Derfor er disse bildene in
Ugly er det nye sexy
Glem trutmunn, finere-filter og sexy six-pack. Nå skal du ta stygge "selfies".
Hva er en "selfie"?
Å ta en "selfie" refererer til det å ta bilde av seg selv med sin egen mobiltelefon for så å poste dette bildet på sosiale medier som Facebook eller Instagram. Gjerne da etter at man har endret på bildet ved å bruke et filter som finnes som en del av appen Instagram.
(Kilde: Wikipedia, Telegraph)
Du vet noe har blitt et offisielt fenomen når det til og med kåres til årets ord. For noen uker siden falt valget på "selfie" når prestisjetunge Oxford Dictionaries skulle kåre sitt internasjonale Word of the Year for 2013.
Og ifølge den engelske avisen Telegraph har dette året på alle måter vært et år hvor både vi og kjendisene (Obama, Cameron og Danmarks statsminister Helle Thorning Schmidt midt under Nelson Mandelas minneseremoni, anyone?) har bombardert venner og følgere med såkalte selfies.
Vi har sett Kim Kardashian vise frem sin formfulle bakdel etter å ha slanket vekk babykiloene hun la på seg mens hun ventet lille North West.
Vi har sett Rihanna vise frem sexy nye tatoveringer og bikinioverdeler. Og vi har sett kyssetrutmunner og behind-the-scenes selfies fra stort sett alle Victoria Secret's englene.
Stygt er in
Men nå har trendekspertene tro på at selfie-trenden med posering og "bli vakker"-filter kanskje har nådd toppen. For ifølge avisen Daily Mail kaster flere og flere kjendiser seg nå på "uglies"-bølgen.
Og der hvor Cara Delevingne, Beyoncé og Ricky Gervais leder an, ja, der følger stort sett vi vanlig dødelige også etter.
Deler stygge og rare bilder av seg selv
En "uglie" - i motsetning til en "selfie" involverer å ta bilde av deg selv der du lager teite grimaser, befinner deg i langt fra sexy situasjoner eller rett og slett ser helt grusom ut.
- Ifølge en undersøkelsen tar briter 35 millioner "selfies" hver måned, forklarer avisen.
- Men nå kan det se ut som trenden med de poserende og ofte svært fotoredigerte bildene er i ferd med å bli litt "ut".
Og kreditert for å ha startet den nye trenden er ingen ringere enn supermodell og ivrig bruker av sosiale medier, Cara Delevingne.
- Det er klart at det er mange som har postet bilder der de ser teite eller rare ut før nå også, forklarer avisen.
- Men det som startet snakkisen om "uglies" var nok i stor grad bilder som blant andre Ricky Gervais and Cara Delevingne postet av seg selv nylig, hvor de lager grimaser og helt tydelig ikke gjør noe forsøk på å se verken sexy eller lekker ut.
I det siste har både Twitter, Facbook og Instagram vært tapetsert med såkalte "uglies", hvor både kjente og mindre kjente fjes viser seg fra sin verste side.
- En nokså tydelig kontrast til de perfekte og feilfrie selfie-bildene som hittil har regjert på sosiale medier, poengterer avisen.
Mett av se på meg-selfies
Trendforsker og sosialantropolog Gunn Helen Øye i Eye;Watch er verken overrasket over at "selfie" har utviklet seg til å bli både et ord og et fenomen, ei heller at det nå eksiterer en motvekt som gjør narr av de svært navlebeskuende bildene.
- Det er jo sånn det er med trender og nye fenomener, forklarer Øye til Detnye.no.
- Alle kaster seg over det og blir med, og som med alt annet lar vi oss jo påvirke av kjendisene og hva de foretar seg.
Men Øye tror også mange av oss begynner å bli mettet på "selfies".
- Det blir litt i samme gate som motebloggere, forklarer trendforskeren.
- Det var nytt og spennende og vi lot oss både inspirere og imponere når det var nytt og når det var noen som gjorde det, og gjorde det bra. Men nå, når annenhver jente har en moteblogg og alle deler bilder av "dagens antrekk" og "dagens fangst" etter en shopperunde, ja så blir vi liksom litt lei.
Øye tror det samme er tilfellet med alle selvportrettene på sosiale medier.
- Selv når vi ser kjendis-selfies nå så tror jeg mange av oss tenker at "gjesp, det har jeg sett før".
Enten det nå dreier seg om Miranda Kerr som gjør morgen-yoga eller Kim Kardashian som sminker seg.
Anti-selvhøytidelig har blitt trendy
Ifølge det amerikanske magasinet Allure er det også tydelig at vi går mot et skifte i måten man vil portrettere seg selv på i sosiale medier.
- Det er som om det den siste tiden har blitt en slags bevegelse som vil promotere det å ikke ta seg selv så høytidelig, forklarer magasinet.
- Og her kommer "uglies" bildene inn. For nå kan kjendiser - som vi vanligvis bare ser avbildet når de ser perfekte ut fra topp til tå - vise at de også kan ha en dårlig hår-dag, eller rett og slett bare vise at de også har en tøysete side, som ikke trenger å til enhver tid se så polert ut.
Men magasinet diskuterer også om ikke det å ta bilder av seg selv generelt - enten de nå er lekre eller stygge - i bunn og grunn er å vise at man har et veldig behov for å vise seg frem.
- At det nå er blitt trendy med "uglies" gjør jo bare at storbrukerne av sosiale medier kan fortsette besettelsen de har med å vende kameraet mot seg selv - uten å virke selvgode og narsissistiske.
Motreaksjon
Vi mennesker er generelt svært opptatte av oss selv, og har ifølge psykologien en klar tendens til å overvurdere vår egen viktighet og posisjon.
- Med bakgrunn i dette er ikke så rart at plattformer som Instagram og Facebook, som ga oss muligheten til å selv bestemme hvordan vi "ser ut" i andres øyne ble så populære og gav oss fenomenet selfies, forklarer psykolog Lars Dehli til Detnye.no.
- Selfies understreker på alle måter den såkalte spotlight-effekten, at vi selv oppfatter oss som mer betydningsfulle og mer "synlige" til andre enn det vi i realiteten er.
Dehli forklarer at man innen psykologien opererer med begrepet "reaksjonsdannelse".
- Det er dette som er mer interessant i forhold til trenden med "ugly selfies", forklarer psykologen.
- Reaksjonsdannelse, som fungerer som en slags forsvarsmekanisme, kan brukes som en forklaring på hvordan en slik motreaksjon som "uglies" oppstår. De fleste trender som blir store nok blir før eller siden gjenstand for en motreaksjon.
Dehli sammenligner med kultur og tidsepoker, hvor jo som regel en seriøs, realistisk periode følges av en ironisk, lettbent en.
- Så selv om de fleste mennesker gjerne vil fremstå som attraktive på generell basis, så forklarer reaksjonsdannelse hvorfor det nå faktisk er både trendy og attraktivt å fremstå som stygg og ustelt.
Vil være mer ekte
Mote- og trendnettstedet The Cut tror trenden med "uglies" har utviklet seg sakte, men sikkert over en periode.
- Vi har sett tendensene en stund nå, hvor det har blitt kult og trendy å være mer ekte, selv på sosiale medier, forklarer nettstedet.
- Det postes mange bilder nå med hashtags som #nofilter eller #badhairday for å vise at her er det ikke bare skjønnhet, filter og glamour, men også hverdager, ingen tid til sminke eller sove-hår.
Noen brukere av sosiale medier har opprettet egne kontoer hvor de bare poster "uglies", mens hos andre brukes disse innimellom andre bilder, hvor de ser normale og lekre ut - sånn for å vise at man kan være begge deler.
- Noen ganger er ikke målet å ta en "uglie", forklarer nettstedet.
- Men heller å kontrollere lysten til å redigere, til å bare vise seg selv fra sin beste side.
I dag har vi teknologien som skal til for å styre hvordan vi ser ut ovenfor andre mennesker - og vi bruker den.
- Digitale kameraer har skapt en verden hvor alle kan se vakre ut, forklarer nettstedet.
- Å ta en "ugly selfie" og å poste denne, er å slappe litt av, å gi deg selv lov til å slutte å overvåke hvordan du ser ut til enhver tid.
Les også:
Slik blir du stjerne på Instagram
Her er mobil-dekslene vi elsker
Denne saken ble første gang publisert 29/12 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.