Foreldre, barn og oppdragelse
Dette er lurt å lære barna
Barn med god folkeskikk klarer seg bedre enn barn som ikke kan de sosiale spillereglene.
10 tips i oppdragelsen
- Vær en tydelig voksen og ha mot til å ta upopulære beslutninger.
- Forklar barnet hvorfor reglene må overholdes, og konsekvensene av regelbrudd.
- Vær en aktiv lytter. Hør på barnets argumenter. Det betyr ikke at du skal gjøre som barnet sier.
- Ros positiv væremåte, og ikke vær opptatt av alt som er galt.
- Tenk positivt og ha tro på deg selv som foreldre.
- Våg å kjenne på positive og negative følelser for barnet ditt. Kjenner du i korte perioder at du ikke liker barnet ditt, så kjenn på følelsen, for da går det fortere over.
- Motarbeid negative tanker. Forsøk ikke å bekymre deg over hvordan det skal gå med barnet ditt i barnehagen, på SFO og skolen.
- Ros deg selv når du får til noe.
- Alle får til noe, selv om det kan følelse lite.
- Bruk humor. Le med og ikke av barnet.
- Gi betingelsesløs kjærlighet.
- Vis barnet at du er glad i det uansett hva som skjer.
Kilde: Professor i pedagogikk Stein Erik Ulvund ved Universitetet i Oslo.
Å hilse på andre
Fra 3-4-års alder kan barna lære å håndhilse, si hva de heter og se den de snakker med i øynene.
Å takke
Fortell og vis barnet hvordan det takker for maten, for gaven eller for hjelpen gjennom rollespill.
Å vente på tur
Er nabogutten på besøk, kan barnet vente med å ta en leke til nabogutten er ferdig med den.
Å samarbeide
Barnet bør lære å gjøre som de voksne sier minst syv av ti ganger, som å rydde rommet. Vær en tydelig og ros barnet for å samarbeide, i stedet for å kjefte og mase, når de ikke gjør det.
Å dele
Banet retter fokuset mot andre og lærer å ta hensyn til og sette seg inn i hvordan andre har det, ved å dele oppmerksomhet, leker og godteri. Voksne må av og til inn i leken og si: Nå må du dele, akkurat som du liker at andre deler dine leker med deg.
Å holde avtaler
Litt større barn kan lære å komme til avtalt tid, som til besøk hos en venn, eller komme hjem til barne-tv. Det kan også være å sitte ved bordet til alle er ferdig med å spise, eller tidsbruk på lekse og dataspill.
Å stå til ansvar
Barn fra 5- 6 år bør lære seg å innrømme at de har gjort noe galt, ta støyten og lære av det. Eks: Du kan ikke bare ta sjokoladen i skapet, når du ikke har lov.
Å snakke vennlig eller pent
Snakk til andre med respekt og ha nulltoleranse for ord som dumming og teiting. Lærer barna ord det ikke forstår i gata eller barnehagen - bør foreldre ta deg jobben med å justere inn språket.
Å sette egne grenser
Fortell barnet at det kan si nei, eller gå bort hvis det blir utsatt for ubehagelige situasjoner, eller for større barn seksuell trakassering.
Å yte for fellesskapet, ikke bare nyte
Barnet kan gjøre plikter som å tømme søpla, hente aviser eller rydde opp lekene i stua, eller rommet sitt.
Dette kan du droppe
- Å lære barnet å bukke og neie.
- Det er viktigere å lære barna hva som er god oppførsel, enn at de skal si unnskyld når de har gjort noe galt. Noen barn sier unnskyld bare fordi de vet det er en vei ut av situasjonen.
... og dette
- Regelen om å sitte og spise til alle har spist opp. Det er for mye forlangt at en 3- 4-åring skal sitte en halvtime ved bordet.
- Tvinge barnet til å spise opp maten sin. Det er meningsløst å tvinge et barn som er mett til å spise opp all maten, når voksne har bestemt porsjonen.
- Påkledning: La barna få velge mellom to alternativer, i stedet for at du skal bestemme akkurat hva de skal ha på seg.
Kilde: Professor i pedagogikk, Stein Erik Ulvund, ved Universitetet i Oslo og psykolog Egil Launes, forfatter av boka Foreldrehjelpen og kjent fra TV2s program I de beste familier.
Denne saken ble første gang publisert 21/04 2009, og sist oppdatert 30/04 2017.