For høye krav til barnehagen?

Klikk-brukeren Caroline mener foreldrene stiller for høye krav til barnehagen.

DEBATT: Hva bør ansatte i barnehage tåle av foreldre? Hva bør foreldre holde seg for god til? Delta i debatten.
DEBATT: Hva bør ansatte i barnehage tåle av foreldre? Hva bør foreldre holde seg for god til? Delta i debatten. Foto: FOTO: Line Fredheim Storvik
Sist oppdatert

Noen barnehageansatte har en nedlatende og provoserende holdning, mener Annika. Hun er en av mange som har deltatt i barnehagedebatten på klikk.no de siste dagene.

Saken om fireåringen som kan bli sagt opp i barnehagen engasjerer. Delta i debatten, eller les noen av synspunktene. Du kan også lese et utdrag i denne saken.

Må tåle kritikk

- Noen barnehageansatte har en veldig nedlatende og provoserende holdning. De kan glemme at det er andres unger det gjelder. De må kunne tåle å få kritikk av den jobben de gjør, skriver Annika.

En annen mamma og pedagog har erfart at dersom du kjenner dine rettigheter og ikke tar nei for et nei, er det de underligste reaksjoner du kan bli møtt med fra de profesjonelle.

- Mitt barn hadde en støtteassistent i barnehagen på grunn av en funksjonshemning. Da jeg tok opp at jeg var misfornøyd med at hun stadig var mer opptatt av å snakke med en ansatt, enn å ta imot mitt barn, ble jeg utsatt for den reneste heksejakt. Jeg lurer på om det er noe av det samme som skjer her. Jeg er også mor og pedagog. Noe av det viktigste jeg har lært av mine erfaringer, er at foreldre har lov å si ifra, sier moren i en kommentar til artikkelen.

Også sagt opp

Pia kom med en skriftlig, og høflig klage til en privat barnehage. Det endte med at barnet ble sagt opp av barnehagen. Hun fikk ingen hjelp av kommunen, og måtte finne en annen barnehage.

En annen mor mener alle ansatte, både i privat og offentlig sektor må tåle kritikk. Samtidig mener hun at den som kommer med kritikken, må være bevisst på måten den blir levert og om den er berettiget.

- Jeg ser at moren sier hun er pedagog. Jeg går ut fra at hun har en utdannelse som tilsier at hun kan problemløsning, men ut fra det jeg ser her bruker hun ikke den kunnskapen særlig pedagogisk. Kanskje hun bør prøve å se problemene fra en annen vinkel, skriver debattanten i forumet.

For store forventninger

En annen debattant i forumet mener moren og barnehageledelsen i saken bør be hverandre om unnskyldning og bli enige om en avtale og en samtaleform som kan fungere i fremtiden.

Caroline mener moren ikke kan forvente at barnehagepersonalet skal spyle alle barna hver dag.

- Det virker som noen tror at vi som jobber i barnehage ikke gjør noe annet enn å sitte på rumpa hele dagen. Jeg tror de fleste ville være mer opptatt av at de ansatte har øynene på barna, enn at de står og vasker regntøyet deres etter en dag ute i søla. Det finnes mange krevende foreldre, men de fleste er kjempefornøyde og klager sjelden, skriver hun.

Lupin - er trebarnsmor og har vært pedagogisk leder i en barnehage i mange år. Hun mener det er avgjørende at hun er på lag med foreldrene.

- Vi som jobber med det kjæreste foreldre har, må utvise stor respekt for jobben vår og de sårbare små. Som personale må vi tåle at foreldre er kritiske, og gir tilbakemeldinger, skriver Lupin. Hun mener også foreldre skal opptre med respekt for personalet og si i fra på en grei og konstruktiv måte, når de er misfornøyde.

Bryggejenta mener barna må gå foran, uavhengig av de voksnes interesser eller konflikter.

Denne saken ble første gang publisert 03/09 2008, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også