Tilbud hos Ica
Her blir Ica-kunder rundlurt
Varer merkes med tilbud, men prisen er den samme som vanlig.
Handler du på Ica, har du trolig registrert at dagligvarekjeden til en hver tid har en rekke varer merket med gule tilbudspriser. Du bør imidlertid ikke stole blindt på at varene er satt ned i pris.
I løpet av mars har vi fulgt nøye med på tilbudsprisene ved to Ica-butikker i Oslo; Ica Maxi på Bjølsen og Ica Supermarked på Ullevål.
Bildene våre viser at butikkene er fulle av varer merket som tilbud, selv om prisene er identiske med det produktene koster til vanlig.
- Klart lovbrudd
Fagdirektør i Forbrukeromduet, Jo Torkel Gjedrem, har ingen problemer med å slå fast at markedsføringen er i strid med retningslinjene.
- Bildene viser villedende markedsføring, og et klart brudd på markedsføringsloven. Salg og tilbud gir inntrykk av at varer er satt ned i pris. Et tilbud skal alltid være reelt. I dette tilfellet blir forbrukerne lurt til å tro at produktene er billigere enn vanlig, sier han.
Icas kritikkverdige merking er velkjent. I november i fjor avslørte Klikk.no at Ica og Rimi hadde usynlig rabatt på bleier.
Kundene føler seg snytt
Faste kunder hos ICA Maxi på Bjølsen reagerer med vantro når de blir klar over at de høyst sannsynlig har plukket med seg tilbudsvarer uten å spare et eneste øre.
- Dette var jeg ikke klar over, men det er jo helt rått. Egentlig overrasker det meg ikke, for norske dagligvarekjeder tjener utrolig mye penger, sier Jakob Hamory.
- Slikt er råttent og sleipt. Vi handler her stadig, og har sett varer på tilbud som bare er satt ned noen få øre. At prisene faktisk er helt like er likevel nytt for oss, sier Stian Johansen og Aleksander Kristoffersen.
Heller ikke Marius Andersen har lagt merke til at varer på tilbud koster det samme som vanlig, men han reagerer på prisnivået i butikken.
- Jeg handler her jevnlig, og vet omtrent hva varene koster. Har derfor registrert at selv tilbudsvarene på Ica er temmelig dyre. Går du tvers over gata til Kiwi, er prisnivået langt lavere, forteller han.
Ica aviser tilbudsjuks
Kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Ica Norge beklager på det sterkeste at kunder føler seg lurt, men kan forklare hvorfor prisene på tilbudsvarene ikke er redusert.
- Vi legger oss flate, og vedgår at merkingen er for dårlig, men dette er ikke juks. Vi har en kampanje som heter multikjøp, og alle varene du viser til hører til den. Dette innebærer at du får de aktuelle varene til redusert pris om du plukker med deg flere eksemplarer, sier han.
- Hvordan fungerer dette i praksis?
- Ta for eksempel Melkerullen du har tatt bilde av. Den koster 18,90 også til vanlig, men vi merker varen med gul tilbudspris for å indikere at den inngår i en kampanje. Plukker du med deg fem stykker, betaler du 50 kroner til sammen. Dessverre har vi ikke skiltet godt nok, slik at kundene blir klar over prisreduksjonen som inntrer ved kjøp av flere, forklarer Friis.
Butikksjef ved Ica på Ullevål, Tor Åge Hunnes, informerer om at i hans butikk har de hvite prislappene under de store gule lappene korrekt tilbudspris, og er endret for å synliggjøre tilbudene. Den avbildede Vaffelmiksen kostet 14,90 på tilbud, vanlig pris er 18,50. Kokesjokoladen var priset til 10,85 på tilbud, vanlig pris er 15,50.
Ukjent blant ansatte
Kommunikasjonsdirektør Friis viser til en egen multikjøpsavis med oversikt over multikjøpene som er aktuelle i perioden fram til 3. mai.
Multikjøpsavisen inneholder mange av varene som er avbildet i denne artikkelen, men ikke alle. Blant annet er Melkerullen fraværende.
Oversikten ligger ikke sammen med de ukentlige tilbudsavisene i butikkene, og er ikke synlig blant ICAs tilbudsaviser på nettet i det vi publiserer denne saken.
Heller ikke ansatte i ICA-butikken på Bjølsen kjenner tilstrekkelig til kampanjen.
Da vi spurte en tilfeldig medarbeider i en av kassene ristet han på hodet, og svarte at han ikke kunne forklare hvorfor tilbudsprisene og originalprisene ofte er like.
- Dette skal vi ordne opp i og informere bedre om umiddelbart. Vi tar nå kontakt med de aktuelle butikkene for å be dem merke bedre. Det er viktig at kundene blir klar over fordelene ved multikjøp, og ikke går glipp av gode tilbud, sier Friis.
- Ica ingen versting
Ica-kunder er blitt villedet over lenger tid. Bildet av ridderosten har vi fått av blogger Eigil Moe, og det er tatt i februar i fjor. ICA har svart på blogginnlegget hans, og forklarer at den hvite prislappen er feil.
Finansavisen brukte tittelen "Icas store prisbløff" da de i desember 2010 fant varer annonsert som tilbud i kundeavisen som ikke var redusert i pris. Ica svarte med å klage saken inn for Pressens faglige utvalg (PFU), men nådde ikke fram.
Jo Torkel Gjedrem i Forbrukerombudet mener likevel at Ica ikke er verre enn andre dagligvarekjeder.
- Vi kan ikke utpeke ICA som noen versting. Vi mottar stadig klager på prising og markedsføring i matvarebutikker, men ingen kjede utmerker seg mer negativt enn andre, sier han.
Kunne vært unngått
Misforståelsene rundt prisingen kunne vært unngått dersom det ble stilt krav til dagligvarebransjen om synlig merking av førpris ved tilbud, slik regelen er for de fleste andre bransjer.
Ved tilbud på for eksempel møbler- og hvitevarer, skal alltid den originale prisen på produktet være godt synlig.
- De samme kravene stilles ikke overfor dagligvarebransjen, fordi det er det mye lettere for forbrukerne å følge med på matvareprisene. De fleste handler mat mange ganger i uka, og har god oversikt over hva de ulike produktene pleier å koste. Vi antar derfor at de er i stand til å vurdere hvor gode tilbudene er, sier Gjedrem.
Les også:
Butikker gir bort annenhver pakke gratis
- La embalasjen ligge igjen i butikken
Se hvilket skinkepålegg du bør velge
Denne saken ble første gang publisert 28/03 2012, og sist oppdatert 30/04 2017.