Helsefarlig lederskap
Dårlig sjef kan gi hjerteproblemer
– Men de ansatte må ta ansvar for helsa si selv, mener tidligere hodejeger Elin Ørjasæter.
Et svensk forskerteam har funnet ut at dårlig lederskap kan øke risikoen for alvorlig hjertesykdom og hjerteinfarkt. 3000 menn har deltatt i studien, som har gått over nesten et tiår.
Risikoen for de ansatte øker desto lenger de var ansatt i firmaet med dårlige sjefer.
Undervudert = uvaner
Forskerne sier at resultatet henger sammen med det faktum at å føle seg undervurdert og ikke bli støttet av sjefen på jobben, kan bety stress for de ansatte. Dette stresset kan fostre dårlige uvaner, som røyking, som igjen øker faren for hjertesykdom.
Tidligere forskning har vist at urettferdige sjefer kan øke de ansattes blodtrykk. Blodtrykk som holder seg høyt over lang tid, kan også føre til hjertesykdommer.
Les også:
Dødsfall og sykdom
Den nye forskningen, utført av forskere ved Karolinska institutet og Universitetet i Stockholm, tok for seg 3000 menn i alderen 19 til 70 år. I løpet av forskningsperioden ble det registrert 74 tilfeller av iskemisk hjertesykdom, for eksempel hjerteinfarkt og angina.
Iskemi betyr nedsatt blodtilførsel og dermed oksygenmangel i vevet.
Deltakerne skulle gi karakterer på lederskapsstilen. De skulle blant annet vurdere hvor klare mål sjefene satte for de ansatte, og hvor gode de var på å kommunisere og gi tilbakemeldinger.
Risikoen øker med årene
Respondentene som vurderte sine sjefer som dårligst, hadde 25 prosent større risiko for å få et alvorlig hjerteproblem. Men de som jobbet i en slik bedrift i fire år eller mer, hadde så mye som 64 prosent økt risiko, skriver BBC.
Det svenske teamet, som fikk støtte fra britiske og finske forskere, sier at hvis det finnes en slik påvist sammenheng, bør det legges press på bedriftsledere for å hindre hjertesykdom.
Ansvar for egen helse
Forfatter og tidligere hodejeger Elin Ørjasæter mener derimot at medarbeidere i en bedrift må ta ansvar for sin egen helse.
- Du må ta et valg. Hvis sjefen er en tulling, men jobben er bra, kan man bestemme seg for at man vil leve lykkelig i jobben. Hvis man ikke klarer det, må man slutte, sier Elin Ørjasæter til klikk.no.
- Kom deg unna mobberen
Hvis du blir mobbet på arbeidsplassen derimot, er det best å komme seg unna, mener hun.
- Hvis sjefen din mobber deg, må du komme deg unna og få deg en annen jobb.
- Arbeidstilsynet har gått ut og sagt at man skal ta opp kampen hvis man blir mobbet. Det er jeg ikke enig i. Det blir som å si til en kvinne som blir mishandlet av mannen om å ta opp kampen innad i ekteskapet, men ikke skille seg, sier Ørjasæther.
Avslør sjefen
Hun liker ikke at folk tror de kan endre andre.
- Du klarer ikke å endre sjefen din. Hvis du prøver på det, kommer du til å ødelegge helsa di i forsøket, sier forfatteren.
Hun mener at det finnes en bedre måte å avsløre at sjefen mobber på.
- Slike sjefer bør avsløres ved at de aldri klarer å holde på de gode ansatte, sier Elin Ørjasæter.
Har du noen gang hatt en dårlig sjef? Hvorfor var hun eller han dårlig og hva kunne vært gjort bedre? Si din mening i kommentarfeltet nedenfor.
Les mer:
Denne saken ble første gang publisert 25/11 2008, og sist oppdatert 30/04 2017.