Mobilbruk på fly

Skrur du ikke av mobilen på fly, kan det koste deg dyrt

Hvor godt leser du egentlig betingelsene fra flyselskapet?

MÅ AV: Påslåtte mobiltelefoner kan føre til at pilotene går glipp av viktig informasjon. FOTO: Thinkstockphotos
MÅ AV: Påslåtte mobiltelefoner kan føre til at pilotene går glipp av viktig informasjon. FOTO: Thinkstockphotos
Sist oppdatert
Flyvert og blogger hos www.flyverten.no, Tom Arild Hansen. FOTO: Privat
Flyvert og blogger hos www.flyverten.no, Tom Arild Hansen. FOTO: Privat Foto: Privat

Vi vet det. Det kan være et herk å skru av mobiltelefonen under takeoff og landing, spesielt hvis du er midt i en viktig samtale eller er hekta på et mobilspill. Faktisk kommer det frem i en undersøkelse gjort av Globalpost at 30 prosent av oss aldri skrur av elektronisk utstyr om bord på flyet. Er du en av dem? I så fall bør du lese dette.

De enkle reglene er like i hele verden: Bruk av elektronisk utstyr er ikke tillatt under takeoff og landing. Mobiler skal settes i flymodus før de slås av, og kan kun brukes i denne modusen oppe i luften. Dette virker nytteløst for mange, og ofte kan det være fristende å dytte mobilen lengre ned i lommen idet kabinpersonalet går sjekkerunden.

Alle samtykker ved bestilling

Flyvert hos Norwegian og blogger på flyverten.no, Tom Arild Hansen, sier at det er vanskelig å kontrollere at passasjerene overholder denne regelen, og at de kabinansatte ikke kan gjøre annet enn å stole på at folk skrur av elektronisk utstyr.

– Det sier seg selv at vi ikke kan kontrollere alle elektroniske enheter om bord. Men ved bestilling av billetter krysser alle passasjerer av for at de har lest og godtatt betingelsene for reisen, og at de skal følge våre lover og regler. Ved brudd på denne avtalen kan vi i verste fall nekte passasjeren å fly med oss, sier han til Kvinneguiden.

Flymodus holder

Hansen understreker at det ikke er like strengt med bruk av elektronisk utstyr i dag som det var tidligere. Det holder å sette enheten i flymodus. Likevel har det skjedd at passasjerer nekter dette.

– En sjelden gang hender det at noen nekter å sette telefonen sin i flymodus og forlanger at vi legger frem bevis for at mobilen faktisk påvirker flyets systemer. I slike tilfeller må vi henvise til våre retningslinjer, og dersom noen nekter å følge dem ber vi passasjeren om å forlate flyet. Så sant vi fortsatt står på bakken, selvfølgelig, sier han til Kvinneguiden og fortsetter:

– Elektronisk utstyr vil ikke nødvendigvis påvirke viktige systemer som autopilot, skjermer og slike ting i cockpiten. Da hadde det vært strengere med kontrollen av dette. Mobilen og nettbrett kan derimot forstyrre radiofrekvensene som er i bruk, sier Hansen.

Alle har sikkert sittet ved siden av en radio der mobilsignaler påvirker frekvensen.

Dette kan være svært forstyrrende for pilotene, og det hender at de får slike forstyrrelser på øret. Spesielt under taxing til takeoff og etter landing når passasjerer ennå ikke har satt sine enheter i flymodus, eller er for tidlig med å slå det på. Pilotene kan dermed gå glipp av viktig informasjon fra flykontrollen, forklarer flyverten.

Dersom noen nekter å overholde disse reglene, er det ikke vanskelig for de kabinansatte å nekte passasjeren å fly videre.

– Hvis noen slår seg helt vrange, vil de kunne nektes å reise med oss. De har da brutt avtalen de godkjente da de bestilte reisen. Det kan selvfølgelig komme økonomiske krav til denne personen i ettertid, forteller Hansen.

Stadig flere fly får også sendere for trådløst internett. På disse flyene kan mobilens trådløse nettverk selvsagt brukes, men uten at man slår på telefondelen av mobilen.

MOBIL: Blir det snart lovlig å snakke i telefonen på flyet? Det er uvisst. FOTO: Thinkstockphotos
MOBIL: Blir det snart lovlig å snakke i telefonen på flyet? Det er uvisst. FOTO: Thinkstockphotos

Søker til nærmeste stasjon

Informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, sier det er viktig at alle respekterer denne regelen.

Informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen. FOTO: SAS.
Informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen. FOTO: SAS.

– Luftfarten har et sikkerhetsregime som innebefatter helt klare reguleringer for bruk av elektronisk utstyr om bord. Mobiltelefoner som er slått på nede på bakken søker til nærmeste basestasjon. Når flyet er i lufta og flymaskinen ikke har egen basestasjon om bord, vil alle telefonene i kabinen konstant være på søk etter nærmeste stasjon på bakken, forklarer han til Kvinneguiden.

Til tross for mye forskning på dette området, tør de ennå ikke å tillate å oppheve denne regelen.

– Avhengig av flyets størrelse kan det være snakk om flere hundre telefoner som er slått på samtidig om bord. Det er den eventuelle totale påvirkningen på flyets egne instrumenter som det har vært foretatt mange typer tester på, og så langt har vi ikke nok kunnskap om eventuelle konsekvenser, sier Johansen og fortsetter:

– Vi har ingen bevis for at denne typen elektronisk aktivitet ikke påvirker flyets instrumenter. Derfor følges den overordnete sikkerhetsregelen i luftfarten: Er man usikker, er man sikker. Man tillater det ikke.

Det var forventet at det i løpet av 2014 skulle bli mulig å snakke i mobiltelefonen på flyet. Når dette blir et faktum, er vanskelig å si.

– Om dette blir tillatt snart vet vi ikke. Men ett flyselskap kan uansett ikke på eget selvstendig grunnlag ha mer liberale bestemmelser på denne enn hva som er satt av myndighetene, og som flyene er sertifisert for. Derfor eksisterer dette forbudet, og bør respekteres av alle, konstaterer Johansen.

Vet du hva du har lov til å ha med i håndbagasjen? Ta quizen og finn det ut.

Regelen er der av en grunn

BBC Future har også tatt opp dette temaet, og skriver i en artikkel at de teknologiske dingsene faktisk har stor innvirkning på flyets systemer.

NETTBRETT: Påslått elektronisk utstyr kan føre til at pilotene går glipp av viktig informasjon på øret. FOTO: Thinkstockphotos
NETTBRETT: Påslått elektronisk utstyr kan føre til at pilotene går glipp av viktig informasjon på øret. FOTO: Thinkstockphotos

I en undersøkelse gjort av US Aviation Safety Reporting System fremkommer det at flere skader og forstyrrelser på programmer i cockpiten har vært en følge av påslått elektronisk utstyr. I et av tilfellene var det feil på kompasset i flyet. Da passasjerene ble bedt om å bekrefte at alle elektroniske enheter var slått av, kom kompasset med det samme tilbake til normalt.

Dette viser at det faktisk ikke er uten grunn at denne regelen vedvarer. Leder for Norsk Flytekniker-Organisasjon, Roger Handeland, understreker viktigheten av å følge denne bestemmelsen.

– Det er bevist at påslåtte mobiler kan forstyrre innflygningsinstrumenter. Hvor mange og hvor mye som må til, er uvisst, sier han til Kvinneguiden og fortsetter:

– Uavhengig av i hvor stor grad disse radiobølgene er skadelige, har hvert enkelt flyselskap sine egne rutiner som passasjerene plikter å følge, både med tanke på nødprosedyrene og for ikke å forstyrre medpassasjerer med elektroniske dingser.

Kan sette flysikkerheten i fare

Senior kommunikasjonsrådgiver i Luftfartstilsynet, Marit Kvarum, understreker at flysikkerheten kan bli satt i fare hvis mange har telefonen påslått under takeoff og landing.

Senior kommunikasjonsrådgiver i Luftfartstilsynet, Marit Kvarum. FOTO: Privat
Senior kommunikasjonsrådgiver i Luftfartstilsynet, Marit Kvarum. FOTO: Privat

– I verste fall vil uvettig bruk av mobiltelefon eller annet elektronisk utstyr sette flysikkerheten i fare. Dette er ikke spesielt for Norge, men gjelder i hele verden, sier hun til Kvinneguiden.

Poenget med å sette elektronisk utstyr i flymodus er altså for å forhindre at stråling fra utstyr som ikke tilhører flyets egne systemer påvirker flyets instrumenter.

Vi lever i et samfunn der vi konstant er tilgjengelige på smarttelefonen. Likevel har mange problemer med å holde seg unna den lille skjermen timene tilbragt i lufta. Kvarum sier at det er sannsynlig at regelen kan bli utvidet etter hvert.

– I desember 2013 la det Europeiske flysikkerhetsbyrået ESA frem anbefalinger som åpner for bruk av personlig elektronisk utstyr som smarttelefon, nettbrett, e-bok-leser og mp3-spiller. Forutsetningene er fortsatt at apparatene benyttes i flymodus under selve flyvningen og at utstyret slås helt av under avgang og landing, som er kritiske faser i en flyvning, sier hun.

Denne saken ble første gang publisert 12/02 2015, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også