Oppføre seg på restaurant
Du gjør vel ikke dette når du spiser på restaurant?
Det er én tabbe de fleste av oss gjør.
Tidligere har vi skrevet en sak om hvordan man skåler når man er i finere selskap. Det vakte reaksjoner.
- Det er hyggelig. Jeg gleder meg over reaksjonene og at folk engasjerer seg, sier ekspert i skikk og bruk, Reidar Helliesen til Klikk.no.
Men det er ikke bare når vi skåler at vi bryter med skikk og bruk - eller god kutyme, som det også kan kalles. Også når vi spiser ute på restaurant, kan vi gjøre ting som andre reagerer på og synes er ufint.
Ikke kaffe til desserten
I denne saken får Helliesen selskap av Heidi Bjerkan. Hun eier og driver Credo restaurant og bistro i Trondheim, og kan daglig observere nordmenns vaner på restaurant.
- Det er at man ønsker å drikke kaffe til desserten er ikke helt greit, sier hun.
"Hæ?", tenker du kanskje nå. Er det ikke greit å drikke kaffe til dessert?!
- Nei, men vi serverer gjerne en god dessertvin som er tilpasset desserten, sier Bjerkan.
Kokken lager ikke desserten med tanke på at du skal drikke kaffe til, fordi kaffe tradisjonelt ikke skal nytes som en del av middagen.
- Jeg lager menyene slik at det sjelden er desserter som funker bra til kaffe. Jeg liker lette forfriskende desserter til å avslutte et stort måltid, og da er vinvalget viktig. Kaffe til dessert er nok mer akseptert til lunsj, da det er ofte enklere desserter, kanskje en kake.
Så når kan vi drikke kaffe da?
- Man drikker kaffe til "petit four", altså små søte ting som blir servert tll kaffe. På Credo prøver vi å velge håndbrygget kaffe som funker til petit four-en den kvelden. Man drikker kaffe etter middagen.
Legger søppel på tallerkenen
Selv om det ikke er kutyme eller i tråd med skikk og bruk å drikke kaffe til middag, er det andre ting vi gjør på restaurantbesøk som provoserer andre besøkende og de ansatte langt mer enn om vi bestiller feil drikke til desserten.
Frekt å glemme å avbestille kuverter
Heidi Bjerkan ved Credo restaurant og bistro i Trondhjem
- Noe som irriterer meg mye for tiden er selskap som ikke melder i fra om frafall på korrekt måte, sier hun, og rapporterer at dette er en økende trend de ser i restaurantbransjen.
- Det har skjedd ofte her på Credo en del i det siste. På tross av oppfølging av selskapene, uteblir de eller kommer i sterkt redusert antall uten tegn til anger, sier hun.
Det er vel ingen andre bransjer som lar seg bli behandlet på denne måten?
Etikken i dette er ganske klar:
- Enhver som har laget middag til andre enn seg selv, vet hvor stor forskjell det er i kostnader, arbeidsmengde og råvarer om det kommer to gjester i stedet for seks, sier hun.
- Det er ganske sjokkerende hva folk tillater seg å gjøre. De kaster fra seg servietten, snus og tannpirkere på tallerkenen, for eksempel. Det er noe av det styggeste jeg ser, sier Bjerkan, som også har vært kjøkkensjef ved Slottet.
- Vi opplever det aldri i restauranten, men vi har også en bistro og der kan vi finne det på tallerkenen eller til og med i kaffekoppene.
- Jeg tror de fleste reagerer på den typen oppførsel, at noen "kaster søpla" si på tallerkenen. Det sier noe om manglende respekt for dem som dyrker, lager, serverer og rydder maten.
At vi bruker tallerkenen som søppelbøtte, er noe Helliesen også reagerer på.
- Mange etterlater sine bord som om det var seksåringer som hadde hatt et bursdagsselskap, bemerker han.
- Særdeles udelikat. Skitne sammenkrøllete servietter, skitten duk og mye rot på bordet er ikke uvanlig.
Glemmer å gi beskjed om endringer
De aller fleste av skikk og bruk-reglene vi forholder oss til, er som Helliesen beskriver det "trafikkregler" for god takt og tone, altså det de fleste av oss kaller normal folkeskikk.
Men det finnes også forventninger om folkeskikk som går ut over de sedvanlige skikk og bruk-reglene, og som kan være greit å huske på når man for eksempel skal ut og spise på en finere restaurant.
- Det begynner allerede når du bestiller et bord. Det minste du kan gjøre, er å oppgi riktig antall gjester og si ifra om avbestillinger minst et døgn i forkant. Det er stor forskjell på ti og fire personer til middag, det vet alle som lager mat, sier Bjerkan.
Vi aksepterer langt mer i dag
At skikk og bruk-reglene er i konstant endring, er det ingen tvil om. Og det er mange regler vi fulgte i gamle dager, som ikke lenger blir brukt.
Betyr det at vi har større tålmodighet med folks personlige uttrykksformer nå, enn tidligere?
- Skikk og bruk-regler er under konstant endring. Kultur, by og land, religion med mer er med på å avgjøre hva som er korrekt dannelse. Det må man være seg selv bevist dersom man skal unngå å fornærme noen, og ønsker å skape en hyggelig atmosfære, mener Helliesen.
- Nå er restaurantene mer tilgjengelige og det er ikke lenger så stivt når man skal ut og spise. Det liker jeg! Det finnes noe i alle prisklasser, sier Bjerkan.
Likevel er det ting vi foretar oss når vi går ut i festlige lag, som ikke er greit - selv ikke i dag.
Hvorfor har vi "skikk og bruk"?
Er du en av dem som lar deg provosere av artikler om etikette, "rett og galt" eller skikk og bruk? Kanskje er du så godt oppdratt at du også irriterer deg over andres uvaner og oppførsel. Eller kanskje du er lei av å få kritikk fordi du bryter "reglene".
Men hvorfor har vi disse reglene, egentlig?
- Skikk og bruk-regler er trafikkreglene for sosial menneskelig omgang. Ikke alle er like glade for trafikkregler, men vi vet at de skaper en forståelse og flyt i trafikken. Det samme gjelder oss mennesker i mellom, sier ekspert i nettopp skikk og bruk, Reidar Helliesen til Klikk.no.
Nettstedet skikkogbruk.no er dedikert til temaet og beskriver formålet med etikette slik:
- Skikk og bruk er menneskenes sosiale glidemiddel. Det er praktisk kunnskap som gjør at omgangen mellom mennesker blir smidig og effektiv (...) Reglene kan gjelde så forskjellige ting som hvordan man går av og på bussen til hvordan gifter seg eller knyter et slips.
Luftet tærne i fint lag
Blant uvaner Helliesen ser, er det at gjester ikke klarer å få med seg hele bildet før de klager.
- De knipser på kelneren og skriker til ham som om han var en hund. Folk må kunne ha litt tålmodighet. Vise litt respekt, sier han.
- Knipsing er tabu! istemmer Bjerkan.
- Man søker blikk-kontakt med servitøren og ber om regningen, om flere skal dele regningen er det fint å informere om det.
- Og på restauranter med buffet opplever jeg ofte at folk sniker i køen og tar seg til rette.
Men det er ikke det verste han har opplevd på restaurant:
- En mann tok en gang av seg strømpene på restauranten slik at vi som var naboer fikk oppleve en odør og aroma som vi ikke hadde lyst til å oppleve.
Les også:
Ingen krydderhylle er komplett uten
Vet du hvordan du skreller en mango?
Terningkast seks til den billigste karbonadedeigen
Denne saken ble første gang publisert 22/10 2014, og sist oppdatert 30/04 2017.