Vårens parfymetrender
Slik skal vi dufte denne våren
Det er ut å velge samme parfyme som venninnen sin, sier dufteksperten.
Er du på jakt etter en ny og trendy duft denne sesongen? Da kan det hende du bør lete ander steder enn du pleier.
Skal du henge ordentlig med på trendene er det nemlig viktig å finne en duft ingen andre har, mener duftentusiast Lill-Ann Furuknap Schjelderup, ved Gimle parfymeri i Oslo.
Personlig duft
- Vi opplever at flere og flere kunder ønsker seg noe særeget. Noe som ikke alle andre har. Taxfree-parfymene er ut, nå vil folk ha nisjeproduktene, forteller hun.
Skal vi sammenligne dufttrendene med tendensene i motebildet ellers vil vi se mange likhetstrekk. Også når det gjelder fashion, makeup og interiør er forbrukerne nå opptatt av en personlig stil, og ønsket om at uttrykket passer dem. Nå skal altså også parfymen gjenspeile personligheten.
- Kundene er opptatt av å finne en duft som passer til deres personlighet. Duften skal være unik og den skal ha en lukt du kan identifisere deg med, og som andre også assosierer deg med. Om merket er kjent eller ikke, er folk mindre opptatte av, sier Furuknap Schjelderup.
En duft til alt
Men for de som fortsatt trives i taxfree-hyllene er det også andre trender som viser seg i duftmarkedet akkurat nå. I likhet med andre skjønnhetsprodukter har også ønsket om det naturlige og organiske inntatt parfymehyllene.
- En av de store trendene de siste årene er organiske dufter, flere av parfymørene har bedt sine råvareprodusenter om hundre prosent naturlige ingredienser for å erstatte en del syntetiske, som har vært brukt tidligere, forteller Lani Elisabeth Rom, markedskoordinator i Esthetique Norge.
En duft er nemlig ikke lenger bare en duft. Den skal gjenspeile oss som mennesker, og det skaper nye krav for forbrukerne.
- I dag fremheves roller med dufter. Tidligere hadde man gjerne en duft man var trofast til, mens nå har ofte kvinner en hel duftgarderobe, forteller Rom.
Du kjenner deg kanskje igjen? Det er jo kanskje blitt slik at vi velger en duft på jobb, og en annen til fest, og en tredje ved spesielle anledninger.
- Vi bruker dufter mer bevisst. Vi kler oss i dufter som matcher klærne og situasjoner vi er i, sier Rom.
Duft som identitet
Også flere i skjønnhetsbransjen har lagt merke til en lignende tendens når det gjelder dufter. Thibault de Bodman, markedsdirektør for Skandinavia hos L'oréal Luxury Products, som jobber med store merker som Armani, Stella McCartney og Lancôme, ser også en tydelig trend i det å finne en duft som forteller noe om personen som bruker den, men også en duft som skaper tilhørighet.
- Vi ser at duftene nå henvender seg til mer enn bare den enkelte mann eller kvinne. De henvender seg til ulike sosiale grupper. Forbrukerne velger gjerne et produkt de føler passer til sin sosiale status, forteller han til Kvinneguiden.
Denne våren ser vi mange eksempler på nettopp dette. De store motehusene velger seg dufter som passer deres stil og målgruppe, og det kommer til uttrykk også i duftene. Legg merke til det barske og maskuline uttrykket hos Diesel og Viktor&Rolf, sammenlignet med det friske og sporty designet hos Lacoste og Calvin Klein. Det er kanskje ikke så vanskelig å se at disse parfymene er ment å tiltrekke seg ulike sosiale grupper?
Men uansett hvilken gruppe du skulle tilhøre, så er det mange nyheter i parfymehyllene denne sesongen. Det viktigste er å bruke god tid når man vil finne sin duft. Prøv deg fram, og husk å bruke ekspertisen i butikkene!
Denne saken ble første gang publisert 13/03 2012, og sist oppdatert 30/04 2017.