Varm drikke skaper varme følelser

Dersom du vil at noen skal få varme følelser for deg, bør du tilby noe varmt å drikke.

HJERTEVARME: Dersom du vil gjøre en spesiell person svak for deg, bør du servere varm drikke neste gang.
HJERTEVARME: Dersom du vil gjøre en spesiell person svak for deg, bør du servere varm drikke neste gang. Foto: Foto: Crestock
Sist oppdatert

Noen oppfører seg kalde som is, mens andre betegnes som varme mennesker. Men at det har noe med temperaturen på det man drikker å gjøre, har du kanskje ikke tenkt på før.

Nå viser ny forskning at en varm kopp kaffe kan frembringe varme følelser for andre mennesker, skriver forskning.no.

Studien, publisert i tidsskriftet Science, viser at den fysiske varmen kan gjøre at vi opplever våre medmennesker som mer hyggelige og generøse.

Kald og skeptisk

I et av eksperimentene leste forsøkspersonene en beskrivelse av en fiktiv person. Personens ulike egenskaper ble grundig beskrevet.

Deretter fikk noen av deltakerne servert en rykende varm kopp kaffe, mens resten fikk iskaffe. Så skulle alle forsøkspersonene skrive ned hvilket inntrykk de hadde fått av personen de hadde lest om.

De som hadde fått en varm kopp kaffe, mente i større grad at personen som var beskrevet var et varmt menneske. De som hadde drukket iskaffe, var mer skeptisk.

I et annet forsøk ble testpersonene bedt om å holde en kald eller varm kopp kaffe for en assistent.

Etterpå ble de spurt om hvilken oppfatning de hadde fått av assistenten. De som hadde fått varme fingrene på den varme kaffekoppen, beskrev assistenten som et "varmere" menneske enn de som hadde holdt iskaffen.

Kan utnyttes kommersielt

I det siste eksperimentet skulle deltakerne vurdere medisinske kompresser. Noen fikk kompresser som var frosset ned, mens andre fikk varme kompresser.

Deltakerne kunne, som takk for innsatsen, velge mellom en gave til seg selv eller et gavekort til en venn. De som hadde fått de varme kompressene, valgte i større grad gavekortet.

Professor Lawrence E. Williams sier i en pressemelding at vi mennesker ubevisst er klar over en slik sammenheng, og at opplysningene kan bli utnyttet kommersielt.

- Hvis man driver utendørs markedsføring på en kald dag, kan det å gi bort varme boller være en smart måte å få kontakt med folk på, sier Williams.

Denne saken ble første gang publisert 24/10 2008, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også