God kommunikasjon
Så mye betyr førsteinntrykket
- Et dårlig førsteinntrykk er vanskelig å endre på, sier ekspert.
Dannes på tre minutter
I følge forskere ved Ohio State University bruker folk så lite som tre minutter på å bestemme hva slags forhold de vil kunne ha til et nytt bekjentskap.
Den raske avgjørelsen basert på førsteinntrykket bestemmer hvilke forhold som faktisk utvikler seg.
Forskningsrapporten antyder at hvilken retning et forhold tar, påvirkes mye raskere enn man har trodd.
- Tidligere forskning har antatt at det er en kumulativ effekt over de første få dagene av et møte som bidrar til å bestemme hvordan forholdet vil utvikle seg. Vi finner at det hele skjer mye raskere - bokstavelig talt i løpet av minutter, sier universitetslektor Artemio Ramirez, en av forfatterne bak studien.
Forskerne har tatt for seg 164 nybakte collegestudenter i sitt første møte med klassen. Den første dagen ble de satt sammen i par av samme kjønn - to og to som ikke kjente hverandre fra før. De ble bedt om å introdusere seg for hverandre, og prate sammen i enten tre, seks eller ti minutter.
Etterpå fylte de ut noen spørreskjemaer. De ble bedt om å si noe om hvor positivt de trodde et fremtidig forhold med det nye bekjentskapet ville være for dem personlig.
De ble også bedt om å si hvilken type forhold de trodde de ville komme til å dele med personen i framtida. Studentene kunne velge mellom disse klassifikasjonene: på nikk, tilfeldig bekjent, bekjent, nær bekjent, venn eller god venn.
(Kilde: Forskning.no)
Enten du har startet i ny jobb eller blitt kjent med en ny person via venner; å danne et godt førsteinntrykk er essensielt for å "komme på lag" med de du må ha en form for relasjon med.
Men hva om du har kommet skjevt ut fra første stund? Er det da mulig å snu det dårlige førsteinntrykket og starte på ny?
Få sekunder
Bjørn Watterud er daglig leder ved kursarrangøren BWW som blant annet spesialiserer seg på hvordan man kan øke lønnsomheten og begrense salgstapet i bedrifter gjennom en egenutviklet, pedagogisk plattform.
På nettsiden skriver de blant annet om hvor viktig et godt førsteinntrykk er i bedriftssammenheng.
- Som regel har man bare noen få sekunder på å signalisere hvem man er og et dårlig førsteinntrykk kan være vanskelig å endre på, forteller Watterud til Kvinneguiden.
Han mener samtidig at det selvsagt er øynene som ser som dømmer og vurderer.
- Noen vil være åpne for at her kan det være rom for forandringer, og andre vil kanskje ha forventninger til vedkommende ut i fra venners utsagn. De vil derfor kanskje være avventende til at et dårlig førsteinntrykk skal kunne bli rettet opp av vedkommende med det aller første, altså en forlenget førsteinntrykksperiode, sier han og fortsetter;
- I møte mellom personer med litt større kulturforskjeller, vil bakgrunnskunnskaper være veldig avgjørende for hva man oppfatter og hva som er virkeligheten når det handler om å skape et godt førsteinntrykk, sier han.
På jobbintervjuet
Så hvordan gi et best mulig førsteinntrykk på et jobbintervju, eller i møte med nye kollegaer?
- Kleskodeks er ofte avgjørende for hva som skjer før man får åpnet munnen. Det kan også være lurt å kjenne til alderen på den som skal ta deg i mot på et jobbintervju og eventuelt på forhånd prøve å få litt input på hva som er deres sjargong, anbefaler Watterud.
Å virke stødig og solid vil som regel være positivt for de aller fleste, samtidig som man går dem i møte, rekker ut hånden og presenterer seg.
- Det er viktig å huske at hver enkelt person er viktig, selv om det er mange som tar deg i mot. Her kommer blikk og kroppsspråk inn som en av de avgjørende faktorene, mener han.
Nervøsiteten før et førstemøte kan derimot ofte ødelegge for mange når det gjelder å danne seg et godt førsteinntrykk. Her kan det likevel hjelpe å gjøre hjemmeleksen riktig;
- Det vil si å vite hvordan du vil presentere deg og tenke igjennom hva du vil si og ikke si. Er det et privat møte, er det som regel mye enklere enn et mer formelt møte, men likevel er det lurt å tenke gjennom et sannsynlig handlingsforløp på forhånd. Det totalt ukjente er ofte det som skremmer de fleste til å være nervøse når sannhetsøyeblikket er der. En gjennomtenkning på forhånd fjerner ikke hele nervøsiteten, men vil kanskje dempe den for mange, sier Watterud.
Snu det dårlige førsteinntrykket
Dersom skaden allerede er skjedd og du står igjen med et særdeles uheldig førstemøte, er trøsten at det samtidig er flere måter du kan snu dette på og rette opp igjen feilen som ble gjort.
- Har man først kommet opp i en situasjon hvor du skjønner at du har gitt et dårlig førsteinntrykk, kan dette avvæpnes med selvironi eller jovialitet, mener Watterud.
Han understreker samtidig at om man derimot ikke har forstått det før noen påpeker dette i etterkant, så vil nok veien bli en del lengre å gå.
- Om det i tillegg har gitt en negativ spredningseffekt via sladder og så videre, vil det fremdeles være mulig å bygge om et dårlig førsteinntrykk ved å være bevisst på hva som gikk galt første gang, og vise i praksis at "det er ikke slik jeg er". Men ikke gjennom "Mr. Bean-metoden", selvfølgelig. Ellers er det jo også fullt mulig å snakke med folk og rette opp skaden, sier han.
Unngå forutinntatte meninger
Vi kan alle stå på andre siden av gjerdet og forhåndsdømme andre mennesker, da er det samtidig greit å ta tak i sine egne, forutinntatte meninger og forsøker så godt det går å unngå å dømme andre før man har blitt skikkelig kjent med personene man treffer.
- Man kan unngå å ha forutinntatte meninger gjennom å skaffe seg kunnskap, åpenhet og toleranse. Det er vel noen av de viktigste egenskapene vi kan ha for å forbygge forutinntatthet. Vi kan vel gå ut i fra at mange kriger bygger på forutinntatthet, så vel som ren griskhet. Kulturforskjeller, om enn i liten grad, vil virke provoserende på mange og mulighetene for feiltolkninger av den virkelige hensikten vil være stor.
- Forutinntatthet omfatter ikke bare enkeltmennesker, men hele grupper, landsdeler, land og kontinenter. Mangel på kunnskap og språk er gjerne et svar på hvorfor folk er forutinntatte, mener Watterud.
Les også:
Test: Hva kan du om kroppsspråk?
Derfor bør du ikke jobbe overtid
Slik sikrer du deg høyere lønn
Denne saken ble første gang publisert 10/08 2012, og sist oppdatert 30/04 2017.