Realiser drømmen din!
Kvinnovasjons 15 tips for å lykkes med egen bedrift.
Jakter du kontinuerlig på drømmejobben, uten riktig å lykkes? Eller har du en drøm om å skape din egen arbeidsplass, en bedrift som er akkurat slik du ønsker?
Kvinnovasjon ønsker å gi kvinnelige gründerspirer inspirasjon, motivasjon og kompetanse til å gjøre bedriftsdrømmen virkelig. Kort sagt å være en møteplass for gründerkvinner og de som drømmer om å bli det.
Selskapet for Industrivekst (SIVA) koordinerer arbeidet i samarbeid med Innovasjon Norge, Fylkeskommunene og andre aktører. Ordet Kvinnovasjon oppstod i forbindelse med oppstartskonferansen Kvinneovasjon 06 som fant sted i Buskerud november 2006.
Norge trenger nemlig flere kvinner som starter en egen bedrift. Da Kvinnovasjon startet opp, var det kun 32 prosent av nye bedrifter som ble startet av kvinner.
Her er Kvinnovasjons 15 tips for å lykkes med egen bedrift:
1. Den gode gründer
Å lykkes handler faktisk 20 prosent om idé, og 80 prosent om deg som gründer. Er du klar for å satse? Hva er dine sterke og svake sider som gründer?
2. Start sammen med noen!
Bedrifter startet av flere enn én gründer vokser raskere og overlever lengre enn dem som starter opp med en person. Du får tross alt mer kompetanse, flere tilgjengelige arbeidstimer og flere å dele oppstartskostnadene på.
3. Forretningsideen
Bør fortelle tydelig hva du skal selge til hvem, på maks tre setninger. Bruk forretningsideen din til å definere bedriftens kjerneområde, og stå imot fristelsen til å ta på deg for mye.
4. Salg er viktigere enn produkt
En velkjent problemstilling er at mange gründere blir så oppslukt i eget produkt, at de glemmer hvordan de faktisk skal få solgt det. Om du skal lykkes, må du sette kundens behov i fokus og tilpasse produktet ditt deretter. Tenk minst like mye på til hvem, hvor og hvordan du skal få solgt produktet, som detaljene i produktutviklingen.
5. Kundekontakt
Finn ut hvordan du skal møte kunden, og hvordan kunden skal få kontakt med deg. For eksempel gjennom internett, telefon, personlig kontakt og sosiale medier. Tilgjengelighet handler om når kunden trenger din tilgjengelighet, ikke når det passer best for deg. En gylden regel er: Svar så raskt som mulig på henvendelser. Ta vare på kundene du har.
6. Selskapsform
Valg av selskapsform må vurderes i hvert tilfelle. Tenk at aksjeselskap er hovedregelen, og still deg spørsmålet hvorfor andre selskapsformer er mer aktuelle i ditt tilfelle. Som oftest vil det koste 100. 000 kroner eller mer å starte bedrift, og da kan du like gjerne få med deg AS og trygderettigheter på kjøpet.
7. Finansiering
Du må belage deg på å investere egne midler i bedriften din. Utover dette kan du være aktuell for støtteordninger for bedriftsetablering, men ikke sats på det som hovedfinansiering i din oppstart. Hvem kan være interessert i å kjøpe aksjer i din bedrift? Kanskje andre i bransjen?
8. Ha tro på deg selv
Regn med at alt blir tre ganger så dyrt, og tar tre ganger så lang tid som du tror. Ikke gi opp!
9. Økonomi
Det er få som starter bedrift fordi de synes regnskap og økonomistyring er artig. Men om du skal lykkes, må du ha grunnleggende forståelse for økonomi. Skaffe deg en regnskapsfører til å hjelpe deg, og meld deg på kurs for å lære det grunnleggende.
10. Steg for steg
Veien fra idé til suksess går gjennom mange små skritt. Del opp større utfordringer i mindre delmål, og lag en steg-for-steg plan på hvordan du skal komme dit.
11. Nettverk
Du trenger ikke å vite alt og kunne alt selv. Knytt til deg kompetansen du mangler gjennom nettverket ditt, for eksempel gjennom styret.
12. Kjenn dine konkurrenter
Ingen er å unik at de ikke har en konkurrent eller ti. Hvem er dine? Tenk gjennom deres styrker og svakheter, og hvordan du kan utkonkurrere dem. Eller kanskje de kan bli samarbeidspartnere?
13. Profesjonalitet i alle ledd
Din nettside, visittkort eller produktets innpakning er ofte kundens første møte med ditt produkt. Profesjonell design øker omsetning og sørger for at du oppfattes profesjonelt av kunder og samarbeidspartnere.
14. De gode hjelperne
Det finnes hjelp der ute for den som ønsker å starte en bedrift. Bruk dem, og henvend deg gjerne til ditt nærmeste Kvinnovasjonsmiljø. De kan gi deg veiledning og henvise deg til andre aktuelle hjelpere.
15. Vokse og gro
Jobben er ikke gjort når bedriften er oppe og i drift. Det er da jobben starter! Hvor skal du være om 5 år? De fleste bedrifter opplever voksesmerter, men det finnes kompetanse og utviklingsprogram som kan gjøre det enklere å komme gjennom problemene. Finn deg et nettverk av andre gründere og bruk hverandre som sparringspartner til å løse utfordringer.
Kilde: Kvinnovasjon.no
Kvinnovasjon ønsker å gi kvinnelige gründerspirer inspirasjon, motivasjon og kompetanse til å gjøre bedriftsdrømmen virkelig. Kort sagt å være en møteplass for gründerkvinner og de som drømmer om å bli det.
Les også: Oppskriften på suksess?
Les også: Bedre jobbhverdagen!
Les også: Når livet blir kjedelig...
Selskapet for Industrivekst (SIVA) koordinerer arbeidet i samarbeid med Innovasjon Norge, Fylkeskommunene og andre aktører. Ordet Kvinnovasjon oppstod i forbindelse med oppstartskonferansen Kvinneovasjon 06 som fant sted i Buskerud november 2006.
Norge trenger nemlig flere kvinner som starter en egen bedrift. Da Kvinnovasjon startet opp, var det kun 32 prosent av nye bedrifter som ble startet av kvinner.
Her er Kvinnovasjons 15 tips for å lykkes med egen bedrift:
1. Den gode gründer
Å lykkes handler faktisk 20 prosent om idé, og 80 prosent om deg som gründer. Er du klar for å satse? Hva er dine sterke og svake sider som gründer?
2. Start sammen med noen!
Bedrifter startet av flere enn én gründer vokser raskere og overlever lengre enn dem som starter opp med en person. Du får tross alt mer kompetanse, flere tilgjengelige arbeidstimer og flere å dele oppstartskostnadene på.
3. Forretningsideen
Bør fortelle tydelig hva du skal selge til hvem, på maks tre setninger. Bruk forretningsideen din til å definere bedriftens kjerneområde, og stå imot fristelsen til å ta på deg for mye.
4. Salg er viktigere enn produkt
En velkjent problemstilling er at mange gründere blir så oppslukt i eget produkt, at de glemmer hvordan de faktisk skal få solgt det. Om du skal lykkes, må du sette kundens behov i fokus og tilpasse produktet ditt deretter. Tenk minst like mye på til hvem, hvor og hvordan du skal få solgt produktet, som detaljene i produktutviklingen.
5. Kundekontakt
Finn ut hvordan du skal møte kunden, og hvordan kunden skal få kontakt med deg. For eksempel gjennom internett, telefon, personlig kontakt og sosiale medier. Tilgjengelighet handler om når kunden trenger din tilgjengelighet, ikke når det passer best for deg. En gylden regel er: Svar så raskt som mulig på henvendelser. Ta vare på kundene du har.
6. Selskapsform
Valg av selskapsform må vurderes i hvert tilfelle. Tenk at aksjeselskap er hovedregelen, og still deg spørsmålet hvorfor andre selskapsformer er mer aktuelle i ditt tilfelle. Som oftest vil det koste 100. 000 kroner eller mer å starte bedrift, og da kan du like gjerne få med deg AS og trygderettigheter på kjøpet.
7. Finansiering
Du må belage deg på å investere egne midler i bedriften din. Utover dette kan du være aktuell for støtteordninger for bedriftsetablering, men ikke sats på det som hovedfinansiering i din oppstart. Hvem kan være interessert i å kjøpe aksjer i din bedrift? Kanskje andre i bransjen?
8. Ha tro på deg selv
Regn med at alt blir tre ganger så dyrt, og tar tre ganger så lang tid som du tror. Ikke gi opp!
9. Økonomi
Det er få som starter bedrift fordi de synes regnskap og økonomistyring er artig. Men om du skal lykkes, må du ha grunnleggende forståelse for økonomi. Skaffe deg en regnskapsfører til å hjelpe deg, og meld deg på kurs for å lære det grunnleggende.
10. Steg for steg
Veien fra idé til suksess går gjennom mange små skritt. Del opp større utfordringer i mindre delmål, og lag en steg-for-steg plan på hvordan du skal komme dit.
11. Nettverk
Du trenger ikke å vite alt og kunne alt selv. Knytt til deg kompetansen du mangler gjennom nettverket ditt, for eksempel gjennom styret.
12. Kjenn dine konkurrenter
Ingen er å unik at de ikke har en konkurrent eller ti. Hvem er dine? Tenk gjennom deres styrker og svakheter, og hvordan du kan utkonkurrere dem. Eller kanskje de kan bli samarbeidspartnere?
13. Profesjonalitet i alle ledd
Din nettside, visittkort eller produktets innpakning er ofte kundens første møte med ditt produkt. Profesjonell design øker omsetning og sørger for at du oppfattes profesjonelt av kunder og samarbeidspartnere.
14. De gode hjelperne
Det finnes hjelp der ute for den som ønsker å starte en bedrift. Bruk dem, og henvend deg gjerne til ditt nærmeste Kvinnovasjonsmiljø. De kan gi deg veiledning og henvise deg til andre aktuelle hjelpere.
15. Vokse og gro
Jobben er ikke gjort når bedriften er oppe og i drift. Det er da jobben starter! Hvor skal du være om 5 år? De fleste bedrifter opplever voksesmerter, men det finnes kompetanse og utviklingsprogram som kan gjøre det enklere å komme gjennom problemene. Finn deg et nettverk av andre gründere og bruk hverandre som sparringspartner til å løse utfordringer.
Kilde: Kvinnovasjon.no