Test av kokeapparater
Brenneren fra Primus er best i test
Vi har testet åtte brennere som takler parafin, gass, bensin og diesel.

Mange brennere kan brukes med både bensin, parafin, diesel og gass, og det gjør mulighetene gode med tanke på valg av drivstoff. Men skal du ha en brenner til vinterbruk, bør du holde deg til bensin eller parafin.
Selv om de fleste av disse brennerne kan brukes sammen med flere ulike drivstofftyper, er det ikke til å komme bort fra at bensin og parafin er best egnet til vinterbruk.
Gass fungerer rett og slett dårlig i kulda, og diesel er etter vår oppfatning kun en nødløsning, uansett årstid.
Testvinneren
Primus OmniFuel får fem prikker på terningen, en solid og funksjonell brenner til en grei pris.
Andre som får terningkast fem, er Optimus Nova+, Optimus Nova og MSR Dragonfly. Klikk deg inn på beskrivelsen av hver enkelt brenner for å se hvilke delkarakterer de får, og hvordan testteamet vurderer dem.
Du finner alle brennerne i testen nederst på denne siden.
Sikkerhet med brennere
Når det gjelder sikkerhet, er det flere momenter som må tas i betraktning.
Parafin er brennbart, mens bensin faktisk kan være eksplosivt. Bensin krever imidlertid mindre forvarming, noe som kan være et viktig moment i streng kulde hvor parafin gjerne trenger forvarming ved hjelp av f.eks. rødsprit. Parafin fordamper senere og kan være mer risikabelt enn bensin om du f.eks. søler drivstoff på klærne. Renset bensin brenner renere enn parafin, noe som innebærer mindre vedlikehold av kokeapparatet. Selv om bensin kan være mer risikabelt enn parafin med tanke på brann, mener vi at de positive egenskapene er flere enn de negative, og at brukervennligheten er større enn ved bruk av parafin.
Uansett hva du velger, er det et godt tips å holde seg til én type drivstoff. På denne måten krangler brenneren mindre, og du erfarer hvordan brenneren fungerer med denne ene drivstofftypen. Kjøp renset bensin eller renset parafin. Det koster litt mer, men er sikrere i bruk og gir mindre risiko for funksjonsfeil på kokeapparatene.
Vedlikehold og bruk
Kokeapparat som går på bensin og parafin, er mer komplisert i bruk enn rene gass- og spritbrennere, og krever mer vedlikehold.
Samtidig har bensin- og parafinbrennere et stort bruksområde og er rimelige i drift. Som et minimum bør dysa renses før du fyrer opp. Man kan vel også like gjerne innse at reparasjoner og vedlikehold er en dagligdags syssel for primusbrukere som er mye ute på tur. Det er viktig å lære brenneren å kjenne før du drar ut på tur. Bruk litt tid på å demontere og sette den sammen slik at dette sitter i fingrene. Da vil du også danne deg et bilde av hvilke deler som trengs å skiftes ut på grunn av slitasje. Om det er lenge siden brenneren er brukt, bør du gå over gummipakninger for å sjekke om de trenger å smøres eller om de har sprukket opp.
Noen brennere fungerer godt med både bensin og parafin, uten at du trenger å skifte dyse. Enkelte oppgir at deres brennere fungerer sammen med både bensin, parafin, diesel og gass på den samme dysen. Sannheten er at de fungerer, men ikke godt!
Etter vår erfaring er det en fordel å velge en brenner hvor det følger med dedikerte dyser til hver enkelt brennstofftype. Da må du skifte dyse om du skifter drivstofftype, men realiteten er at dette ikke gjøres så altfor ofte.
Apparatene vi har testet her, er ganske avanserte. Selv om de er enkle i bruk når man først har satt seg inn i hvordan de fungerer, risikerer man å gjøre ting skikkelig feil om man ikke tenker seg om.
Ingen av disse apparatene er «idiotsikre», og alle har større eller mindre svakheter med tanke på drivstofftype, temperatur og mindre lekkasjer som kan oppstå.
Om man er klar over disse og vet hvordan man skal forholde seg til, eller unngå disse problemene, er det imidlertid ikke noe stor fare forbundet med bruken.
Les bruksanvisningen! Den som bruker litt tid og lærer apparatet å kjenne, vil ha glede av det i mange år.
Slik er testen gjennomført
Vi satte som minstekrav at brennerne skulle kunne brenne bensin i tillegg til annen drivstofftype. Vi har kun testet frittstående brennere. Testteamet har disponert brennerne i cirka et halvt år. Alle brennerne er testet på tur under ulike forhold.
Renset bensin er brukt på de fleste turer, på testbrenning med tanke på effekt og på «hardkjørtesten». Hardkjørtesten besto av 2 x 6 timers testrunder hvor brennerne ble kjørt kontinuerlig litt under maksimal effekt for å verifisere at alle pakninger og metalldeler tåler skikkelig hardkjør. Mellom testrundene ble brenner og pumpe oppbevart i -20º i 12 timer for å teste koblinger og pakninger i kulde.
Alle brennerne har forbrent mer enn 7 liter renset bensin i tillegg til andre drivstofftyper. Bensinen alene tilsvarer over 30 normale bruksdøgn. Effekt er testet på oppvarming av 1 liter vann til kokepunkt.
Vår vurdering/måling av effekt og egenvekt kan avvike noe fra det produsentenes. Vi har skiftet dyser og plukket apparatene fra hverandre for å danne oss et bilde av brukervennlighet og vedlikehold. Anbefalinger fra produsent og importør ang. bruk og vedlikehold er fulgt etter beste evne under testperioden.
Før du kjøper brenner
Valg av brenner: Her som ellers gjelder det å definere eget behov og hva produktet skal brukes til. Det finnes gode allroundere, og det finnes apparater som er mer rettet mot særskilte behov, som f.eks. noe mer avansert matlaging. Mer informasjon om dette finner du i tabellen.
Gå for noe du kjenner: Hvis du har god kjennskap til et apparat fra før, kan det være et mer riktig valg for deg enn et av dem som anbefales i testen. Å slippe å skifte dyse ved bytte av drivstoff kan være behagelig, men gir gjerne mer soting, dårligere forbrenning og lavere effekt på enkelte drivstofftyper.
Verktøy til enkelt vedlikehold må være med. Kjøp med reservedeler/pakninger om dette ikke følger med. En god bruksanvisning på et språk du behersker er kjekt å ha.
Parafin og bensin fungerer best til vinterbruk. Bruk helst renset bensin og renset parafin. Det er en fordel at en slik brenner takler parafin, som ofte er lett å få tak i på steder der man normalt ikke får tak i bensin eller andre drivstofftyper - som f.eks. dagligvarebutikker.
Når du fyrer
- Ikke fyll opp drivstofftanken mer enn anbefalt (står som regel avmerket på tanken). Et generelt råd er å fylle opp tanken/flasken maksimalt 70-80 %.
- Rens dysen før forvarming.
- Vær forsiktig under forvarming. Ikke bruk for mye forvarmingsvæske slik at det renner utover. Vær nøye med forvarmingen. Dårlig forvarming fører til mye soting og høye, gule flammer - livsfarlig i telt!
- Ikke stå bøyd over brenneren når du tenner på. La brenneren stå å brenne litt på svak varme før du skrur opp på full effekt.
- Bruk i telt: Du må kjenne brenneren hundre prosent før du bruker den inne i teltet. Sørg for god lufting! NB - ingen teltprodusenter eller produsenter av slike brennere anbefaler fyring inne i telt.
- Ikke driv med etterfylling av drivstoff i nærheten av åpen flamme eller ved en nylig sluknet brenner. Husk at det kan komme bensindamp eller oppstå bensinlekkasje i forbindelse med at pumpen tas ut av flaska eller slangen monteres på pumpen.
- Sørg for at kokeapparatet står støtt. En plate av f.eks. kryssfiner fungerer godt. Spesialunderlag av lettmetall finnes.
Trykk her og følg Klikk Helse på Facebook
Meld deg på vårt nyhetsbrev og få ukentlige oppdateringer på epost