Hårfarge med miljøprofil
Velger du økologiske varer når du handler mat? Nå kan du også velge økologisk når du skal farge håret.
Stadig flere får øynene opp for økologiske varer i dagligvarebutikkene, og nå ser det ut til at utviklingen går samme veien når det gjelder hårpleie. I Danmark er økologiske frisører faktisk begynt å bli ganske vanlig, og nå følger Norge etter.
God respons
Rene økologiske frisører finnes i noen få norske byer, men også "vanlige" frisører har begynt å ta inn enkelte økologiske produkter slik at kunden får en mulighet til å velge selv.
Marit Sjøthun er imagekonsulent i Stili i Tromsø. Her er hun også frisør, og driver virksomheten så økologisk det lar seg gjøre.
- Grunnen til at jeg har valgt å drive økologisk er at jeg er allergisk mot kjemisk hårfarge. Hårfargene jeg bruker i salongen er derfor rent økologisk. Det er også sjampoen, balsamen, kurene og stylingen, forteller Sjøthun.
Hun sier responsen er svært god og at kundene er kjempefornøyde med at det finnes en økologisk frisør i Tromsø.
Prøv hjemme
Også når det kommer til hjemmefarge er det mulig å få tak i økologiske produkter.
Selskapet COFEC har solgt de økologisk hårfargene Logona i nærmere 20 år og driver nettsiden naturkosmetikk.com, som selger naturprodukter på nettet. Markedssjef Freddy Carlsen tror det bare er et spørsmål om tid før denne måten å farge håret på blir mer utbredt.
- Økologiske hårfarger er ikke dyrere enn vanlige og de er vel så bra som andre farger. De inneholder ikke syntetiske eller kunstige stoffer og fargen legger seg rundt håret i stedet for å trenge inn i det og dermed blir håret heller ikke ødelagt, sier Carlsen.
Still krav
Nettsiden naturkosmetikk.com råder deg til å stille krav til din leverandør når det gjelder kosmetikk. Du bør blant annet være sikker på at produktene ikke inneholder syntetiske råstoffer eller parabener.
I tillegg til å kjøpe økologiske hjemmefarger på nettet, er det også muligheter i visse Life-butikker.
Denne saken ble første gang publisert 18/12 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.