver du buksene, forstår du at de er verdt det, sier han.
Det handler om komfort, kvalitet og klasse
Sesongens jeans:
Kathrine Kind, PR-konsulent i Mildh Press, forteller deg hvordan jeansen helst skal se ut i vår.
- I vår og sommer er jeanstrendene veldig varierende. Men boyfriend-jeansen, gjerne i en slitt versjon og med hull, utmerker seg. Kombiner disse med en skinnjakke, en løs t-skjorte og et par freshe pumps, noe som både er avslappet og sexy. Ellers skal fasongen være trang med høyt liv, eller ankelkort med lavt liv. Slengbuksene får man derimot legge bakerst i skapet og heller hente fram igjen seinere, for de kommer garantert tilbake! Kvaliteten på rimeligere jeans har økt betraktelig de siste årene, men husk at hvis du skal du gå for en dyrere olabukse, bør du gå for en modell som er tidløs, sier Kind.
Jeans er nemlig ikke som de en gang var; stive og grove, sydd for tøffe påkjenninger.
Nå handler det heller om komfort, kvalitet og klasse - som en av få herremerker inneholder eksempelvis Jacob Cohën-jeans stretch, i tillegg til at den skreddersydde "looken" egner seg til både blazer og pensko.
Noen av Oslos dyreste damejeans finner vi hos Soul i Bygdøy Allé, et par Phillip Plein-jeans med Swarovski-krystaller til 3490 kr, og hos eksklusive Garbo på Majorstua selges det italiensk Dolce & Gabbana-denim til opptil 3000 kroner.
Så ja, jeans passer kanskje fremdeles som arbeidsbukser, men i dag er de egnet for både cowboyer og direktører. Men hvem er det som kjøper såpass dyre jeans - og hvorfor?
- For noen er dyre merkevarer en identitetsmarkør, for å utstråle velstand, imens det for andre handler om ren og skjær kvalitetsorientering, sier trendforsker Michelle Orme.
Noen ønsker altså å vise fram sin økonomiske pondus ved å handle "high-fashion", imens andre heller legger bunker av pengesedler på bordet, for å sikre seg klær av ypperste kvalitet.
- Merker som Jacob Cohën, som byr på verdens beste denimprodukter og skreddersømmer, appellerer til stadig flere som ønsker seg kvalitet. Denne trenden ser vi at vokser sterkt, blant annet i USA, sier Orme. Heldigvis for miljøet.
- Kjøp og behold, i stedet for bruk og kast
For parallelt med denne trenden, puster jorda oss i nakken.
Tips fra trendforskeren:
Mange tror at dyre merkeklær er synonyme med høykvalitet. Det stemmer ikke alltid, ifølge trendforsker Michelle Orme.
Noen dyre merker er langt fra like kvalitetsbærende som prisen tilsier, da det for noen er en merkevarestrategi å skru opp prisen for å gi et inntrykk av kvalitet og eksklusivitet. Så husk å sjekke vaskelappen, i tillegg til prislappen!
Alle rekorder er nemlig ikke like gode; i 2011 satte nordmenn rekord i forsøpling, da vi genererte 2.183.000 tonn med avfall, skriver Miljøstatus i Norge. Samme år kastet hver av oss omtrent 10 kilo med tekstiler, ifølge Statistisk Sentralbyrå (SSB). I tillegg til dette, øker forbruker vårt stadig.
Sånn sett er det bra at stadig flere velger kvalitet over kvantitet; kjøp og behold, i stedet for bruk og kast.
- Noen er med på å ta miljøansvar ved å innføre shoppestopp, imens andre velger å kjøpe tidløse klær. Klærne våre lever så mye lenger sånn, sier Orme.
Så selv om du ikke har råd til jeans i det aller øverste prissjiktet, er det uansett gunstig å kjøpe mindre klær, av høyere kvalitet - én bukse til tusenlappen, i stedet for fem til 200 kroner.
Da kommer du tross alt til å utstråle både mote- og miljøbevissthet.
Les også:
Har du hørt om tre minutters-regelen?
Salttrikset som bevarer jeansfargen
Denne saken ble første gang publisert 06/03 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.