Jobbintervju introvert
Slik lykkes du som introvert
Med disse tipsene vil jobbintervjuet gå smertefritt.
Vi lever i et ekstrovert samfunn, og det er ikke noe å legge skjul på at mange skriver at de er "utadvendt og frempå" i jobbsøknaden. I de fleste stillingsannonsene etterlyses det som regel en utadvendt og sosial person, enten jobben går ut på trailerkjøring eller kaffelaging. Men hva da, hvis man ikke er ekstrovert, og ikke trives i roller der det kreves at man er utadvendt?
Temaet ble for alvor satt på dagsorden da amerikanske Susan Cain kom ut med boken "Quiet", samt etter at Det Nyes journalist, Nina-Beathe Tørum, skrev en kommentar om det å være introvert, noe som skapte stor interesse.
Oppfattet som kjedelig
En av tre er introvert og mange syns det er vanskelig å by på seg selv blant folk man ikke kjenner. Likevel er et jobbintervju noe det fleste av oss må gjennomgå før eller siden.
Torunn M. Riiser, leder for kvalitet -og kompetanseutvikling ved Adecco Search & Select, har tips for hvordan du som introvert kan gjennomføre et jobbintervju på best mulig måte.
- Å være introvert på intervju kan være vanskelig. Mange intervjuere sammenligner kandidatene med hverandre i stedet for med kravspesifikasjonen eller jobbanalysen. Har du vært så uheldig at de to kandidatene som var inne før deg var av den livlige og ekstroverte typen, vil du fort kunne bli oppfattet som kjedelig og stille, sier hun til Kvinneguiden.
"Fortell litt om deg selv", er et spørsmål mange arbeidsgivere gjerne begynner jobbintervjuet med. Riiser forteller at dette enkle spørsmålet kan oppfattes som direkte plagsomt for den introverte.
- De fleste introverte ønsker ikke å være i sentrum av oppmerksomheten. Småprat er som regel ikke å foretrekke, og de fleste trives best med å få tid til å tenke seg om før de sier noe, sier hun.
Forbered deg godt
Introversjon:
- Innadvendthet.
- Kjennetegnes ved en dominerende interesse for egne tanker og følelser heller enn den ytre verden.
- Karakterisert ved personlighetstrekk som tilbakeholdenhet, passivitet og stillhet.
- Har oppmerksomheten rettet mot sine indre opplevelser.
- Foretrekker gjerne ensomme aktiviteter.
- Den motsatte, utadvendte holdningen kalles ekstroversjon.
Kilde: Wikipedia og Store norske leksikon.
Riiser anbefaler den innadvendte å se på intervjuet som en samtale og ikke et forhør. Du skal jo tross alt også finne ut om denne jobben er noe for deg.
- I tillegg bør du forberede deg godt. Still spørsmål du har forberedt på forhånd, dette viser at du er interessert og seriøs. Jo bedre du har forberedt deg, jo lettere vil intervjuet gå for seg.
Et annet tips kan være å øve seg på småprat med en god venn i forkant av intervjuet. Riiser anbefaler også å være ærlig om din personlighet.
- Si gjerne ifra om at du er nervøs eller at du er en person som liker å tenke deg godt om før du svarer. Da slipper intervjueren å lure på hvorfor du ikke svarer like fort som intervjueren spør. I tillegg bør du unngå å kun svare ja eller nei. Det er ikke noe som er verre enn at intervjueren må dra svarene ut av deg, råder hun.
Bruk faktaopplysninger
I de fleste jobbintervju blir man bedt om å fortelle om sine sterke sider. Siden de fleste introverte ikke foretrekker å snakke om seg selv, kan dette spørsmålet føre til sterkt ubehag.
- Her bør du vinkle svaret ditt til faktaopplysninger om hva andre har gitt deg tilbakemeldinger om. På den måten blir det ikke oppfattet som skryt, verken hos deg eller intervjueren.
Hun sier at det i søknadsprosessen er viktig å vise hvem du er og hva du er god på, og at det dessverre ofte er slik at den ekstroverte har klare fordeler i intervjusituasjonen.
- Den utadvendte stiller selvfølgelig sterkt i jobbintervjuer, hvor alt for mange arbeidsgivere lar magefølelsen bestemme. Her er det lettere for den utadvendte å gjøre et godt inntrykk.
Riiser sier at det ikke finnes noe fasitsvar på hvilke yrker som passer best til den introverte. For å finne den rette jobben, har hun et vesentlig tips.
- Du bør vurdere alle deler av personligheten din når du skal søke jobb, og se på hvilke situasjoner du trives best i. Hvis du for eksempel synes det er slitsomt å møte mange mennesker, kan salgsjobber være en dårlig idé, sier hun.
Spesialist i arbeids -og organisasjonspsykologi, Espen Skorstad, tror at de fleste stillingsannonser er utformet med nøkkelordene "frempå og utadvendt" kommer av inkompetanse.
- At det søkes etter en utadvendt salgsperson eller resepsjonist er kanskje ikke så sjokkerende. Overraskende er det derimot at arbeidsgivere søker utadvendte sjåfører, lagermedarbeidere og IT-utviklere, sier han til Kvinneguiden.
- Dette er stillinger der en ofte tilbringer mye tid alene og der det kan være direkte kontraproduktivt å være utadvendt, fordi ekstroverte ofte mistrives med lite sosial kontakt.
Stikkord: Eksponering
Han er klar på hva som skal til for å lykkes på jobbintervjuet.
- Jeg tror både god prestasjon på jobbintervjuet og formelle prestasjoner er noe du kan trene deg til. Stikkordet her er eksponering. Jo mer du øver deg, jo bedre blir du.
Skorstad understreker at det ikke nødvendigvis er slik at en ekstrovert er en suksessrik foredragsholder.
- Mange har opplevd å se en utadvendt og beleven person falle gjennom som foredragsholder eller toastmaster. Gode prestasjoner er en egen kunst som kan beherskes av alle, introvert som ekstrovert. Men det krever trening, sier han.
Både positivt og negativt
Eksperten påpeker at introversjon like gjerne kan skape fordeler som hindringer.
- Personer som beskriver seg som introverte kan muligens være mindre entusiastisk overfor smalltalk, møter med fremmede og nettverksbygging. På den andre siden kan de ha sin styrke i individuell konsentrasjon, tankevirksomhet og skapertrang.
Skorstad minner om at personer som J.K. Rowling, Bill Gates og Albert Einstein er/var alle introverte.
Vær godt forberedt
Daglig leder og partner i Bemmanningsbyraaet Bergen, Mona Lavik Sletten, mener det viktigste en gjør i forkant av et jobbintervju, er å forberede seg godt, uavhengig om du er introvert eller ekstrovert.
- Det er alltid mye å hente på å være godt forberedt. Sett deg inn i hva bransjen står for og hva virksomheten går ut på. Under intervjuet er det også viktig å være fokusert, ha en lett tone og blikk-kontakt, sier hun til Kvinneguiden.
Sletten understreker at det å forberede seg godt til et jobbintervju kan være lettere for den introverte fordi det krever konsentrasjon og opplesning om yrket du vil inn i. Problemet for den introverte oppstår som regel når en skal selge inn sine kvaliteter.
- Vi har kandidater som er veldig gode, men som har vansker med å fronte sine gode egenskaper. Det er vi i bemanningsbyrået behjelpelig med, sier hun og fortsetter:
- Jeg møter veldig mange forskjellige folk daglig, og alle har gode kvaliteter. Det gjelder å finne ut av hva den enkelte er best på. Alle bransjer kan finne flinke folk, men vi finner de som passer til den enkelte jobben, sier Sletten.
Faglige vurderinger
Seks tips for å overleve jobbintervjuet:
- Samtale: Se på intervjuet som en samtale og ikke et forhør. Dette er en samtale der du ønsker å finne ut om denne jobben er noe for deg.
- Forbered deg godt: Jo mer du vet om din potensielle arbeidsgiver, både selskapet og den som skal intervjue deg, jo lettere vil intervjuet gå. Still spørsmål som du har forberedt på forhånd, dette viser at du er interessert og seriøs.
- Småprat: Øv deg på småprat med en god venn. Ikke bli stum når du får spørsmål om vær og vind. Småprat er intervjuerens måte å få litt uformell informasjon om deg på.
- Vær ærlig: Snakk sant når deg gjelder din personlighet. Si ifra om du er nervøs, eller at du er en person som liker å tenke deg godt om før du svarer. Da slipper intervjueren å lure på hvorfor du ikke svarer like fort som vedkommende spør.
- Ja eller nei: Unngå å svare kun ja eller nei. Selv om det ikke er bra å ha for lange svar, er det ikke noe som er verre enn at ordene må dras ut av deg. Bruk setninger som "Interessant, la meg tenke litt på det". Det gir deg sjansen til å samle deg før du svarer.
- Sterke sider: Blir du spurt om dine sterke sider eller hva du er flink til, kan du vinkle svaret ditt til faktaopplysninger om hva andre har gitt deg tilbakemeldinger om. På den måten blir det ikke oppfattet som skryt, verken i intervjuerens eller i dine egne ører.
Kilde: Torunn M. Riisers gjesteinnlegg på bloggen gratispafyll.no.
Likevel er det yrker som krever at du er utadvendt og frempå.
- I dag har en rekke bransjer behov for en som er fremoverlent og flink til å selge produkter. Mange har behov for en ansatt som tar initiativ og som er god til å prate med folk, sier hun.
Samtidig er det viktigste for arbeidsgiver å vurdere helheten til vedkommende og finne ut av hvilken kompetanse han eller hun sitter på.
- Det gjelder for den enkelte å finne ut av hva du er best på. Jobber som krever faglige vurderinger, som for eksempel saksbehandlerjobber, er eksempler på et yrke en introvert kan trives godt i. Her kreves det full konsentrasjon og god nøyaktighet. Generelt sett kan introverte trives godt i jobber som krever tyngre fagkompetanse, sier hun.
Likevel vil ikke Sletten sette saksbehandlere i denne båsen.
- Vi er alle forskjellige. En arbeidsplass kan ikke utelukkende bestå av ekstraverte eller introverte. Vi utfyller hverandre!
Dette ser arbeidsgiver etter
For mange er det selvsagt at du må være utadvendt dersom du vil jobbe som frisør. Lisette Berg, daglig leder ved Studio Alf på Frogner, påpeker derimot det som er langt viktigere når du søker jobb.
- Jobbsøkeren trenger ikke å være frempå, men det er viktig for meg at vedkommende er trygg på seg selv og fremstår som en god menneskekjenner, sier hun til Kvinneguiden.
Det som veier tyngst i jobbsøknadene for henne, er hvis søkeren kan noe om bedriften fra før av, og samtidig har et sterkt ønske om å jobbe hos på denne arbeidsplassen.
- I tillegg er det viktig at jobbsøkeren fremstår som stabil i arbeidslivet, uten hull som ikke står forklart i CV-en. Referanser fra tidligere jobber er også viktig, understreker hun.
Berg sier at du kan være frisør og sjenert, men at du må beherske å kommunisere med kunder. Å være for utadvendt er heller ikke heldig.
- Der du jobber med mennesker og kundeservice er det viktig å lytte til kundene sine og være ydmyk til tider, sier hun.
Les også:
Dette er viktigere enn høyere lønn
Slik løser du problemet med den brautende kollegaen
Triksene som gir deg høyere lønn
Denne saken ble første gang publisert 14/10 2014, og sist oppdatert 30/04 2017.